Kategoryzacja serwisów blacharsko-lakierniczych w Polsce: nowy system ocen od 3 do 6 gwiazdek

Kategoryzacja serwisów blacharsko-lakierniczych w Polsce: nowy system ocen od 3 do 6 gwiazdek

Rosnąca złożoność konstrukcji współczesnych pojazdów, rozwój technologii napraw oraz coraz większa luka pokoleniowa wśród fachowców sprawiają, że branża blacharsko-lakiernicza potrzebuje jasnych i przejrzystych standardów. Nowy system kategoryzacji serwisów – od 3 do 6 gwiazdek – opracowany przez baspa consulting i C.T.S. Sp. z o.o., ma zagwarantować bezpieczeństwo powypadkowych napraw i ułatwić klientom oraz ubezpieczycielom ocenę kompetencji warsztatów. Projekt rusza od 2 stycznia 2026 roku i może stać się przełomem dla całej branży.

Jak pisałem w poprzednim artykule stosowane we współczesnych samochodach materiały takie jak stale o podwyższonej i wysokiej wytrzymałości, aluminium, oraz różne metody ich łączenia wymagają wysokich kompetencji i poziomu wyposażenia serwisów. Podczas prowadzenia szkoleń dla techników napraw nadwozi dla kilku marek samochodowych okazało się, że większość uczestników to osoby z ponad trzydziestoletnim stażem zawodowym. Młodzież chętna uczyć się zawodu stanowi niewiele ponad 5% uczestników. Edukacyjnie pozostało niewiele klas w szkołach zawodowych, aby wypełnić tworzącą się od ponad dwóch dekad lukę pokoleniową. W skrócie: naprawy są coraz bardziej złożone, a chętnych do pracy coraz mniej.

Z prawnego punktu widzenia odpowiedzialność za przywrócenie stanu pojazdu po kolizji do jego kondycji sprzed szkody ponosi warsztat. Towarzystwo ubezpieczeniowe pokrywa koszt takiej naprawy. Serwis blacharsko lakierniczy musi stosować się do czterech następujących wymogów stanowiących filary bezpiecznej naprawy:

  1. Mieć dostęp i stosować się do technologii naprawy opisanej przez producenta pojazdu.
  2. Stosować oryginalne części zamienne posiadające te same parametry wytrzymałościowe i jakościowe.
  3. Stosować narzędzia spełniające wymagania techniczne określone przez producenta pojazdu.
  4. Pracownicy serwisu przechodzą regularne szkolenia z zakresu technologii napraw nadwozi dla danej marki pojazdu.

Dodatkowo w odniesieniu do pierwszego z wymienionych punktów bardzo ważny obecnie aspekt prac wstępnych stanowi wyłączenie obwodów wysokiego napięcia w pojazdach o napędzie elektrycznym lub hybrydowym przez przeszkoloną osobę. Pojazdy o napędzie wodorowym wymagają przed przystąpieniem do naprawy blacharskiej osobnej procedury opróżnienia zbiorników.

Fotolia S

W dziale lakierniczym od 2007 roku musimy stosować bazowe lakiery wodorozcieńczalne i niskoemisyjne podkłady i lakiery bezbarwne. W odniesieniu do napraw przedłużających gwarancję producenta pojazdu na powłokę lakierniczą konieczne jest stosowanie pełnej linii produktowej posiadającej dopuszczenie techniczne.

W Niemczech, gdzie kategoryzację serwisów wprowadzono już dawno, ubezpieczyciel i klient ma oficjalną informację do jakiego zakresu usług uprawniony jest dany serwis. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo użytkowników po wykonywanych naprawach blacharsko lakierniczych proponuję następującą kategoryzację serwisów:
Blacharsko lakierniczy serwis trzy gwiazdki
Wymagania ogólne: spełnione wszystkie wymagania dla prowadzenia działalności: Ubezpieczenie OC , BHP i ryzyko zawodowe, ppoż., BDO, UDT, pierwsza pomoc
Blacharnia:
Serwis ma pośredni dostęp (pliki pdf) do technologii napraw producenta.
Serwis posiada ramę naprawczą i statyczny system pomiarowy (cyrkiel)
Wszystkie wymagane przez producenta pojazdów metody łączeń mają odpowiednie i sprawne narzędzia.
Zgrzewarka ma minimalne parametry 12,5 kA i 450daN
Regularny proces szkolenia pracowników blacharni w zakresie nowych konstrukcji.

Lakiernia:
Kabina lakiernicza min 4x7x2,7m z prędkością przepływu w fazie lakierowania 0,25m/s i oświetleniem min 1000 lux.
Kompletna i zgodna z wymaganiami LZO linia materiałów lakierniczych. Weryfikacja zużycia poszczególnych produktów z liczbą napraw. Certyfikat dostawcy materiałów lakierniczych.
Kompletna procedura segregacji i utylizacji odpadów
Regularny proces szkolenia pracowników lakierni w zakresie nowych technologii.

Blacharsko lakierniczy serwis cztery gwiazdki
Wymagania ogólne: jak dla serwisu trzy gwiazdkowego i ponadto BMS (program zarządzający planowaniem i procesami w serwisie)
Blacharnia:
Serwis ma pełny dostęp do technologii napraw producenta.
Serwis posiada ramę naprawczą i kompletny i aktualny system pomiarowy (dopuszczalny cyrkiel elektroniczny umożliwiający wydruk wyniku pomiaru)
Wszystkie wymagane przez producenta pojazdów metody łączeń mają odpowiednie i sprawne narzędzia w tym nitownica.
Zgrzewarka ma minimalne parametry 14,5 kA i 500daN umożliwiająca wydruk raportu z jakości wykonanych zgrzewów.
Regularny proces szkolenia pracowników blacharni w zakresie nowych konstrukcji.

Lakiernia dodatkowo do serwisu 3 gwiazdkowego:
Kabina lakiernicza min 4x7x2,7m z prędkością przepływu w fazie lakierowania 0,25m/s i oświetleniem min 1000 lux. Do okazania grafik serwisowania za ostatnie 12 miesięcy.
Co najmniej jedna podwójna strefa przygotowawcza z wymuszonym przepływem powietrza oddzielona kurtynami.
Blacharsko lakierniczy serwis pięć gwiazdek
Wymagania ogólne: Jak dla serwisu czterogwiazdkowego i ponadto.
Blacharnia:
Serwis ma pełny dostęp do technologii napraw producenta.
Serwis posiada ramę naprawczą i kompletny i aktualny system pomiarowy do pomiarów dynamicznych z wydrukiem kart pomiarowych.
Wszystkie wymagane przez producenta pojazdów metody łączeń mają odpowiednie i sprawne narzędzia w tym nitownica.
Stanowisko do klejenia klejami 2K z pomiarem wilgotności powietrza i odciągiem oparów.
Zgrzewarka ma minimalne parametry 14,5 kA i 550daN umożliwiająca wydruk raportu z jakości wykonanych zgrzewów.

Regularny proces szkolenia pracowników blacharni w zakresie nowych konstrukcji.

IMG

Lakiernia dodatkowo:
Kabina lakiernicza min 4x7x2,8m z prędkością przepływu w fazie lakierowania 0,25m/s i oświetleniem min 1000 lux. Do okazania grafik serwisowania za ostatnie 12 miesięcy.
Co najmniej dwie podwójne strefy przygotowawcze z wymuszonym przepływem powietrza z góry na dół oddzielona kurtynami z oświetleniem min 900 lux.

Blacharsko lakierniczy serwis sześć gwiazdek
Wymagania ogólne: jak dla serwisu pięciogwiazdkowego i ponadto:
Blacharnia:
Serwis ma pełny dostęp do technologii napraw producenta.
Serwis posiada dedykowane stanowisko naprawcze dla nadwozi multimateriałowych z kompletem osobnych narzędzi,
Serwis posiada ramę naprawczą i kompletny i aktualny system pomiarowy do pomiarów dynamicznych z wydrukiem kart pomiarowych.
Stanowisko przyjęcia pojazdu do naprawy z podnośnikiem dwusłupowym i elektronicznym cyrklem pomiarowym umożliwiającym wydruk z pomiaru.
Wszystkie wymagane przez producenta pojazdów metody łączeń mają odpowiednie i sprawne narzędzia w tym nitownica.
Zgrzewarka ma minimalne parametry 14,5 kA i 550daN umożliwiająca wydruk raportu z jakości wykonanych zgrzewów.
Regularny udokumentowany certyfikatami proces szkolenia pracowników blacharni w zakresie nowych konstrukcji.

Lakiernia:
Minimum jedna kabina lakiernicza min 4x7x2,8m z prędkością przepływu w fazie lakierowania 0,3m/s i oświetleniem min 1000 lux
Co najmniej dwie podwójne strefy przygotowawcze z wymuszonym przepływem powietrza oddzielone kurtynami.
Serwis lakierniczy wyposażony jest w ponad standardowe technologie w procesie przygotowania, mieszania, lakierowania, suszenia i polerowania.

Pozostałe serwisy poniżej poziomu trzech gwiazdek mogą bezpiecznie wykonywać naprawy polegające na wymianie elementów zewnętrznych poza ingerencją w strukturalne składowe konstrukcji nadwozia.
Projekt bazujący na idei bezpieczeństwa pasażerów w pojazdach po szkodach komunikacyjnych jest inicjatywą baspa consulting i C.T.S. Sp.z o.o.. Ma za zadanie zbudować świadomość uczestników ruchu drogowego, że prawidłowe wykonanie naprawy to nie tylko pasujący lub nie kolor, ale przede wszystkich bezpieczeństwo ich rodzin.
Koncepcja kategoryzacji serwisów była podejmowania bez sukcesów już od dwóch dekad. Dziś w dobie coraz bardziej skomplikowanych konstrukcji nadwozi i problemach kadrowych w serwisach to ostatni moment aby się tym tematem zająć.
Pozostaje pytanie czy poddanie się audytowi kategoryzacyjnemu pomoże w negocjacjach stawki roboczogodziny z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi? Na pewno posłuży jako argument w dyskusji. Ważne jest aby serwisy komunikowały w mediach społecznościowych potwierdzony certyfikatem baspa consulting i C.T.S. Sp.z o.o. osiągnięty poziom.
Projekt rusza od 2 stycznia 2026.
Zainteresowanych zachęcam do bezpośredniego kontaktu mailowego:
k.podhorodecki@baspa.pl lub kpodhorodecki@car-o-liner.pl

Autor: Krzysztof Podhorodecki – audytor, biegły sądowy, ekspert z ponad 35 letnim doświadczeniem w zakresie lakierniczych i blacharskich napraw szkód komunikacyjnych.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę