• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

BHP w trakcie spawania

BHP w trakcie spawania

Spawanie jest procesem łaczenia materiałow podczas kórego konieczne jest dowytworzenie wysokich temperatur. Podczas spawania z zastoswaniem urządzeń elektrycznych dodatkowym zagroszneeim jest ryzyko porazenia prądem. PW przypadku spawania fazowego może nastąpić wybuch gazów technicznych lub ich niekontrolowane zapalenie. Wszystkie metody spawania wiążą się z ryzykiem poparzenia pracownika oraz wywołaniem pożaru. Na wstepie nalezy przypomnieć, ze do spawania blach ocynkowanyc należy sie dobrze przygotować. Pomieszczenie, w którym będzie wykonywane spawanie tego typu blach, musi być odpowiednio wentylowane, a najlepiej spawanie ocynku wykonywać w specjalnej krytej masce z systemem filtracji powietrza.

gys-migwelding-04

Urządzenia

Wszystkie stosowane urządzenia muszą posiadać odpowiednie dopuszczenia oraz certyfikaty i mogą być stosowane wyłącznie ściśle z przeznaczeniem.

Identyfikacja parametrów urządzeń spawalniczych

Można zauważyć poważne problemy z umiejętnością właściwego zrozumienia danych zawartych na tabliczkach znamionowych urządzeń spawalniczych. To samo dotyczy interpretacji parametrów technicznych podawanych w ofertach handlowych oraz instrukcjach obsługi. Dlatego też przedstawiono poniżej sposób rozumienia podstawowych informacji. Należy jednak pamiętać, że ten sam parametr może być nieco inaczej oznaczany przez poszczególnych producentów. Warto skorzystać z pomocy interenetu i odszukać co dana informacja może oznaczać. Często zapomina się, że w kieszeni znajduje się „cały Świat”. W smartfonie, oczywiście.

Przykładowe parametry i ich oznaczenia:

  1. napięcie/częstotliwość zasilania U1

  2. natężenie prądu zasilania – maksymalne I1max

  3. natężenie prądu pracy I1eff

  4. napięcie na wyjściu bez obciążenia U0

    napięcie pracy U2

  5. prąd znamionowy maksymalny I2max

  6. prąd znamionowy pracy I2

  7. sprawność η

  8. stopień ochrony IP…

 

Oświetlenie

W przypadku napraw blacharskich jak i prowadzenia prac spawalniczych zaleca się dostarczenie jak największej ilości światła dziennego. Do doświetlania musi być stosowane światło elektryczne o temperaturze barwowej zbliżonej do światła dziennego, czyli najlepiej w przedziale od 4000 °K do 5500 °K.

Sprzęt ochronny – tarcze, przyłbice, koce i rękawice

Najprostszą ochroną twarzy spawacza są tarcze spawalnicze zwane inaczej maskami. Ich stosowanie powoli zanika, ponieważ powoduje, że spawacz podczas pracy ma zajęte obie ręce. W wyniku tego często spotyka się, że pewne czynności wykonywane są bez używania maski, a szczególnie w przypadku gdy konieczne jest np. przytrzymanie jakiegoś elementu ręką. Przyłbice zapewniają większy komfort, chroniąc jednocześnie twarz w większym zakresie. Są coraz bardziej zautomatyzowane i mogą współpracować z osobistymi systemami ochrony.

pol_pl_przylbica-spawalnicza-gys-gysmatic-goggle-3-true-color-762_1

Fot. Automatyczna przyłbica ochronna o szerokim polu widze­nia, to najlepsze wyposażenie podczas spawania (GYS)

pol_pl_koc-ochronny-550-c-57_1

Wentylacja

W przypadku prac spawalniczych związanych z naprawami karoserii można mówić o pracy czasowej lub doraźnej. Stanowisko, na którym wykonywane jest spawanie powinno być wyposażone w mechaniczny wyciąg gazów, pyłów i innych zanieczyszczeń powstających podczas pracy. W blacharstwie karoseryjnym doskonale sprawdzają się wyciągi mobilne, ponieważ prace wykonywane są w różnych miejscach warsztatu. Poza stosowaniem wyciągów mobilnych musi być zapewniona mechaniczna wentylacja ogólna pomieszczenia warsztatowego z jednoczesną możliwością wstępnego podgrzewania zimnego powietrza.

Gorączka cynkowa

W wyniku długotrwałego pwdychania oparów spawalniczych podcza spawania blach cynkowanych może dojść do zatrucia czyli wywołania tzw. Gorączki cynkowej.

Objawy gorączki cynkowej pojawiają się już po kilku godzinach od zatrucia. Nagły wzrost temperatury, nawet do 40o C, kaszel, skrócony oddech, wymioty, bóle głowy, bóle mięśniowe oraz duszności.

W przypadku podejrzenia zatrucia, konieczne jest zgłoszenie się do lekarza. Leczenie gorączki cynkowej domowymi sposobami nie da żadnych efektów.

Zagrożenie pożarem

W przypadku prac spawalniczych istnieje znaczne ryzyko wystąpienia pożaru lub zapalenia elementów pojazdu. Należy dbać o porządek na stanowisku pracy, a podczas spawania powinno być jak najmniej niepotrzebnych elementów mogących się uszkodzić lub zapalić. Ko­nieczne jest stosowanie koców spawalniczych, które zarówno chronią pojazd jak i zmniejszają ryzyko powstania ognia. Warto pamiętać, aby prace spawalnicze zakończyć co najmniej godzinę przed opuszczeniem pomieszczeń warsztatowych. Pozwoli to na ewentualne ugaszenie ogniska pożaru, który może powstawać przez długi czas.

Pozostałe wymagania i zalecenia

Niniejsze syntetyczne opracowanie nie może stanowić podstawy do prowadzenia szkoleń BHP ani nie wyczerpuje tematu bezpieczeństwa pracy podczas prac blacharskich związanych ze spawaniem.

BR

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x