Współczesna motoryzacja, stawiająca na bezpieczeństwo, ekologię i ekonomię, coraz częściej korzysta z rozwiązań pozwalających na naprawę zamiast wymiany. Dotyczy to również szyb przednich, które w przypadku niewielkich uszkodzeń — takich jak odpryski, tzw. „gwiazdki” czy „oczka bawole” — mogą być skutecznie regenerowane przy użyciu specjalistycznych technologii.
Nie każde uszkodzenie szyby kwalifikuje się do naprawy. Warunkiem koniecznym jest lokalizacja uszkodzenia poza bezpośrednim polem widzenia kierowcy (obszar odpowiadający formatowi A4), brak kontaktu pęknięcia z krawędzią szyby oraz niewielka średnica uszkodzenia (maks. 5 mm). W przypadku dłuższych pęknięć (do 50 mm) możliwa jest naprawa, ale zwykle dotyczy to szyb autobusów i pojazdów ciężarowych.
Naprawa nie jest zalecana, jeżeli:
Podstawą skutecznej naprawy jest wypełnienie uszkodzenia specjalną żywicą o współczynniku załamania światła zbliżonym do szkła. Dzięki temu pęknięcie staje się prawie niewidoczne, a struktura szyby zostaje wzmocniona. Proces polega na odessaniu powietrza ze szczeliny i wprowadzeniu żywicy, która po naświetleniu promieniami UV twardnieje.
Obecnie na rynku dostępne są dwa podstawowe systemy napraw:
Oba systemy wykorzystują podobne komponenty, różniące się jednak konstrukcyjnie, materiałowo oraz ergonomią.
Standardowy zestaw do naprawy drobnych uszkodzeń szyb obejmuje:
Najlepsze dozowniki wykonane są z tworzywa sztucznego z silikonową dyszą – pozwalają na przechowywanie żywicy bez potrzeby czyszczenia urządzenia.
Optymalna temperatura szyby w trakcie naprawy powinna mieścić się w przedziale od 10°C do 25°C. Należy unikać bezpośredniego działania promieni słonecznych. W przypadku zawilgocenia należy szybę delikatnie ogrzać i osuszyć przed rozpoczęciem prac.
Prawidłowo wykonana naprawa nie przywraca szybie fabrycznej wytrzymałości, ale zapobiega dalszemu pękaniu i zapewnia poprawę estetyczną. Niewielki ślad po naprawie, widoczny jedynie pod odpowiednim kątem lub powiększeniem, jest akceptowalny. Naprawa jest jednorazowa – ponowna interwencja nie jest możliwa.
Naprawa drobnych uszkodzeń szyb to technologia pozwalająca zaoszczędzić czas i pieniądze, przy zachowaniu estetyki oraz bezpieczeństwa. Kluczem do sukcesu jest precyzja wykonania oraz użycie wysokiej jakości materiałów. W dobie rosnących kosztów eksploatacyjnych pojazdów oraz dbałości o środowisko naturalne, naprawa zamiast wymiany staje się wyborem coraz większej liczby użytkowników.
Opracował: Maksymilian Janewski
Na podstawie książki „Pomiędzy Blacharstwem a Lakiernictwem” W. Wielgołaskiego (2023)
Praktyka warsztatowa Połączenie nitowane, a w szczególności mieszane – nitowanie wraz z klejeniem – wykazuje …
Naprawa uszkodzonych materiałów tapicerskich, zwłaszcza w przypadku siedzeń, może wydawać się trudnym zadaniem, ale dzięki …
W dniach 19–20 maja zespół HERKULES AUTO-TECHNIKA zorganizował wyjątkowe szkolenie, które miało miejsce w siedzibie …