Blacharzom i lakiernikom w Polsce niezwykle trudno jest dotrzeć do wiedzy i odbyć szkolenie w zakresie w jakim jest ono im potrzebne. To wiedzą wszyscy zainteresowani.
Przez lata historii rzemieślnicy opierali się na wiedzy w wybranym zawodzie i narzędziach zaprojektowanych specjalnie dla ich rzemiosła. W miarę jak spędzali oni czas nad swoim rzemiosłem, przechodzili do prostych zadań, które towarzyszyły uczniom do bardziej złożonych wymagającej wiedzy mistrzów i specjalistycznych narzędzi. Po latach kurateli rokujący dobre nadzieje i zaangażowany pracownik otrzymywał tytuł czeladnika a następnie mistrza w wybranym przez siebie zawodzie. Tak było kiedyś.
Dzisiaj kontynuowanie szkolenia w tym zawodzie jest niezwykle trudne. Średnie szkoły zawodowe dają jedynie podstawy wiedzy w dziedzinie naprawy samochodów i lakiernictwa. Zasady szkolenia obowiązujące w dziedzinie napraw powypadkowych są jednak daleko mniej sformalizowane niż w czasach cechów rzemieślniczych. Co zrobić jeżeli chcesz zostać technikiem lakiernikiem samochodowym? Dzwonisz na numer Kuratorium Oświaty, Urzędu Pracy i prosisz o zapisanie cię na kurs praktyk zawodowych? Powodzenia!
Jaka wiedza, jakie działania i wreszcie jaka postawa są wymagane dzisiaj w bardzo dobrym warsztacie lakierniczym?
INFORMACJA- czyli to jaki jest dostęp do informacji oraz jakie są sposoby jej wykorzystania. Zasadnicze znaczenia ma informacja dotycząca używanych produktów i narzędzi oraz możliwość stałego rozszerzania wiedzy o trendach i nowościach. Istnieje wiele sposobów zbierania informacji – o niektórych już zapomnieliśmy, a niektóre wydaja się jeszcze zbyt odległe. Zacznijmy od najpewniejszego:
Własne notatki- dobrym przykładem są własne notatki – dobrym przykładem jest tu wzornik kolorów. Wzorniki kolorów są wspaniałym źródłem informacji. W miarę upływu lat powinieneś robić notatki o niektórych kolorach , których odmiany były stosowane, jaki odcień wykonywałeś i informacje jakie uzyskałeś, a których nie było w instrukcjach i książkach. Należy odnotować wszystkie odstępstwa od normy. W ten sposób, kiedy znowu przyprowadza ten czteroletni samochód, będziesz miał wszystkie informacje bez zarzutu – a często te dodatkowe uwagi, które kiedyś poczyniłeś będą wskazywały ci drogę we właściwym kierunku. To czego na pewno nie masz ochoty robić to wisieć przez trzy godziny na telefonie poszukując odpowiedzi. Tak wiele razy w mieszalniach lakierów słyszy się jak ktoś mówi „ Cos tam słyszałem o tym kolorze, ale reki za to nie dam sobie uciąć” My oczywiście dojedziemy do tego jaka jest odpowiedź, ale gdyby on również robił notatki, to już malowałby inny samochód.
Twoi dostawcy- pracownik mieszalni lakierów powinien informować cię na bieżąco o nowych produktach i nowych narzędziach, jakie są oferowane na rynku abyś był bardziej wydajny. W wyniku zmian w chemii lakierniczej jakie obecnie zachodzą ( wymogi przepisów o ochronie środowiska ) powstały zupełnie nowe produkty lakiernicze. Ale czy twój dostawca lakieru rozmawiał z tobą o tych rzeczach?
Internet- strony www są prawdziwą kopalnią wiedzy na wszelkie możliwe tematy. Masz tu do wyboru różne serwisy. Każda szanująca się i (swoich klientów ) firma działająca na rynku motoryzacyjnym ma sieci swoją wizytówkę. Oczywiście serwisy firmowe mogą zawierać mniej lub bardziej potrzebne informacje – ale zawsze są pierwszym krokiem do „drążenia” tematu. Wiele problemów można na pewno rozwiązać poprzez pocztę elektroniczną – jest to sposób bardzo szybki i tani.
Predyspozycje osobiste – ze względu na brak sprawnej reprezentacji i poparcia na skalę krajową, jedynie twoje osobiste podejście do zawodu może zmienić obecny stan rzeczy. Twoje osobiste zaangażowanie do rozwijania działalności będzie miało największy wpływ na długoterminowy rozwój miejsca pracy. Jak będziesz się rozwijał?
Dbaj o poprawne relacje – zasadnicze stosunki powinny rozpoczynać się od linii ty a producenci i dostawcy. Motoryzacja jest ich całym światem a ci, którzy są dobrzy wiedzą co się dzieje i jakie są nowości będą zawsze kopalnią wiedzy. Bardzo pomocne jest branie udziału w spotkaniach i programach szkoleniowych oraz nawiązywanie roboczej współpracy ze szkoleniowcami, z którymi się spotykasz. Coraz popularniejsze są imprezy targowe typu „ żywy warsztat” w trakcie których możesz nie tylko zapoznać się z nowinkami z branży ale i wypróbować działanie nowych urządzeń czy przetestować oferowane przez wystawców produkty. Powinieneś także brać udział we wszystkich możliwych kursach i szkoleniach.
Usiądź z współpracownikami i przedyskutuj z nimi jak wykonywać określone prace. Tu znowu mogą się przydać twoi dostawcy. Możesz zaprosić przedstawiciela handlowego z prelekcją do swojego warsztatu. Jeśli jesteś zajęty, a jeden z twoich współpracowników ma pytanie, może spojrzeć w materiały szkoleniowe publikowane przez firmy gdzie przewidziano każdy kolejny krok- jakie produkty stosować , jakie prace są konieczne. Warto także zaprenumerować czasopisma branżowe poświęcone tematyce motoryzacyjnej. Są one kopalnią wiedzy na temat technologii lakierniczej, prezentują nowości rynkowe i wiele innych informacji potrzebnych w twojej codziennej pracy. Jeśli chcesz ułatwić sobie pracę, możesz również opracować plan porządkowy uwzględniając potrzeby codzienne, tygodniowe, miesięczne i roczne konieczne do utrzymania warsztatu. Odwadnianie sprężarek, wymiana filtrów w komorach, mycie podłóg i czyszczenie żarówek – to wszystko przyczynia się do bezpiecznego, efektywnego miejsca pracy.
Rzecz polega na tym , że jeżeli ty- jako właściciel i kierownik- nie dajesz współpracownikom informacji jakich potrzebują lub narzędzi do ich pozyskania, to oni nigdy nie będą profesjonalistami. Jeżeli jest odwrotnie to możesz być pewien, że znaczenie przyczyni się do jakości prac i wydajności twojej firmy
KG
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …
Targi SEMA 2024, które odbyły się w dniach 5–8 listopada w Las Vegas, po raz …