SPECTRAL I SPECTRALIZM

SPECTRAL I SPECTRALIZM

SPECTRAL to zaawansowana, nowoczesna linia materiałów lakierniczych. Składa się na nią szereg produktów, od szpachlówek przez podkłady, systemy lakierów bazowych, lakiery bezbarwne aż po dodatki i preparaty uzupełniające. A czym jest SPECTRALIZM?

Odpowiedź przyszła wraz z zaproszeniem na drugą edycję imprezy pod taką właśnie nazwą – „SPECTRALIZM – warsztat, ludzie, technologie”. W niezwykłych okolicznościach architektury, przyrody i szeregu atrakcji pałacu w Mierzęcinie z górą setka właścicieli i menadżerów zakładów lakierniczych uczestniczyła w cyklu prelekcji. Z prelekcji owych, jak zrozumiałem, wynika, iż „spectralizm” to nie tylko miano dwudniowego spotkania, ale wręcz filozofia racjonalnego prowadzenia biznesu lakierniczego, oczywiście w powiązaniu z technologią produktów z linii Spectral. Rozwinięcie tytułu konferencji „warsztat, ludzie, technologie” oznaczało, iż w drugiej jej edycji uwaga będzie skupiona na organizacji firmy, relacjach między pracownikami i wykorzystywaniu współczesnych technologii

I rzeczywiście, zaproszeni eksperci w swoich wystąpieniach skupiali się na tym, jak prowadzić firmę, zarządzać zespołem pracowników i wykorzystywać technologie, aby przetrwać w czasach kryzysu. Kolejni prelegenci wskazywali na metody optymalizacji funkcjonowania warsztatów w poszczególnych sektorach. Niewiele mówiono o jakości wykonywanych napraw. Ale to nie dziwi, wszak do Mierzęcina zaproszono przedstawicieli warsztatów, które z jakością problemów nie mają.

palac-mierzecin_0308

Konferencja rozpoczęła się od spotkania z prezesem firmy NOVOL, Filipem Nowakowskim, który ze swadą i nieskrywaną ale uzasadnioną satysfakcją opowiedział o firmie oraz o miejscu, w którym zorganizowano SPECTRALIZM. Trudno przecenić sukces, jakim jest firma NOVOL, której początki to patyki do mieszania past i sukces, jakim jest odbudowa pałacu i odtworzenie pałacowego kompleksu.

O modelu biznesowym warsztatu w kontekście współczesnych wymagań mówił Witold Horowski, Head Of Marketing & Business Development w NOVOL Sp. z o. o., co oznacza, że jest ekspertem w dziedzinie marketingu i prowadzenia oraz rozwijania biznesu. Złożoność wyzwań stojących przed przedsiębiorcą prowadzącym zakład lakierniczy przedstawił w sposób jasny i zrozumiały nawet dla niezbyt biegłego w tej dziedzinie żurnalisty.

01_filip-nowakowski_9968

Z kolei Aleksandra Materna podzieliła się doświadczeniem w budowaniu relacji między pracownikami w blacharni-lakierni jednej z większych ASO. Opowiedziała również o rozliczeniach z ubezpieczycielami i załatwianiu wszelkich sporów rozmową i ugodą bez kierowania spraw do sądu. Łukasz Szarama, jako kolejny prelegent konferencji, wskazywał na przygotowywane zmiany w Kodeksie Cywilnym, przedstawił też obowiązujące oraz przygotowywane rekomendacje UOKiK ważne dla branży, między innymi dotyczące ustalania stawek roboczogodziny. Podkreślał znaczenie współpracy z ekspertami zewnętrznymi, którzy łatwiej dostrzegają problemy trapiące firmę. Z jego praktyki biegłego sądowego wynika, iż zarówno większość sędziów, jak i biegłych ma nikłe pojęcie o istocie i meritum sporów między podmiotami branży zajmującej się naprawami powypadkowymi a firmami ubezpieczeniowymi. Dlatego dla tych warsztatów, które dochodzić muszą swoich racji przed sądem ważna jest współpraca ze specjalizującymi się w rozliczaniu szkód kancelariami prawnymi.

Kolejny ekspert, Maciej Brzeziński, szeroko omówił zagadnienia związane z rentownością warsztatu. Zwracał uwagę na tworzenie kapitału rezerwowego, rzetelne kalkulację poszczególnych etapów procesu naprawy i zachęcał do starannego wyceniania pracy. Zakończył apelem o liczenie wszystkich kosztów przedsiębiorstwa: „Umiesz liczyć, licz na siebie. Ale licz!” Do szeroko pojmowanego zarządzania warsztatem i kalkulacji kosztów w firmie wrócimy w rozmowie z Maciejem Brzezińskim.

img_0085

Do walki z terrorystami, walki do ostatniej kropli krwi, namawiał uczestników SPECTRALIZMU mecenas Łukasz Kowalski. Chodziło o to, aby nigdy nie rezygnować z dochodzenia należnych pieniędzy przed sądami. i nie ustępować w przypadkach zaniżania czy kwestionowania przez towarzystwa ubezpieczeniowe części lub całości kosztorysów. Należy korzystać z pomocy prawników, bowiem odpowiednie przygotowanie materiału dowodowego i samego pozwu ma kluczowe znaczenie. Nie bać się sądów, chociaż w opinii prelegenta 75% sędziów i 50% biegłych należałoby wymienić z uwagi na brak kompetencji. Wystąpienie Łukasz Kowalski zakończył anegdotą o sędzi, który wyrokował ulegając argumentacji towarzystw ubezpieczeniowych do czasu, aż wycena naprawy jego samochodu okazała się drastycznie zaniżona. Od tego czasu rozstrzygnięcia były korzystne dla warsztatów.

13_panel-pespektywy_0264

Kolejnym punktem programu była debata, w której Aleksandra Materna, Maciej Brzeziński i Łukasz Szarama dyskutowali o opłacalności i ekonomice warsztatów lakierniczych. Trzy wątki dyskusji skupiły uwagę słuchaczy:

  • konieczność optymalizacji procesów lakierniczych, stały rozwój organizacyjny oraz technologiczny,
  • przewlekłość postępowań sądowych, dlatego ważne jest odpowiednie przygotowanie wszelkich dowodów uzasadniających pozwy
  • świadomość i konsekwencja kosztów pracy

Była również mowa o racjonalnym kosztorysowaniu, współpracy przy organizacji pracy, utrzymywaniu relacji z klientami, specyficznych różnicach między różnymi warsztatami i innych realiach dla warsztatów niezależnych i ASO… Dyskusja nie była zbyt zaciekła, bowiem eksperci w omawianych zagadnieniach prezentowali zbliżone opinie, chociaż z nieco odmiennych punktów widzenia. Moderatorem dyskusji był Michał Kierczyński.

W kolejnej prelekcji Tomasz Tomczyk omówił obszary, w których można i należy szukać oszczędności. Technologia Energy Saving – SPECTRAL wraz z deklarowanym przez producenta profesjonalnym wsparciem technicznym i technologicznym może przynieść znaczące oszczędności w każdym warsztacie.

Pierwszy dzień SPECTRALIZMU zakończyła uroczysta kolacja i program rozrywkowy.

Kolejny dzień, podobnie jak poprzedni, rozpoczęli Wojciech Kuśmirek z Piotrem Modzelewskim przedstawiając tematykę i apelując o nieprzekraczanie czasu kolejnych prelegentów. Przedstawiający kompetencje kosztorysantów Wojciech Stachnowicz podkreślił, że skoro serwisy żyją z oględzin i dobrze zrobionego kosztorysu, to sporządzając te dokumenty należy uwzględniać wszystkie czynności wykonywane w czasie od przyjęcia samochodu do wydania go klientowi. Warto też wszystko dokumentować i walczyć o swoje pieniądze nie naciągając rzeczywistości. Z kolei Michał Kierczyński mówił o znaczeniu innowacyjności i możliwościach generowania zysków z wykorzystaniem technologii cyfrowej. Jedną z takich ciekawych możliwości jest wprowadzany przez NOVOL system zarządzania magazynem materiałów w warsztacie. Magazyn ten, na podstawie rejestru w dedykowanej aplikacji N-spot, jest na bieżąco uzupełniany przez dostawcę i materiały do chwili wyjęcia z magazynu pozostają na stanie dostawcy. Fakturowane raz w miesiącu są te materiały (i w tej ilości), które zostały wykorzystane w bieżącej pracy warsztatu.

img_0089

O tym jakie rozwiązania serwisów Europy Zachodniej czy USA warto wprowadzać i dlaczego mówił ekspert do procesu likwidacji szkód, audytor Baspa Consulting, Krzysztof Podhorodecki. Zwrócił uwagę na zbyt niską wycenę pracy personelu lakierni. Wszak zmieniające się technologie budowy samochodów wymuszają zmianę sposobu naprawy i wymagają coraz większej wiedzy i umiejętności. Analogicznie jest z nowymi materiałami. Prelegent zwracał uwagę na strategie kalkulacji napraw, konieczność uwzględniania w rozliczeniach reżimów technologii napraw narzucanych przez producentów samochodów oraz odpowiednie przygotowanie warsztatów do coraz bardziej wymagających napraw. Zachęcał do poddania warsztatu audytowi, dzięki czemu menadżer firmy otrzyma szczegółowy raport o słabszych sektorach firmy. Warto również certyfikować warsztat, bowiem w sytuacjach spornych certyfikat jest poważnym argumentem, iż posiada właściwe wyposażenie, załoga jest na na bieżąco szkolona, prowadzi zgodną z prawem gospodarkę odpadami, spełnia wszelkie normy…i trendy Organizator forum, firma NOVOL, linia produktów Spectral 2.0 to technologia podnosząca efektywność i rentowność warsztatu.

Kolejnym punktem programu była prezentacja pistoletów SATA. Przedstawiciel niemieckiego producenta wskazał sposoby ekonomicznego wykorzystywania produktów, używania, konserwowania i serwisowania pistoletów lakierniczych tak, aby służyły w pełnej sprawności przez długi czas.

img_0101

W kolejnej debacie ekspertów wzięli udział Krzysztof Podhorodecki, Maciej Brzeziński i Łukasz Szarama. Moderatorem był tym razem Tomasz Tomczyk. Dyskusja dotyczyła funkcjonowania firmy w czasie kryzysu i kierunku pożądanych zmian w branży blacharsko-lakierniczej. Krzysztof Podhorodecki zwrócił uwagę, że w trudnych czasach trzeba szczególnie starannie szukać i eliminować ministraty, zachowywać standardy technologiczne, profesjonalnie kalkulować z uwzględnieniem kosztów inwestycji, amortyzacji, wiedzy. Należy sprzedawać jakość i prezentować klasę. Z kolei Łukasz Szarama przewiduje, że spora liczba warsztatów się wykruszy, padnie „szara strefa” i te, które na bieżąco nie poprawiają funkcjonowania we wszystkich obszarach. Z kolei Maciej Brzeziński bardziej optymistycznie wskazywał, że optymalizacja wszystkich etapów pracy, na każdym stanowisku może przynieść znaczące zyski. Trzeba jednak bardzo starannie liczyć wszystkie koszty, eliminować straty i racjonalizować wydatki.

Ostatnim prelegentem był Grzegorz Załuski, który w bardzo atrakcyjnym wykładzie wskazał skuteczne metody budowania zaufania, pozyskiwania klienta i przekonywania do naszych usług.

Dwudniowe spotkanie podsumował Witold Horowski. W poszczególnych wystąpieniach pojęcie „kryzys” odmieniane było na wiele sposobów, jednak każdy z prelegentów wskazywał, że trudny czas, to nie koniec świata. Oczywiście łatwiej mają te warsztaty, które są w dobrej kondycji, poszczególne etapy napraw mają uporządkowane, kontrolują koszty i właściwie kalkulują wartość wykonywanych usług. W sytuacji, w której trudno przewidzieć wzrost kosztów energii, materiałów i pracy większe lub mniejsze kłopoty dotkną wszystkich. Pewnym wsparciem w dobie kryzysu może być linia produktów SPECTRAL wraz z ogólnodostępnym systemem wsparcia technicznego on-line i aplikacjami pomagającymi racjonalizować wydatki. Dwudniowa konferencja pod nazwą SPECTRALIZM przyniosła szereg sposobów na radzenie sobie z kryzysem. Czy zatem zbyt wielkim ryzykiem jest stwierdzenie, że tytuł konferencji jest swoistą filozofią prowadzenia przedsiębiorstwa wykonującego usługi blacharsko-lakiernicze?

Tekst oraz zdjęcia: Mirosław Rutkowski

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę