Gdy planowana jest organizacja nowego działu np. lakierni ciekłej w funkcjonującej już firmie w pierwszej kolejności rozważana jest możliwość jej sformowania w obrębie posiadanego budynku, a dopiero gdy okaże się to niemożliwe, rozważa się opcje budowy nowego obiektu. Legalna organizacja prawidłowo działającej lakierni w istniejącym obiekcie wiąże się jednak z koniecznością przeprowadzenia wszystkich wymaganych procedur formalno prawnych, uzyskania stosownych pozwoleń i dokonania wymaganych zgłoszeń, a na poziomie technicznym, doboru urządzeń i wyposażenia dopasowanego do realizacji planowanych zadań i utrzymania rygorów technologicznych.
Decyzje techniczne i technologiczne podejmowane są autonomicznie przez inwestora po konsultacjach z dostawcami materiałów i wyposażenia, a ostateczny wybór urządzeń i technologii materiałowej jest już subiektywną decyzją użytkownika lakierni. W tych kwestiach poruszać się można w pełnym zakresie oferty rynkowej samodzielnie decydując o kosztach inwestycji, poziomie zaawansowania technicznego wyposażenia, czy nawet użytkowych i dekoracyjnych właściwościach wykonywanej w lakierni powłoki i tym kwestią poświęcona zostanie inna publikacja. W zakresie formalno prawnym, nie ma już takiej swobody działania. Tu ani inwestor ani użytkownik lakierni organizowanej w istniejącym budynku nie ma żadnego wyboru i przeprowadzić musi pełny zakres złożonych procedur określonych przepisami zanim nowa lakiernia zacznie realizować swoje zadania. Główny problem dotyczący spełnienia wszystkich wymogów formalno prawnych, przy organizacji nowej w pełni legalnej lakierni leży w tym, że te wymogi rozrzucone są po wielu przepisach w odrębnych od siebie aspektach. Generalnie wszystkie wymagania formalne dla nowo organizowanej lakierni ciekłej w każdej branży ( powtarzalna produkcja masowa, dział zaplecza linii produkcyjnej, usługi stolarskie, czy warsztaty samochodowe ) są zasadniczo takie same, a znajdują się w czterech grupach tematycznych :
1.Wymogi formalno prawne związane z budynkiem i jego usytuowaniem związane z przepisami szeroko rozumianego Prawa Budowlanego.
2.Wymogi formalno prawne dotyczące wszystkich aspektów Ochrony Środowiska zarówno na etapie projektowym, organizacyjnym i na poziomie funkcjonującej już lakierni, oraz jej instalacji.
3.Wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej i przeciwwybuchowej lakierni, obiektu w jakim jest ona ulokowana i przestrzeni zewnętrznej przylegającej do takiego obiektu.
4.Wymagania BHP wynikające z przepisów Prawa Pracy w tym także wszystkie wymogi kojarzone z zakresem kontrolnym SAN-EPIDu i Państwowej Inspekcji Pracy.
Wymagania formalno prawne w każdej ze wskazanych powyżej grup tematycznych są od siebie niezależne, ale dopiero przeprowadzenie wszystkich procedur z każdej z tych grup daje podstawę do uznania nowo zorganizowanej lakierni jako w pełni legalnej i legalnie funkcjonującej. Braki w wymogach formalnych dla tego działu w każdej ze wskazanych grup tematycznych pociągają za sobą konsekwencje o innym wymiarze i ciężarze. Najpoważniejsze problemy dla inwestora, czy użytkownika lakierni ( również w obiektach dzierżawionych ) rodzą braki w zakresie procedur związanych z Prawem Budowlanym. Nie dopilnowanie, lub pominięcie procedur na tym poziomie tematycznym skończyć się może koniecznością likwidacji lakierni w obiekcie i tzw. przywrócenia stanu poprzedniego zaadoptowanego „nielegalnie” pomieszczenia. „Nielegalnie” – oznacza tu że bez przeprowadzenia procedury „Zmiany Sposobu Użytkowania Obiektu”, lub jego części, której zakres opisuje par 71.1 ustawy Prawo Budowlane. Przy stwierdzeniu w toku kontroli przeprowadzonej przez urzędników Starostwa Powiatowego ( Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego ) braku stosownego „Zgłoszenia” zmiany sposobu użytkowania dotychczasowego magazynu, pomieszczenia gospodarczego, garażu, kotłowni myjni, czy każdego innego pomieszczenia nie będącego wcześniej oficjalną lakiernią, wydawana jest decyzja o likwidacji potocznie nazywanej „samowoli budowlanej”. Aby sprawa nie trwała zbyt długo w ramach wydanej decyzji, PINbud wskazuje kwotę tzw. przymuszenia sięgającą nawet 100 000 zł która zostanie nałożona na właściciela obiektu w przypadku nie wykonania zaleceń zawartych w decyzji. Niezależnie od tego po przywróceniu stanu poprzedniego, czyli takiego jaki zgodny jest z pierwotną funkcją pomieszczenia, lub obiektu określoną w archiwalnej dokumentacji projektowej, lub wydanej „Decyzji o dopuszczeniu obiektu do użytkowania”, właściciel obiektu karany jest wysokim mandatem. Niestety gdy wydana zostaje taka decyzja urzędu nie można już przeprowadzić procedury prowadzącej do szybkiego naprawienia zaniedbania i do legalizacji lakierni zorganizowanej z taką wadą prawną. Usunięcie wyposażenia ( np. kabiny lakierniczej ) instalacji technicznych i przeróbek budowlanych z pomieszczenia lakierni dla której nie przeprowadzono wcześniej wymaganych procedur budowlanych to w większości znaczący koszt i wymierne straty po stronie trwałych uszkodzeń części demontowanego stacjonarnego wyposażenia działu. W zakresie procedur formalno prawnych w pozostałych trzech grupach tematycznych nie dopilnowanie jakiegoś elementu lub jego celowe pominięcie wiąże się z czasowym wstrzymaniem działania lakierni do czasu usunięcia wady prawnej i z karami jakie staja się skutkiem przeprowadzonej kontroli. Wysokość kar i mandatów zależna jest już od stopnia naruszeń formalnych jakie stwierdzone zostaną w toku kontroli. Mogą one być znośne, lub bardzo dotkliwe, ale w swym zakresie nie przewidują likwidacji lakierni, czy trwałego zakazu jej użytkowania. W tych przypadkach pomimo stwierdzenia uchybień formalnych po przeprowadzonej kontroli przystąpić można do realizacji wymaganych prawnie formalności, nadrabiając wcześniejsze zaniedbania, ale lakiernia i jej instalacje do czasu zakończenia tych procedur nie może być użytkowana. W zakresie wymogów związanych z tzw. Ochroną Środowiska najdotkliwsze finansowo stać się może przydzielenie przez urząd kontrolujący lakiernię tzw. „kar biegnących wstecz”. Jest to naliczenie zaległych opłat za korzystanie ze środowiska bez stosownego pozwolenia, lub zgłoszenia ( emisja gazów i pyłów + odpady ) nawet za kilka minionych lat i zgodnie z przepisami zwielokrotnienie tych zaległych należności. W lakierniach o średnim przerobie i zużyciu materiałów chemicznych, kary za kilka lat działalności bez wnoszenia opłat środowiskowych wynieść mogą kilkanaście tysięcy złotych. W zakresie ochrony PPOŻ i wymogów BHP w lakierni problem pominięcia wymaganych procedur zemścić się może kosztem mandatów i nagłą koniecznością wykonania kosztownych procedur ( opracowania Oceny Zagrożenia Wybuchem, czy wykonania pomiarów NDS ) w najmniej korzystnym dla firmy momencie, generując koszty z jakimi na daną chwilę nikt się nie liczył. Na szczęście jednak uchybienia proceduralne w zakresie BHP i PPOŻ dają się sprawnie i w miarę bezproblemowo usunąć w większości funkcjonujących już lakierni.
Powiało grozą. Wysokie kary finansowe, duże mandaty, a nawet możliwość trwałej likwidacji lakierni. Co więc zrobić po kolei w zakresie formalno prawnym aby uniknąć opisanych wcześniej kar mandatów i problemów ?
Organizacja lakierni w istniejącym obiekcie opierać się może o wspomnianą już procedurę Zgłoszenia Zmiany Sposobu Użytkowania pomieszczenia, lub o Decyzję o Pozwoleniu na Budowę. W obu tych przypadkach zakres wymaganych działań i koniecznych dokumentów jest w dużej części ze sobą zbieżny. Niestety organizacja lakierni przez adaptację pomieszczeń wymagająca Decyzji o Pozwoleniu na Budowę wiąże się z większymi kosztami i dłuższym czasem realizacji procedur w zestawieniu ze Zgłoszeniem – Zmiany Sposobu Użytkowania, a co najgorsze także z końcowymi odbiorami technicznymi wykonanej adaptacji lakierni prowadzanymi przez PSP, SAN-EPID i PINBud. Organizacja lakierni w trybie Zgłoszenia nie wymaga takich odbiorów, ale po kolei : kiedy Zgłoszenie Zmiany Sposobu Użytkowania, a kiedy Pozwolenie na Budowę ?
W przypadku gdy organizacja lakierni w istniejącym i już funkcjonującym obiekcie nie wymaga żadnej przebudowy pomieszczenia czy obiektu, a szczególnie jego elementów konstrukcyjnych, czy elewacji zewnętrznych, a jedynie prostych prac montażowych i remontowych, oraz nieznacznej modernizacji instalacji wewnętrznej można te roboty przeprowadzić w trybie Zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia robót budowlanych Jednocześnie złożyć należy wniosek o Zmianę Sposobu Użytkowania Obiektu, lub jego części z wymaganymi tu załącznikami. Zgłoszeń – „Zmiany Sposobu Użytkowania” i „Zamiaru Przeprowadzenia Robót Budowlanych” ( remontowo instalacyjnych ) w modernizowanym obiekcie, nie wolno rozdzielać. Prawdopodobieństwo zaaprobowania Zgłoszenia organizacji lakierni w obiekcie przez urzędników Starostwa Powiatowego jest tym większe im bliższe tej nowej funkcji pomieszczeń jest dotychczasowe przeznaczenie obiektu. Znacznie łatwiej będzie dokonać takiej zmiany prostym Zgłoszeniem z wymaganymi załącznikami dla lakierni samochodowej organizowanej w leganie działającym warsztacie. Łatwiej też przeprowadzić tą prostszą procedurę dla lakierni stolarskiej powstającej w istniejącym i działającym zakładzie produkującym meble lub fronty meblowe. Podobnie przy organizacji lakierni przemysłowej „Zgłoszenie Z.S.U.O” może okazać się wystarczające gdy to działający już zakład produkcyjny. Niestety procedura „Zgłoszenia” jest postępowaniem uznaniowym. Oznacza to że to decyzja urzędnika rozpatrującego taki wniosek jest tu wiążąca i składane Zgłoszenie może zostać przyjęte kończąc formalnie procedurę zmiany pomieszczenia na lakiernię, lub oprotestowane ze wskazaniem konieczności uzyskania Decyzji o Pozwoleniu na Budowę. W uzasadnieniu wydanego Postanowienia urząd wskazuje powody na podstawie, których uznał, że forma Zgłoszenia jest nieprawidłowa i nie wystarczająca do organizacji w istniejącym obiekcie nowego działu jaki ma być lakiernia. Niektóre przesłanki wymuszające konieczność uzyskania Decyzji o Pozwoleniu na Budowę stają się jasne już na etapie prac projektowych, inne ujawnić się mogą dopiero na etapie rozpatrywania Zgłoszenia. O koniczności uzyskania Pozwolenia Na Budowę dla adoptowanych na potrzeby lakierni istniejących pomieszczeniach decydować może :
a.Brak obowiązującej uchwały Rady Gminy – Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Terenu i koniczność wystąpienia do Urzędu Gminy / Miasta o określenie indywidualnych Warunków Zabudowy i Zagospodarowania Terenu. M.P.Z.P.T lub WZiZT to dokumenty niezbędne do realizacji zarówno procedury Zgłoszenia Z.S.U.O, jaki wystąpienia o wydanie Decyzji o P.N.B. W przypadku M.P.Z.P.T dodatkowo uzyskać należy opinię o interpretacji zapisów Planu wydaną przez Urząd Burmistrza w zakresie zgodności planowanego przedsięwzięcia z zapisami M.P.Z.P.T
b.Wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach w toku procedury Oceny Oddziaływania Obiektu na Środowisko ponieważ …
… prawomocna Decyzja o Środowiskowych Uwarunkowaniach w przypadku organizacji lakierni ciekłej niezbędna jest do Zgłoszenia Z.S.U.O jak i do wystąpienia o wydanie Decyzji o Pozwoleniu na Budowę. D.o.Ś.U wydawana jest na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia opracowanej w oparciu o przygotowany wcześniej „Projekt technologiczny” lakierni. W toku procedowania jeden z organów oceniających planowane przedsięwzięcie ( RDOŚ, SAN-EPID, Urząd Gminy / Miasta ) stanowiące obiekt potencjalnie negatywnie oddziaływujący na środowisko, wydać może postanowienie o braku konieczności przejścia w procedurę Oceny Oddziaływania Obiektu na Środowisko i konieczności opracowania i złożenia szczegółowego Raportu Środowiskowego, lub wręcz odwrotnie, wydać może postanowienie o konieczności realizacji tej szczegółowej procedury oceny oddziaływania i opracowania Raportu. Po za wydłużeniem czasu procedowania, trwającego w przypadku Karty Informacyjnej w normalnym toku ok. 10 tygodni o kolejne 6 – 8 tygodni, powstaje też nowy problem formalno prawny. W momencie wydania „Postanowienia” o konieczności opracowania „Raportu” i realizacji procedury „Oceny Oddziaływania Obiektu na Środowisko”, kończy się możliwość zmiany sposobu modernizowanych pomieszczeń lakierni w trybie Zgłoszenia Z.S.U.O. Wynika to zapisów ustawy Prawo Budowlane zamieszczonych w art. 29.3 w brzmieniu :
… Pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz przedsięwzięcia wymagające przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000, zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
W praktyce oznacza to, że już na etapie uzyskiwania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach zamknięta zostać może droga do ZGŁOSZENIA organizowanej lakierni w istniejącym obiekcie, przez procedurę Zmiany Sposobu Użytkowania Obiektu, lub jego części w trybie art. 71.1 ustawy – Prawo Budowlane. Postanowienie o zmianie podstawy procedowania nad wydaniem Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach to autonomiczna decyzja urzędników RDOŚ, lub SAN-EPID, które jako organy opiniujące wskazują taką koniczność Urzędowi Gminy / Miasta, a tu wydawane jest ostateczne postanowienie o konieczność złożenia Raportu, lub o braku takiej koniczności. Choć to formalnie możliwe, nie zdarza się w praktyce, aby urząd wydający D.oŚ.U. zignorował opinię organów do których skierował Kartę Informacyjną oczekując ich opinii. Zdarza się natomiast, że przy pisemnym wskazaniu braku koniczności opracowania Raportu o Oddziaływaniu Obiektu na Środowisko przez RDOŚ i SAN-EPID urząd Gminy samodzielnie decyduje o konieczności przejścia w taką procedurę. Powodem jest brak Planu Zagospodarowania Przestrzennego Terenu, albo pisemny protest sąsiadów, lub protest innej instytucji ( np. jakiegoś stowarzyszenia ekologicznego ) do planowanej organizacji lakierni w lokalizacji określonej przez inwestora. Przepisy o „jawności przedsięwzięć mogących negatywnie ( lub potencjalnie negatywnie ) oddziaływać na środowisko”, do których zalicza się instalacje w których do obróbki powierzchni wykorzystywany jest rozpuszczalnik, lub rozcieńczalnik organiczny, nie pozwalają na organizację lakierni w istniejącym obiekcie „po cichu” bez informowania o tym fakcie sąsiadów i szerszego środowiska społecznego w okolicy planowanej inwestycji. Prawo do złożenia protestu posiada niewielka grupa uczestników procesu oceny planowanej inwestycji, ale plany inwestora w tym przypadku muszą być ujawnione wszystkim, co urząd prowadzący postępowania środowiskowe robi w formie ogłoszenia publicznego najczęściej w Internecie na własnym portalu. Gdy dla planowanej organizacji lakierni w istniejącym obiekcie posiadamy Miejscowy Plan Zagospodarowania którego zapisy pozwalają na zorganizowanie w posiadanym obiekcie lakierni ciekłej o planowanej specjalizacji, co wynikać powinno z interpretacji tego planu w opinii Burmistrza, jej organizację zacząć należy od opracowania szczegółowego projektu technologicznego tej lakierni. Określać on powinien parametry techniczne działu, jego przepustowość, stosowane tu technologie materiałowe. W zasadzie wszystkie istotne elementy organizacyjne. Na podstawie projektu technologicznego opracować należy opisaną powyżej Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia i wystąpić o wydanie D.oŚ.U. Gdy nie ma Planu Zagospodarowania Przestrzennego, to dopiero po wydaniu i uprawomocnieniu D.oŚ.U. wystąpić można o wydanie WZiZT. Kolejny krok to przygotowanie projektu o charakterze budowlanym. W procedurze Zgłoszenia wystarczy inwentaryzacja stanu obecnego obiektu przed zmianą na funkcję lakierni, oraz przerysowanie przez uprawnionego architekta rozwiązań technologicznych z projektu technicznego lakierni. W procedurze Zgłoszenia Z.S.U.O po dołączeniu mapy ogólnej terenu dysponujemy już wszytki dokumentami do złożenia ich razem ze Zgłoszeniem do Starostwa Powiatowego. Już w trakcie prac modernizacyjnych i montażu urządzeń stanowiących wyposażenie lakierni opracować należy Ocenę Zagrożenia Wybuchem dla każdego z pomieszczeń obiektu w którym w trakcie realizacji zadań technologicznych, lub magazynowania substancji palnych pojawić się może atmosfera wybuchowa, czyli mieszanina par palnych substancji, lub pyłów z powietrzem. Wnioski zawarte w O.Z.W wprowadzić należy jako rozwiązania organizacyjne techniczne, lub budowlane do realizowanej lakierni.
Jeżeli jednak przeprowadzenie prostej procedury Zgłoszenia nie jest możliwe, a do organizacji lakierni w istniejącym obiekcie koniczne będzie wystąpienie o Pozwolenie na Budowę to prosty projekt architektoniczny obiektu rozbudować należy do wielobranżowego projektu budowlanego. Każdy ze składników tej dokumentacji poddany zostać musi opinii specjalisty ds. BHP PPOŻ i SAN-EPID. Projekt zawierać musi także Mapę do Celów Projektowych i wszystkie elementy określone w rozporządzeniu o zawartości projektu budowlanego który służyć ma do uzyskania Decyzji o Pozwoleniu na Budowę. Na etapie projektu budowlanego opracować należy OZW która pomoże projektantom unikać zbędnych i drogich zabezpieczeń przeciwpożarowych i przeciwwybuchowych a specjaliście ds. PPOŻ wydać opinię do zawartych w dokumentacji rozwiązań projektowych. Przy organizacji lakierni w istniejącym obiekcie okazać się może że niektóre jego elementy nie związane bezpośrednio z lakiernią wymagają przebudowy i dostosowania do aktualnych wymogów określonych przed wszystkim w rozporządzeniu „Warunki Techniczne Jakim Odpowiadać Powinny Budynki i Ich Usytuowanie”. Tu pamiętać należy że organizacja w lakierni w trybie Pozwolenia na Budowę wiąże się z formalnym po kontrolnym dopuszczeniem obiektu do użytkowania. Dopuszczenie takie nastąpić może tylko wtedy gdy obiekt w modernizowanej części spełnia wymagania aktualnych przepisów. W efekcie gdy korytarz ewakuacyjny jest za wąski, lub drzwi otwierają się nie w tym kierunku jaki jest wymagany, lub brak jest oświetlenia ewakuacyjnego, w strefach przylegających bezpośrednio do lakierni, czy pomieszczenie przeznaczone na potrzeby magazynu lakierów, lub paliw płynnych nie spełniają aktualnych wymogów trzeba będzie je przbudować i dostosować do obowiązujących przepisów.
Gdy przebrniemy już przez procedury budowlane o budynek w którym organizowana jest lakiernia spełniać będzie wymagania budowlane i ppoż. po zakończeniu prac adaptacyjnych i instalacyjnych ale 30 dni przed planowaną eksploatacją instalacji wystąpić należy ze Zgłoszeniem zamiaru wprowadzania gazów i pyłów do powietrza, oraz ze Zgłoszeniem zamiaru wytwarzania odpadów w tym odpadów niebezpiecznych. Gdy ilość używanych substancji i wytwarzanych odpadów przekroczy 1 Mg ( 1 tonę ) rocznie uzyskać należy stosowne Pozwolenie. Na koniec działań formalnych związanych z organizacją lakierni w istniejącym obiekcie postaje obowiązek przeprowadzenia pomiarów kontrolnych emisji z systemu wentylacyjnego lakierni w trakcie wykonywania lakierowania i suszenia, oraz pomiarów bezpieczeństwa środowiska pracy tj. emisji substancji chemicznych ( rejestr NDS ) hałasu, natężenia oświetlenia w strefach roboczych. Przygotować także należy Ocenę Ryzyka Zawodowego dla stanowiska Lakiernik, a z wnioskami zapoznać pracowników działu.
Jak wynika z opisu powyżej, legalne sformowanie lakierni w istniejącym obiekcie nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać tym inwestorom, którzy organizację lakierni zaczynają od zakupu kabiny lakierniczej i zmontowania jej w pomieszczeniu jakie wybrali sobie na własną lakiernię. Niestety nie jest prawdą, że kabina lakierniczo suszarnicza jako urządzenie technologiczne ustawione na zewnątrz obiektu nie wymaga żadnych pozwoleń ani zgłoszeń. Zgodnie z przepisami wymaga ona w takiej lokalizacji pełnego Pozwolenia na Budowę i wcześniejszego uzyskania DoŚU. Pozwolenia na Budowę wymaga sama kabina lakierniczo suszarnicza, a także zasilające ją instalacje, elektryczna i paliwowa gdy jest nią gaz ziemny. Pozwolenia na budowę i odpowiedniego projektu wymaga także wiata, która w większości przypadków przykrywa obudowę urządzenia chroniąc ją przed deszczem i śniegiem, a nawet intensywnym nasłonecznieniem. Nie ma tu żadnych wyjątków i nie ma tu żadnych „sztuczek”, które pozwalają uniknąć przeprowadzenia wymaganych prawem procedur dla kabiny lakierniczej usytuowanej na zewnątrz obiektu. Nie zmienia tu nic nawet taka forma lakierni w której kabinę stanowią zestawione ze sobą kontenery transportowe. Trzeba pamiętać że w każdym przypadku gdy ktoś wspomina, wskazuje, lub doradza że jakiś zakres działań proceduralnych nie wymaga Pozwolenia, nie oznacza to że nie trzeba nikogo pytać o zgodę. „POZWOLENIE” to określona prawnie forma Decyzji Urzędowej. Gdy nie jest wymagane „POZWOLENIE” z całą pewnością wymagane jest „ZGŁOSZENIE”, czyli w sumie prostsza wersja „POZWOLENIA”, która nie wymaga wydania przez urząd ostatecznej „Decyzji”. Brak koniczności uzyskania „POZWOLENIA”, nie oznacza nigdy „Róbta co chceta”. Nawet wielkość planowanej lakierni i zakładana ilość przerobu ma niewielki wpływ za zakres realizowanych procedury formalno prawnych. Lakiernia gdzie lakierowanie elementów prowadzone będzie wałkiem, czy pędzlem, lub wykorzystywana będzie minimalna ilość lakieru w sprayu wymaga tych samych procedur, pozwoleń, lub zgłoszeń. Choć wydawać się to może absurdalne i nielogiczne, przepisy i wymogi forlano prawne stosowane, przy organizacji i w trakcie funkcjonowania lakierni dotyczą też obiektów o innych specjalnościach funkcjonując dla potrzeb różnych branż. Mówią one o atmosferze wybuchowej, o rozpuszczalnikach organicznych, LZO, emisji gazów, lub pyłów, czy odpadach i nie koncentrują się na podziale na mini „lakierenki zaprawkowe”, lub takie gdzie nie używa się aparatów natryskowych, oraz na duże lakiernie przemysłowe gdzie zużycie materiałów lakierniczych liczone jest w dziesiątkach ton produktów rocznie. Owszem w zakresie tzw. ochrony środowiska taki podział istnieje. Jednak wymagania i przepisy budowlane do których dostosować trzeba organizowaną lakiernię są „ślepe” na konkretną sytuację danego inwestora i rodzaj, oraz wielkość planowanej przez niego lakierni. Dlatego w sytuacjach gdy organizowana lakiernia to warsztat samochodowy o małym przerobie, lakiernia zaplecza małej stolarni, lub niewielkiej produkcji jakiś prostych wyrobów, skomplikowane, kosztowne i rozbudowane wymogi proceduralne, przy organizacji nowej lakierni w posiadanym obiekcie wydają się przesadne nęcąc i kusząc do pominięcia choćby części z nich. Odsyłam jednak do początku tej publikacji, gdzie wieje grozą i przerażeniem z opisu konsekwencji działań inwestycyjnych realizowanych w ciszy i tajemnicy z pominięciem wymogów formalno prawnych.
Ponieważ szczegółowy opis procedur formalno prawnych, wymaganych przy organizacji lakierni w istniejącym, a także w nowobudowany obiekcie wymagałaby tekstu o kilkukrotnie większej objętość, osoby które potrzebują bardzo szczegółowych informacji w opisanym temacie, proszę o kierowanie pytań pod adres e-mail projekter@projekter.pl, a w przypadkach nagłych, lub skomplikowanych o kontakt pod nr. tel. 601 221 760.
Robert Grzywaczewski PROJEKTER TECHNOLOGIA
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …
Targi SEMA 2024, które odbyły się w dniach 5–8 listopada w Las Vegas, po raz …
Zakończyła się 27. edycja programu Przedsiębiorstwo Fair Play. Podczas Wielkiej Gali Finałowej 29 listopada br. …