Europejski rynek motoryzacyjny pod presją: spadki sprzedaży, wzrost aut z Chin i co to oznacza dla warsztatów blacharsko-lakierniczych

Europejski rynek motoryzacyjny pod presją: spadki sprzedaży, wzrost aut z Chin i co to oznacza dla warsztatów blacharsko-lakierniczych

Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło spore przetasowania na europejskim rynku nowych samochodów. Spadająca liczba rejestracji, coraz większy udział chińskich producentów i dynamiczny rozwój elektromobilności stawiają przed branżą napraw powypadkowych zupełnie nowe wyzwania. To sygnał, że nadchodzą zmiany, które dotkną również warsztaty blacharskie i lakiernicze

Z opublikowanych przez JATO Dynamics danych wynika, że w czerwcu 2025 roku liczba nowych rejestracji samochodów osobowych w Europie spadła o 4,4% w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. W całym pierwszym półroczu zarejestrowano 6,84 mln pojazdów – o 0,3% mniej niż rok wcześniej. Największe spadki zanotowały Włochy, Belgia i Niemcy. W Rumunii rejestracje zmalały aż o połowę. Eksperci wskazują na wysokie ceny, napięcia geopolityczne i pokryzysową rzeczywistość jako główne przyczyny stagnacji. W porównaniu do okresu sprzed pandemii, czyli pierwszego półrocza 2019 roku, rynek skurczył się o ponad 1,5 miliona pojazdów.

Na tle tego spowolnienia wyróżniają się marki chińskie, które zyskały mocno na znaczeniu. Ich udział w rynku niemal się podwoił i wynosi obecnie 5,1%, co oznacza, że są już tuż za Mercedesem i wyprzedzają Forda. Prym wiedzie BYD, które tylko w pierwszej połowie roku zarejestrowało ponad 70 tys. aut, notując spektakularny wzrost o ponad 300%. Do grona wyróżniających się graczy dołączyły także Jaecoo, Omoda, Leapmotor i Xpeng – każdy z nich konsekwentnie buduje swoją pozycję w Europie.

Top bestselling BEV models

Z kolei niektóre z dotychczasowych potęg motoryzacyjnych tracą grunt pod nogami. Grupa Stellantis, do której należą m.in. Fiat, Peugeot, Citroën i Opel, zanotowała spadek udziałów w rynku z 16,7% do 15,3%, osiągając najniższy wynik od momentu powstania koncernu w 2021 roku. Tesla również nie ma powodów do zadowolenia – jej sprzedaż spadła o jedną trzecią, a pozycję w rankingu oddała chińskiemu koncernowi SAIC, właścicielowi marki MG.

Na tym tle mocno wybija się segment pojazdów elektrycznych, który – mimo ogólnej stagnacji – kontynuuje dynamiczny rozwój. Po raz pierwszy w historii przekroczono w Europie próg miliona rejestracji BEV-ów w pierwszym półroczu

Liczba ta wyniosła niemal 1,2 mln aut, co oznacza 25-procentowy wzrost rok do roku. Samochody elektryczne stanowią dziś 17,4% rynku nowych aut w Europie. Ich udział najbardziej wzrósł w Danii, Norwegii i Belgii, a najniższy pozostaje w krajach Europy Środkowo-Wschodniej – m.in. w Polsce, Rumunii i Chorwacji.

Co to wszystko oznacza dla warsztatów blacharsko-lakierniczych? Przede wszystkim rosnącą liczbę aut o konstrukcjach nieznanych wcześniej na naszym rynku – szczególnie tych z Chin. Nowe marki to nowe materiały, technologie i procedury naprawcze, których nie można już lekceważyć. Dodatkowo, rozwój elektromobilności stawia przed serwisami konkretne wyzwania związane z bezpieczeństwem i koniecznością przeszkolenia pracowników do pracy z wysokimi napięciami i nowymi strukturami nadwoziowymi.

Top bestselling BEV brands

Na listach sprzedaży nadal dominują modele segmentu B – takie jak Renault Clio, Dacia Sandero czy Peugeot 208 – ale coraz więcej miejsca zajmują również nowe konstrukcje hybrydowe i elektryczne, np. Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, MG ZS czy Fiat 600. Szybko rośnie też liczba nowych modeli z nieoczywistych marek – Renault Symbioz, Jaecoo 7 czy Kia EV3 – co oznacza, że dostęp do informacji technicznej, części zamiennych i odpowiedniego sprzętu będzie kluczowy dla utrzymania konkurencyjności warsztatu.

Zmieniająca się struktura rynku motoryzacyjnego wpływa bezpośrednio na charakter i technologię napraw. Branża napraw powypadkowych musi dziś nie tylko dostosowywać się do tempa transformacji, ale też przewidywać, jakie kompetencje i inwestycje będą konieczne w kolejnych miesiącach. Jedno jest pewne – łatwiej już nie będzie, ale przygotowany serwis ma szansę zyskać na tej zmianie więcej niż kiedykolwiek wcześniej.

Red

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę