Spadające ceny pojazdów elektrycznych (BEV) na Zachodzie nie wystarczą, by zniwelować przewagę Chin w produkcji i cenach aut elektrycznych. Najnowszy raport JATO Dynamics pokazuje, jak Chiny zdominowały globalny rynek elektromobilności i dlaczego europejscy oraz amerykańscy producenci samochodów stoją przed ogromnym wyzwaniem.
Różnice cenowe między pojazdami elektrycznymi (BEV) a spalinowymi (ICE) na rynkach Europy, USA i Chin wyraźnie się zmniejszają. Jednak mimo tych zmian Chiny zyskują przewagę dzięki zdolności do produkcji wyjątkowo tanich pojazdów elektrycznych. Raport JATO Dynamics „Closing the gap: The progress towards affordable EVs and the growing threat from China” ujawnia kluczowe trendy i wyzwania dla branży motoryzacyjnej na świecie.
W Europie średnia różnica cen między BEV a ICE zmniejszyła się z 53% w 2018 roku do 22% w 2024 roku. W Wielkiej Brytanii różnica ta spadła z 51% do 18%, a w USA z 53% do 15%. To wynik przede wszystkim spadku kosztów baterii oraz rosnących cen samochodów spalinowych, na które wpływ mają surowsze regulacje i coraz bardziej zaawansowane technologie.
W USA, w porównaniu do 2018 roku, ceny BEV spadły o 25%, natomiast ceny pojazdów spalinowych pozostały na stałym poziomie. W Europie i Wielkiej Brytanii zauważalny jest również wzrost kosztów ICE – odpowiednio o 7% i 14% – co dodatkowo zmniejsza różnicę cenową.
Choć Zachód czyni postępy, Chiny pozostają poza zasięgiem dzięki swojej zdolności do produkcji tanich BEV. Średnie ceny chińskich pojazdów elektrycznych są ponad dwukrotnie niższe niż w Europie czy USA. W 2024 roku w Europie BEV były średnio o 111% droższe niż w Chinach, a w USA o 109%.
Chińscy producenci oferują samochody elektryczne w cenach zaczynających się już od 3 250 euro, co czyni je atrakcyjnym wyborem zarówno dla lokalnych konsumentów, jak i dla rynków eksportowych. Przewaga cenowa i dynamiczny rozwój technologii sprawiają, że Chiny stają się niekwestionowanym liderem w globalnym przejściu na elektromobilność.
„Chińskie BEV są bardziej przystępne cenowo, co czyni je konkurencyjnymi wobec modeli zachodnich. To daje Chinom przewagę, która w nadchodzących latach może zmienić układ sił w światowej motoryzacji” – komentuje Felipe Munoz, analityk JATO Dynamics.
Zachodni producenci muszą zmierzyć się z wyzwaniem obniżenia kosztów produkcji i cen detalicznych, jeśli chcą konkurować na globalnym rynku. W obliczu szybko postępującej transformacji energetycznej i zaostrzających się regulacji, dostępność tanich pojazdów elektrycznych staje się kluczowym czynnikiem sukcesu.
Raport JATO Dynamics wskazuje, że Chiny wyznaczają nowe standardy w produkcji BEV, podczas gdy Europa i USA wciąż próbują nadrobić straty. Chińska dominacja w elektromobilności to nie tylko efekt niższych cen, ale także dynamicznego rozwoju technologii i wsparcia rządowego, które wspólnie przyspieszają globalną rewolucję transportową.
Czy Zachód zdąży dogonić Państwo Środka? Tego dowiemy się w kolejnych latach, gdy konkurencja na rynku elektromobilności osiągnie nowy poziom.
W Sękocinie Nowym pod Warszawą powstał pierwszy w Polsce zakład zajmujący się renowacją samochodów używanych …
Retro Warsztaty w Muzeum Motoryzacji Wena, które odbyły się 18 i 19 stycznia 2025 roku, …
Axalta , wiodący globalny dostawca farb i lakierów, zyskała status rekomendowanego dostawcy materiałów do napraw …