Słowo korozja pochodzi od łacińskiego słowa „corrosus”, oznacza ono dosłownie „wygryziony” lub „zjedzony stopniowo”. Gdy myślimy o korozji najczęściej mamy na uwadze procesy niszczenia materiałów metalicznych na skutek środowiska. Różnych czynników Trzeba tu jednak zaznaczyć, że korozji ulegają różne materiały, jak na przykład: tworzywa sztuczne, beton, ceramika.
Korozja metali ma najczęściej charakter elektrochemiczny i to właśnie z tym rodzajem korozji podejmujemy walkę w lakierniach samochodowych. Skąd bierze się tendencja metali do korodowania? Otóż wszystkie procesy w przyrodzie przebiegają w kierunku osiągnięcia równowagi. Dla metali oznacza to iż dążą do postaci w jakiej występują naturalnie w naszym środowisku, tj. do postaci tlenkowej w jakiej występują w rudach.
Nie trzeba dodawać, że korozja jest procesem niepożądanym, powodującym pogorszenie właściwości metalu i generującym ogromne straty dla gospodarki.
Podstawowym sposobem zabezpieczania tworzyw przed korozją stało się stosowanie powłok ochronnych. Powłoka organiczna może chronić metal na różne sposoby. W zależności od właściwości materiałów, z jakich została zbudowana, wyróżniamy kilka mechanizmów działania zabezpieczających metal przed korozją.
Jeden z mechanizmów według którego działają powłoki chroniące przed korozją ma charakter elektrochemiczny. W składzie farb działających według tego mechanizmu ochronnego znajdują się specjalne aktywne pigmenty antykorozyjne. Działanie tych pigmentów polega na spowalnianiu procesów korozji pod powłoką. Taka powłoka częściowo przepuszcza czynniki sprzyjające rozwojowi korozji , tj. wodę i tlen. W wodzie rozpuszczają się aktywne pigmenty zawarte w farbie, tworząc w ten sposób jony, które reagując z podłożem pasywują je.
Wyróżnić możemy również barierowy mechanizm działania powłok ochronnych, którym charakteryzują się przede wszystkim farby o wysokiej gęstości usieciowania. Tego typu ochrona polega na oddzieleniu podłoża od środowiska sprzyjającemu rozwojowi korozji. Farby te utrudniają dostęp tlenu, wilgoci oraz jonów ze środowiska do chronionego metalu. W celu wzmocnienia właściwości barierowych tego typu powłok dodaje się do nich specjalnych pigmentów o strukturze płatkowej, np. błyszczu żelaza. Dodatek tych pigmentów powoduje utworzenie wewnętrznej nieorganicznej bariery wewnątrz powłoki.
Uzupełnienie powyższych mechanizmów działania powłok antykorozyjnych stanowi adhezyjny mechanizm działania. Farby działające według tego mechanizmu maja zdolność tworzenia wiązań chemicznych z podłożem . Powoduje to zwiększenie przyczepności farby do substratu, a więc zahamowanie rozwoju korozji podpowłokowej.
Firma Troton w swojej ofercie posiada wysokiej jakości podkłady o bardzo dobrych właściwościach antykorozyjnych. Antykorozyjny Epoksydowy Podkład Master zbudowany został na wysokiej klasy żywicach epoksydowych charakteryzujących się bardzo dobrą przyczepnością do podłoży metalicznych. Powłoka podkładu stanowi zatem efektywną barierę ,trudną do pokonania dla czynników sprzyjających procesowi korozji. Dodatkowo, podkład ten został wzbogacony o aktywne dodatki antykorozyjne chroniące karoserię w przypadku, gdy z jakichkolwiek przyczyn barierowe działanie podkładu zostanie osłabione. Komponenty podkładu łatwo ze sobą zmieszać zarówno w systemie 4 do 1 jaki i 1 do 1. Antykorozyjny Podkład Epoksydowy Master zalecany jest do aplikacji na podłoża trudne, jak stal ocynkowana czy aluminium. Należy pamiętać, że najważniejszym etapem aplikacji jest odpowiednie przygotowanie podłoża do malowania, gwarantujące wysoką przyczepność powłoki. Podkład w systemie 4 do 1 podkład dedykowany jest do aplikacji grubopowłokowych , choć grubość warstwy zależy od ilości dodanego rozcieńczalnika w ten sposób może służyć jako podkład gruntujący ( 30% rozcieńczalnika) lub jako podkład wypełniający (15% rozcieńczalnika). W przypadku dodania większej ilości rozcieńczalnika podkład można aplikować techniką „mokro na mokro”, ponieważ ma bardzo dobrą rozlewność i nie wymaga szlifowania. Dla osób, które potrzebują antykorozyjnego podkładu epoksydowego do aplikacji cienkopowłokowych zaprojektowana została opcja w systemie 1 do 1 , która od razu po zmieszaniu utwardzacza z podkładem gotowa jest do aplikacji. Dodatkowo podkład ten bardzo dobrze służy jako warstwa izolująca stare powłoki o nieznanym pochodzeniu. Podkłady charakteryzują się bardzo łatwą aplikacją. Niewątpliwą zaletą jest również możliwość szpachlowania utwardzonej powłoki podkładu, co nie jest możliwe w przypadku zastosowania jako podkładów wytrawiających, w celu zabezpieczenia antykorozyjnego metalu.
Antykorozyjny Podkład Epoksydowy Master to najwyższej klasy rozwiązanie zapewniające długotrwałe zabezpieczenie karoserii przed szkodliwym wpływem środowiska.
Milena Lewandowska
Laboratorium Badawczo-Rozwojowe
Firmy TROTON
Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych w Uniejowie zainaugurowano działalność nowego narzędzia, stworzonego przez sekcję blacharsko-lakierniczą …
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …