Instalacja systemu Almacoat we wnętrzach pojazdów użytkowych
Polimoczniki to nowoczesne materiały o szerokim zastosowaniu w różnych gałęziach przemysłu i usług – od budownictwa, poprzez przemysł petrochemiczny, motoryzacyjny aż do okrętowego. małości, elastyczności i odporności chemicznej. Są nakładane Polimoczniki to materiały o doskonałej przyczepności do różnego rodzaju podłoży (metalu, betonu, drewna) o dużej wytrzy metodą natryskową a po utwardzeniu tworzą jednolitą powierzchnię ochronną nadającą się do użytkowania niemal natychmiast po ukończeniu prac. W prezentowanym artykule zajmiemy się właściwościami użytkowymi związanymi z zastosowaniem technologii polimoczników Almacoat firmy Almacolor do zabezpieczeń antykorozyjnych w motoryzacji.
Almacoat jest specjalistyczną powłoką antykorozyjną i wygłuszającą o znakomitej odporności na ścieranie do stosowania na podłogi samochodów ciężarowych, naczep oraz pickupów. Almacoat nadaje się do nakładania na
powierzchnie metalowe, poliestrowe i drewniane. Materiały Almacoat występują w różnych kolorach oraz wariantach, w zależności od wielkości
powierzchni jaką należy zabezpieczyć. System natryskowy w kartridżach 1500 ml znakomicie sprawdza się w przypadku małych powierzchni
(pickupy, zabezpieczenia antykorozyjne podwozi). Hydrodynamiczny natrysk polimocznika za pomocą specjalistycznego agregatu zaleca się w przypadku większych powierzchni lub w przypadku natrysku seryjnego. System polimocznikowy Almacoat wytrzymuje obciążenia wywołane przez nacisk kół wózków paletowych, skrzyń, europalet itp. Trzeba pamiętać, że w czasie natrysku unosi się mgiełka rozpylanego materiału, dlatego przed natryskiem materiałami Almacoat należy dokładnie zabezpieczyć powierzchnie, które nie
są przeznaczone do natrysku folią malarską.
Składniki systemu
– podkład antykorozyjny poliuretanowy 2-składnikowy
(grubość ok. 100-200 μm) – Almacoat Primer Steel
– polimocznik natryskiwany maszynowo lub w kartridżach 1500 ml (grubość ok. 1,0-2,5 mm) Almacoat Protect C i Almacoat Floor
ryc. 1 – system
Charakterystyka produktów
Almacoat Floor – materiał do natrysku hydrodynamicznego. Utwardzanie następuje w ciągu kilku sekund. Używany do pokrycia powierzchni poziomych i pionowych.
Almacoat Protect C – materiał do natrysku za pomocą pistoletu pneumatycznego. Utwardza się w ciągu 30 sekund. Nadaje się do natrysku na małe powierzchnie poziome i pionowe oraz do napraw uprzednio nałożonego materiału Almacoat.
Przygotowanie powierzchni
Blachy stalowe
Przed nałożeniem materiałów Almacoat powierzchnie stalowe należy odtłuścić oraz usunąć z nich rdzę i poprzednie powłoki malarskie. Powierzchnię należy umyć odpowiednimi do tego celu detergentami w celu odtłuszczenia a następnie spłukać wodą pod wysokim ciśnieniem. Tak oczyszczoną powierzchnię możemy poddać obróbce strumieniowo-ściernej lub ręczno-mechanicznej do SA 2 1/2 w celu usunięcia śladów rdzy i zgorzeliny. W przypadku powierzchni fabrycznie nowych (lakier fabryczny) usuwanie lakieru nie jest konieczne. Takie powierzchnie należy zmatowić papierem ściernym i odtłuścić rozpuszczalnikiem, np. acetonem.
Drewno, płyty OSB
Zaleca się zeszlifowanie papierem ściernym nierówności większe niż 0,3 mm (papier ścierny typ 120 lub zbliżony). Zaleca się zagruntowanie powierzchni podkładem gruntującym Almacoat Primer PU Bond, zwłaszcza w przypadku stosowania natrysku hydrodynamicznego Almacoat Floor.
Nakładanie podkładu
Almacoat Primer Steel
Almacoat Primer Steel należy nakładać wałkiem malarskim jednowarstwowo do grubości 100 μm (100-150g/m2). Czas schnięcia podkładu wynosi
około 1-2 h w temperaturze 20°C. Maksymalny czas do nałożenia powłoki polimocznikowej Almacoat wynosi 24 h.
Nakładanie Almacoat Floor
Powłoka Almacoat Floor jest dostępna w opakowaniach 2 × 50 l i 2 × 200 l. Komponenty A i B należy podgrzać do temperatury 30°C używając systemu recyrkulacji i grzałek maszyny natryskowej. Nastawy natrysku dla produktów Almacoat: ciśnienie 160-180 barów, temperatura składnika A i B 65°C – 85°C. Zaleca się natryskiwanie produktu w sposób krzyżowy, tzn. góra-dół, prawo-lewo w celu uzyskania jednolitej grubości na całej powierzchni.
Nakładanie Almacoat Protect C
Almacoat Protect C jest dostępny w 2-składnikowych kartridżach 1500 ml z dołączonym mikserem statycznym. Produkt jest natryskiwany za pomocą pneumatycznego pistoletu natryskowego w strumieniu sprężonego powietrza. Aby rozpocząć natryskiwanie Almacoat Protect C należy w pozycji pionowej odkręcić nakrętkę zabezpieczającą i nakręcić mikser statyczny. Od tego momentu kartridż należy trzymać w pozycji pionowej ze względu na możliwość niekontrolowanego zmieszania składników A i B w mikserze. Kartridż należy umieścić w pistolecie a na jego końcówkę nałożyć przewód doprowadzający sprężone powietrze. Minimalna temperatura składników A i B podczas natrysku wynosi 15°C. Za pomocą jednego kartridża można natrysnąć 1 m2 przy grubości warstwy około 1,5 mm (wydajność teoretyczna).
Do zabezpieczania powierzchni w bezpośredniej bliskości z powierzchnią natryskiwaną zaleca się stosowanie samoprzylepnej taśmy ochronnej zbrojonej lub specjalnej taśmy z drutem.
Powłoka uzyskuje wytrzymałość wystarczającą do normalnego użytkowania po 24 h.
Polimoczniki
Są to produkty chemoutwardzalne, które w wyniku reakcji ciekłych składników A i B tworzą lity materiał. Technologia ta bazuje na poliizocyjanianach (składnik A – ISO) i poliamidach (składnik B – POLY) – żywicach charakteryzujących się dużą reaktywnością i wykazujących po utwardzeniu znakomite właściwości fizykochemiczne. Systemy polimocznikowe charakteryzują się bardzo szybkimi czasami utwardzania, od kilku sekund do kilku minut i niewielką wrażliwością na warunki zewnętrzne (temperatura i wilgotność). W odróżnieniu od powszechnie stosowanych w przemyśle lakierniczym farb i lakierów poliuretanowych, opisana tu technologia nie wymaga użycia rozpuszczalników (0% VOC), a powłoka ma o wiele większą wytrzymałość i elastyczność, jak również odporność na czynniki chemiczne. Polimoczniki mają zastosowanie jako zabezpieczenia pierwotne elementów stalowych, jak i do renowacji starych powłok ochronnych. Uzyskują wysoką wytrzymałość i elastyczność również w niskich temperaturach (do –30°C), przez co znakomicie sprawdzają się m.in w samochodach chłodniczych. Niebagatelną sprawą dla transportu jest łatwość utrzymania przestrzeni ładunkowej w czystości. Zabrudzenia nie przywierają do powłoki Almacoat, dlatego można ją łatwo wyczyścić używając zwykłej
myjki ciśnieniowej.
Opisy po zdjęciami:
Przykładowa renowacja skrzyni ładunkowej pick-up’a
przed:
Powierzchnia nosząca ślady uszkodzeń i korozji
została przygotowana za pomocą materiału ściernego
i odtłuszczona rozpuszczalnikami. Samochód został
przykryty folią i oklejony taśmami w miejscach
zakończenia powłoki Almacoat.
po:
Nałożono ok. 1,5 mm Almacoat Protect. Po około 1-2 min.
można chodzić już po natryśniętej powłoce bez obawy
uszkodzenia jej.
Karina Dąbrowska
Alma-Color Sp. z o.
Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych w Uniejowie zainaugurowano działalność nowego narzędzia, stworzonego przez sekcję blacharsko-lakierniczą …
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …