Sposób na blaszaną wyrwę – technika airbrush

Sposób na blaszaną wyrwę – technika airbrush

fot. 01 Witam w kolejnym odcinku o technice airbrush. Dzisiaj przedstawię sposób na namalowanie wyrwy w kawałku blachy. Ten dość popularny motyw jest stosowany także do pokazania dziury po kuli z pistoletu. Całość pracy powinna być wykonywana z użyciem samoprzylepnych folii szablonowych. Wtedy krawędzie blachy są ostrzejsze i bardziej realistyczne. W tym ćwiczeniu jednak użyję szablonów mieszanych.

fot. 2, 3 Pracę rozpoczynamy od narysowania na kartonie konturów motywu. Celem jest uzyskanie trzech kompletów tego samego szablonu wewnętrznego i zewnętrznego. Jeden z nich możemy wyciąć z folii szablonowej. Rysunek powinien zawierać dziurę oraz odgięte kawałki blachy.

fot. 4, 5 Po wycięciu szablonów, najpierw pomalujemy wnętrze dziury. W tym celu należy zamaskować jej zewnętrzne otoczenie. W tym momencie ustalamy kąt padania światła i zasadę tę zachowujemy do końca pracy. Wnętrze malujemy głębokim cieniem, zostawiając środek dziury lekko niedomalowany. Następnie demontujemy wszystkie maskowania. Wyschnięty obszar otworu, precyzyjnie zakrywamy folią samoprzylepną.

fot. 6, 7 Teraz użyjemy kartonowego szablonu zawierającego wspólny kontur dziury i płatów blachy. Zgodnie z ustalonym kierunkiem światłocienia, delikatnie nakładamy cienie od odgiętych kawałków blachy. Następnie sięgamy po szblon odwrotny, zakrywający zewnętrze, a odkrywający płatki odgiętej blachy. Zgodnie z kierunkiem ich odgięcia malujemy poprzeczne pasy, imitujące połysk metalu. Dobrze, gdy szablon jest lekko przesunięty. Wtedy powstaną białe krawędzie wygiętych blaszek.

fot. 8, 9 Ściągamy folię samoprzylepną z otworu głównego. Korygujemy aerografem z wolnej ręki powstałe po szablonie ewentualne nierówności. Staramy się połączyć cień w otworze z wywiniętymi strzępami blachy. Oceniamy stopień kontrastu wszystkich dotąd pomalowanych elementów. Za pomocą szablonu wewnętrznego i zewnętrznego dokonujemy ostatnich korekt.

fot. 10, 11 Następnie, po przykryciu całego obiektu, malujemy efekt połysku blaszanego tła. W tym celu, ostrożnie i z umiarem, malujemy serię równoległych pasów. Natomiast we wszystkich miejscach rozerwania blachy, malujemy możliwie najcieńszym strumieniem, efekty pęknięcia blachy.

fot. 12, 13 Po dokładnym umyciu aerografu, zmieniamy farbę na białą. Przy użyciu szablonu zewnętrznego, na wszystkich wypukłościach postrzępionej blachy, malujemy poprzeczne, białe refleksy świetlne. Ze względu na słabsze krycie bieli, zabieg powtarzamy w tych samych miejscach. Dla zwiększenia realistycznego efektu, ostrzem nożyka, delikatnie wydrapujemy kilka krawędzi wygiętych blaszek. Efekt końcowy powinien być podobny do załączonych zdjęć. Motyw ten warto poćwiczyć, gdyż będzie przydatny w wielu, innych realizacjach airbrush. Życzę udanych ćwiczeń!

Andrzej Karpiński

www.airbrush.com.pl

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę