Jak wykorzystać ploter Silhouette Portrait do tworzenia szablonów w aerografii

Jak wykorzystać ploter Silhouette Portrait do tworzenia szablonów w aerografii

Tworzenie precyzyjnych szablonów do malowania kasków i elementów motocyklowych nie musi być trudne ani czasochłonne. Dzięki ploterowi tnącemu Silhouette Portrait, nawet osoby bez zdolności manualnych mogą przenieść profesjonalne grafiki na dowolną powierzchnię. Sprawdź, jak krok po kroku działa ten proces i jakie daje efekty.

Aerografia bez talentu plastycznego? To możliwe!

Aerografia to sztuka malarstwa, w której zamiast pędzla wykorzystujemy pistolet natryskowy, pewnie ma ona też wiele wspólnego ze Street Artem, Graffiti, wykonywanym na murach, stosuje się tam też natrysk farby. Malowanie obrazów wykonuje się poprzez naniesienie farby na powierzchnię.

Nanosić ją możemy tak jak tylko nam się to podoba. Pędzlem, palcem, całą dłonią, a nawet całym ciałem, w aerografii aplikujemy poprzez natrysk.

Zanim powstała fotografia artyści mogli popatrzeć na daną scenę, przedmiot czy twarz i namalować lub naszkicować dany obraz. Powstały również różne trendy, obrazy ostre lub specjalnie rozmyte. Co zrobić jednak, kiedy nie mamy takich umiejętności, a chcemy namalować lub bardziej odwzorować konkretny obraz.
Możemy wyświetlić przy pomocy rzutnika na powierzchni to co chcemy namalować i złapać konkretny wymiar rozmieszczenie elementów. Jednak ma to zastosowanie bardziej przy dużych obrazach i dalej jest tam sporo pracy z wolnej ręki. Jest też sposób, w którym wykonujemy szablon z papieru, ze sztywnej folii lub z folii samoprzylepnej.

Jak działa ploter Silhouette Portrait i co potrafi?

Przedstawiam w tym miejscu ploter tnący Silhouette Portrait, który jest łatwym rozwiązaniem na tworzenie szablonów. Jest on formatu A4 w pionie, czyli jego szerokość obszaru roboczego to 210 mm długość jednak do 3 metrów, możemy zatem wyciąć długi napis lub wzór. Do malowania kasków czy motocyklowych elementów jest on idealny.

Jak to działa? Ploter musi rozpoznać linię, po której wykona cięcie, mamy w tym celu przygotowany darmowy program Silhouette Studio, który możemy pobrać z Internetu zanim jeszcze kupimy ploter. Zabawa z grafikami wydaje się być prosta, ale jest pracochłonna i wymaga cierpliwości. Spotkałem się z opiniami lakierników, że nie dla nich taka robota. Grafikę wektorową, czyli taką, którą nasz komputer rozpoznaje jako linie możemy narysować sami lub „pozyskać” z istniejącej mapy bitowej – z obrazu z jakimi często mamy do czynienia.

Jeżeli chcemy namalować jakieś logo, wystarczy dany obraz, najlepiej czarno biały, zaimportować, przeciągnąć na okno programu i zaznaczyć obszar do przerobienia.  Komputer w miejscach ścierania się białego i czarnego postawi kreskę i tam właśnie będzie cięcie.
W ten sposób otrzymujemy szablon, który według naszych umiejętności możemy przerobić pod konkretny projekt. Klikamy „wytnij” i podobnie jak drukarka, ploter pracuje na nasz sukces. Otrzymujemy szablon, ale to jednak nie koniec a dopiero początek zabawy. Musimy nakleić nasz wzór na powierzchnię, która najczęściej jest obła tak jak kształt kasku czy zbiornika paliwa. Trzeba pamiętać, że musi on być w negatywie, bo tam, gdzie jest luka – tam wypełnimy ją kolorem.

Od projektu do błyszczącego efektu – malowanie krok po kroku

Kask pokazany na zdjęciach to prezent dla Tomka od jego żony, który wcześniej podarował jej podobny prezent. Kask Oli był już opisany w Lakierniku. Obydwa kaski to Shoei J.O, które są utrzymane w podobnym stylu. Za tło posłużył brokat nakładany w lakierze bezbarwnym. Osiem warstw dało zamierzony efekt. Wylakierowanie 4 warstw czystego klaru z przematowaniem pomiędzy warstwami dało bazę do dalszego wzoru.  Mamy tu dwie grafiki podobne do siebie różniące się napisem i datą.

Tu właśnie trzeba było wykorzystać umiejętność pracy w programie graficznym. Szablon w pozytywie, naklejony jest na kask, aby został w jego miejscu czysty brokat, położony wcześniej na kask. Reszta wyklejona jest taśmami liniowymi i nałożone są poszczególne kolory. Na ostatni etap przypada wzór wyklejony płatkami aluminium, a kolejne cztery warstwy lakieru powodują wygładzenie powierzchni. Reszta wyklejona jest taśmami liniowymi i nałożone są poszczególne kolory. Na ostatni etap przypada wzór wyklejony płatkami aluminium, a kolejne cztery warstwy lakieru powodują wygładzenie powierzchni.

Ostatni etap to polerowanie, używam tu systemu BRAYT firmy TROTON, trzy pasty polerskie i dedykowane pady na polerce rotacyjnej powodują, że nie możemy oderwać wzroku od kasku wystawiając go do promieni słońca. Wiem, że taki kask stoi później na ekspozycji w domu, kiedy nie jest używany do jazdy.

Tekst oraz zdjęcia: Szymon Orzeszko

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę