Obecnie w Zespole Szkół Samochodowych w Radomiu trwa renowacja samochodu fiat 126p w ramach projektu Akademii Renowacji
Przygodę z klasykami uczniowie radomskiej samochodówki rozpoczęli kilkanaście lat temu od renowacji skody octavii z 1964r. Następnym odnowionym pojazdem była syrenka. Ponadto w szkolnych zasobach znajdują się dwa maluchy, duży fiat, kilka motorowerów i motocykli. Wszystkie można podziwiać podczas szkolnych imprez
i wystaw.
Warto w tym miejscu nadmienić, iż nie jest to pierwszy projekt realizowany wspólnie
z Akademią Renowacji i Akademią Novol. Pierwszym był projekt Komar, który odnowiony prezentowany był w trakcie targów Retro Motor Show w Poznaniu w ubiegłym roku. Przebieg renowacji Komarka można zobaczyć na stronie www.zssradom.edu.pl.
Maluch trafił do szkoły w listopadzie ubiegłego roku z propozycją przygotowania pojazdu do podróży dookoła Ameryki. Wyzwanie było bardzo trudne, ale nasza doświadczona kadra nauczycielska wraz z uczniami podjęła się tego zadania. Początkowo zakres prac do wykonania wydawał się niewielki, ale po przeprowadzeniu demontażu malucha okazało się, że samochód wymaga kompleksowych prac blacharsko-lakierniczych. Odnawiany pojazd został całkowicie zdemontowany. Wymontowane zostały z wnętrza fotele, zdemontowane szyby, zderzaki, maska i reszta elementów nadwozia. Wymontowany został także silnik
z układem napędowym i instalacja elektryczna. Trudności przyspozyło usunięcie
z nadwozia naklejek reklamowych, ale i z tym problemem poradziliśmy sobie doskonale. Na tym etapie renowacji została wykonana wstępna kontrola stanu poszczególnych podzespołów podwozia i nadwozia. Był to etap, kiedy stwierdzono, które części auta będzie trzeba, odnowić lub po prostu dokupić. Sporządzono listę brakujących elementów i przeprowadzono segregację poszczególnych części. Maluch to samochód, który od kilkunastu lat nie jest produkowany, ale części do jego odnowienia cały czas są dostępne.
Rozbiórkę przeprowadzali uczniowie pod okiem nauczycieli tak, by elementy, które są w dobrym stanie technicznym, na kolejnych etapach renowacji można było zamontować z powrotem. W trakcie demontażu okazało się, że wszystkie przewody hamulcowe wymagają wymiany. Po prostu czas zrobił swoje, a wykonanie tej operacji wpłynie na bezpieczeństwo podróży. Po demontażu pojazd trafił na stanowisko blacharni, gdzie miejsca korozji zostały wycięte i uzupełnione nową blachą. Ten zabieg dotyczył głównie podłogi. Istotnym elementem odbudowy malucha było piaskowanie podwozia, dzięki czemu dalsza odbudowa była łatwiejsza. W trakcie prac blacharskich okazało się, że niezbędne jest unieszczenie naluszka na ramie naprawczej i wykonanie korekty bryły nadwozia.
Często sami znajdujemy rozwiązania problemów i zagadek konstrukcyjnych, jak
w przypadku wykonywania wzmocnienia pod resor przedniego zawieszenia. Wymiany wymagał także pas pod przednią i tylną szybą, wstawione zostały reperaturki przednich i tylnych błotników, jak również talerze pod sprężyny tylnego zawieszenia. Były to prace o dużym stopniu trudności, wymagające dużej precyzji.
Nie jest to nasz pierwszy taki projekt. Nauczyciele pracujący przy renowacji malucha są to ludzie z pasją, którzy w swoją pracę wkładają nie tylko swój czas i umiejętności, ale także serce, zarażając tym młodych pasjonatów motoryzacji, czyli naszych uczniów. Ci już dziś mogą pochwalić się ciekawymi eksponatami, jakie przechowują w swoich garażach.
Obecnie fiat 126p jest przygotowywany do wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia i elementów zawieszenia pojazdu. Zabieg ten pozwoli na jego długotrwałą eksploatację. Już dziś nie możemy doczekać się etapu końcowego. Mamy nadzieję, że efekt naszej pracy spodoba się zarówno właścicielowi pojazdu, jak i wszystkim sympatykom tej marki. O dalszych etapach renowacji będziemy systematycznie informowali na naszym forum. Jak przebiega proces renowacji malucha zobaczcie sami na zdjęciach. Materiały oraz pomoc techniczną nad pracami zapewnia Akademia Novol. Prace te mają nie tylko wzbudzać zainteresowanie szkołą zawodami mechanika czy lakiernika , ale przyczynić się do poszerzania wiedzy jak i umiejętności.
Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …
Magia przeszłości ożywiona na Międzynarodowych Targach Poznańskich Tegoroczna edycja Retro Motor Show po raz kolejny okazała się świętem zabytkowej motoryzacji, które zachwyciło zarówno pasjonatów, jak i nowych fanów klasycznych pojazdów. Przez trzy dni, niemal tysiąc …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
Suzuki LJ 80 (eljot) to samochód legenda. Kultowa terenówka produkowana w latach 1977-1983 kojarzona z wakacyjnym autem zapisała się w historii i do dziś budzi wśród wielu osób sentyment. Tak jest w przypadku Piotra Gacia …
Jak sam mówi jest w stanie namalować wszystko, od figur geometrycznych po czaszki i płomienie. Swoją pasję do aerografii nieustannie rozwija i cały czas eksperymentuje. Marcin Tatar Tatarczuk daje drugie życie motocyklom, a jego …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …