XI Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych

XI Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych

Było to już XI Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych ale jak do tej po najbardziej burzliwe. Nie zawsze spotkania, narady czy też inne formy spotkań branżowych kończą się wymiernymi efektami. Ty razem jednak w wyniku silnego nacisku części uczestników forum oraz osób i firm z branż związanych z procesem likwidacji szkód powypadkowych XI Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych zakończone zostało postanowieniem zintensyfikowania działań w kierunku uporządkowania rynku likwidacji szkód komunikacyjnych. Pierwszym wymownym krokiem jaki już podjęto to opracowanie i złożenie wniosku do UOKiK.

Już początek konferencji zwiastował narastające napięcie wokół ciągle nierozwiązanych problemów branży likwidacji szkód komunikacyjnych. Jako pierwszy zabrał głos przedsiębiorca, właściciel serwisu napraw powypadkowych CRM z Łodzi, Stanisław Syguła, który odczytał list członków Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych oraz dealerów i rzemieślników. List w rzeczowy sposób zawierał konkretne analizy patologii panujących na rynku likwidacji szkód oraz wskazywał kierunki działań zmierzających do ich minimalizacji. Tomasz Tarkowski, ekspert rynku ubezpieczeń nakreślił raczej ponurą wizję zmian na rynku napraw powypadkowych oraz przyszłości branży. Ze słów Tomasza Tarkowskiego wynikało, że główną przyczyną problemów niektórych firm z branży likwidacji szkód komunikacyjnych jest ciągle zmniejszająca się ilość szkód komunikacyjnych. Dodatkowo, zdaniem eksperta, problem będzie się pogłębiał poprzez istotne i nieuchronne zmiany technologiczne w pojazdach uczestniczących w ruchu drogowym. Nakreślił wizję samochodów wyposażonych w tak bogate i sprawne systemy bezpieczeństwa (również te bez kierowcy), że ilość kolizji, jego zdaniem, bardzo znacznie spadnie, a co za tym idzie część warsztatów nieuchronnie straci pracę. Można się z tym oczywiście zgadzać lub nie, ale jedno jest pewne, że podstawową rzeczą w działalności gospodarczej jest odpowiednie trafne przewidywanie zmian na rynku. Nam ta wizja wydaje się jednak zbyt daleko idąca i niebędąca związaną z aktualną sytuacją na rynku. Nie będzie miał wpływu również na sytuację branży w najbliższych latach.
Na konferencję zaproszony był przedstawiciel Ministerstwa Finansów Katarzyna Przewalska, ale nieprzybyła. A szkoda. Nieobecność osoby reprezentującej tak ważne ogniwo w procesie organizacji i kształtowania rynku spowodowała, że szereg pytań i wątpliwości, które mogłyby zostać wyjaśnione, niestety nadal pozostały bez odpowiedzi.
Jak zwykle ciekawe wystąpienie miał Adrian Sklorz, ekspert w problematyce GVO. Usystematyzowanie wiedzy na temat zasad klasyfikacji części zamiennych to ważny temat. Adrian Sklorz reprezentuje firmę Auto-Elements, Multi-Expert oraz jest członkiem Rady programowej magazynu KAROSERIA. Wnioski wynikające z wygłoszonej prelekcji można było porównać z tym co zaprezentował Wojciech Merło, Kierownik programu zarządzania naprawami powypadkowymi VW. Wygłosił on referat pt. „Właściwa technologia naprawy. Części zamienne i ich wpływ na bezpieczeństwo.” No cóż. Każdy ma prawo do własnego zdania oraz obrony swoich interesów.

Jednym z najważniejszych problemów poruszanych przez uczestników Forum był aktualny koszyk AZT w Polsce. Dokładnie dotyczy to koszyka materiałów lakierniczych do którego to dodano linię ekonomiczną. Sprawę referował przedstawiciel warsztatów niezależnych Maciej Siwczyk. To właśnie głownie tego problemu dotyczyła petycja wystosowana 2 stycznia 2017 roku przez PIM do UOKiK, o której wspominaliśmy. Były też burzliwe momenty podczas obrad. Zdarzyły się nawet bardzo mocne wypowiedzi z sali, których forma chwilami była na pograniczu dopuszczalnych norm podczas debaty. Trudno się jednak dziwić, że niektórym puszczają nerwy ponieważ jak stwierdził jeden z dyskutantów: ile można na ten temat rozmawiać, spotykać się i debatować? Niech się Zarząd PIM weźmie wreszcie za konkretne działanie itp. głosy. W odpowiedzi członkowie PIM przypomnieli, że reprezentują organizacją, która właśnie działa na rzecz rynku i dużo zależy od członków PIM uczestniczących w debacie.

Kolejne Forum prawdopodobnie za rok. Będzie zapewne okazją do rozliczenia działań, które podjęto między innymi w wyniku przebiegu oraz ustaleń po XI Forum. Na zakończenie Forum, tradycyjnie już miało miejsce podanie wyników Badania „Złoty Zderzak” i wyboru najlepszego ubezpieczyciela zdaniem warsztatów. Rozstrzygnięty został również konkurs dla najlepszego serwisu blacharsko-lakierniczego w Polsce „Złotej Lakierni”.

Bogusław Raatz

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę