Skąd wziął się taki problem? Może dostępność przyrządów, może łatwość wykonania pomiarów, może brak jednoznacznej interpretacji wyników pomiarów…? Niezrozumiałe są często przyczyny wykonywania pomiarów grubości na pojeździe, który ma lakier bez defektów, jednorodny, z pełnym połyskiem, po prostu bez zastrzeżeń.
Nie do końca chyba wiemy i dlatego tym bardziej trudno jest odpowiadać na rozmaite zastrzeżenia dotyczące właśnie tego parametru.
Poruszając temat grubości powłoki lakierowej, popularnie zwanej „grubością lakieru”, warto uzmysłowić sobie kilka istotnych informacji.
Czym jest powłoka lakierowa?
Producenci samochodów tworząc koncepcję pojazdów tworzą również koncepcję powłoki lakierowej. Powłoka taka ma spełniać zadania ochronne i dekoracyjne. Do spełnienia zadań ochronnych niezbędne są między innymi: odpowiednia odporność antykorozyjna, odporność na promieniowanie UV, odporność na warunki atmosferyczne etc. Zadania dekoracyjne to połysk, struktura i kolor lakieru.
Najtrudniejszym wydaje się zrozumienie faktu, że przy dość szerokim zakresie grubości powłoki lakierowej, parametry jakości i estetyki pozostają zachowane. Nie należy traktować grubości powłoki jako restrykcyjnego parametru jakości, bo wymienione walory ochronne i dekoracyjne są zachowane w szerszym niż podawany za teoretyczny, zakresie pomiarowym.
Jak to jest ze stosowaniem norm?
W myśl Ustawy o Normalizacji „ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji Dz. U. 169.1386 z 2002” (ze zmianami w Dz. U. 273, poz. 2703 z 2004) w rozdziale 3 art.5, aktualne są poniższe sformułowania:
Czy literatura fachowa i normy podają restrykcyjne wymagania dotyczące grubości lakieru?
Analizując informacje z dostępnej literatury fachowej i norm, można sformułować poniższe wnioski dotyczące grubości powłoki lakierowej.
Informacje literaturowe[1] wskazują, że produkcyjna grubość powłoki lakierowej mieści się w zakresach od około 70 µm do około 200 µm.
Na podstawie aktualnej normy PN-EN ISO 2808, Farby i lakiery, Oznaczanie grubości powłoki, wiemy, że istnieje wiele sposobów określania grubości powłoki lakierowej, nie określa się jednak granic wymaganych dla grubości.
W nieaktualnej już ale często cytowanej normie BN-83/3602-02 „Pokrycia lakierowe na wyrobach przemysłu motoryzacyjnego. Wymagania i badania”, zawarto informacje dotyczące minimalnych grubości powłoki dla różnych klas powłok ochronnych zaznaczając jednak, że wartości te mogą ulec zmianie jeśli powłoka spełnia pozostałe wymagania jakościowe.
Grubość lakieru powinna być mierzona profesjonalnymi, skalowanymi na odpowiednie podłoże przyrządami pomiarowymi. Zakresy pomiarowe takich przyrządów do badania grubości powłok lakierowych na podłożach ferromagnetycznych i nieferromagnetycznych pozwalają na wykonanie pomiarów od 0 do 5000 mm.
Według danych serwisowych różnych producentów samochodów sugerowana teoretyczna grubość warstw powłoki lakierowej mieści się w granicach 70 – 350 mm z zastrzeżeniem, że zależnie od tego czy element jest pionowy czy poziomy grubość ta może być niższa lub wyższa.
Przy jakichkolwiek ocenach grubości powłoki pamiętać należy, że w trakcie produkcji pojazdów mogą nastąpić tzw. „nawrotki technologiczne” czyli powtórne przelakierowywanie elementów, co wiąże się z podwyższeniem zakładanej grubości teoretycznej, często znacznym.
Reasumując powyższe informacje można sformułować stwierdzenie: wartość grubości powłoki lakierowej w przypadku spełnienia pozostałych parametrów jakości i estetyki nie jest cechą pozwalającą na negatywną ocenę powłoki. Producent powłoki lakierowej na pojeździe gwarantuje jej jakość w zakresie odporności, walorów ochronnych i estetycznych zwykle nie podając obligatoryjnej wartości grubości.
Grażyna Sobierajska
[1]) „Lakiernictwo samochodowe XXI wieku”, Łódź 2000, SIMP ZORPOT, str. 11-12.
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …