Sprawozdanie to, wydawane od roku 1953, jest najbardziej wyczerpującym opracowaniem w branży, jako że firma stale śledzi preferencje kolorystyczne na regionalnym rynku motoryzacyjnym. Tegoroczne sprawozdanie zawiera zatytułowaną Say it with Color! prognozę firmy Axalta na temat czterech megatrendów kolorystycznych, skierowaną do producentów samochodów na całym świecie.
„Nasi klienci liczą na te dane, ponieważ na ich podstawie podejmują decyzje rynkowe”, mówi David Fischer, wiceprezes ds. globalnej działalności OEM firmy Axalta. „Nasz globalny zespół specjalistów ds. koloru polega na naszych prognozach, na podstawie których przygotowuje receptury dla kolejnej generacji kolorów powłok. Jako że branża stale się zmienia i dąży do wprowadzania innowacji – z korzyścią klientów na całym świecie, Axalta aktywnie wspiera swoich klientów, dostarczając technologie umożliwiającej uzyskanie najlepszych rezultatów naprawy powłok lakierowych”.
Najpopularniejsze kolory na świecie w 2013.
W roku 2013, biel wzmocniła swoją pozycję najpopularniejszego w globalnej branży motoryzacyjnej koloru – jej popularność wzrosła o sześć punktówprocentowych w stosunku do roku poprzedniego. Biorąc pod uwagę odcienie bieli i jej odmiany, 22% pojazdów było w kolorze czystej bieli, zaś 7% – w kolorze bieli perłowej. Czerń była drugim co do popularności kolorem na świecie (jej udział wyniósł 20%), ale czerń z efektami była wybierana chętniej niż czysta czerń. Kolor srebrny (z wynikiem 15%) i szary (12%) straciły na popularności, podczas gdy czerwień zachowała swoją pozycję z wynikiem ośmiu%. Udział zarówno niebieskiego, jak i brązowego/beżowego w globalnym rynku wynosił 5%. Jeśli chodzi o pozostałe kolory, popularność zielonego, pomarańczowego, fioletowego i innych kolorów była niska, choć odnotowano niewielki wzrost popularności żółtego/złotego. Ogólnie rzecz biorąc, w przeciągu ostatniej dekady, kolory neutralne były bardzo popularne stanowiąc 76% wszystkich kolorów pojazdów, jakie są obecnie sprzedawane.
Ameryka Północna
Biel, z wynikiem 26%, dalej zyskiwała na popularności i już siódmy rok z rzędu była najchętniej wybieranym kolorem.
Czerń, z wynikiem 20% także zwiększyła swoją popularność – klienci chętnie wybierali czerń z efektami w sektorze luksusowych samochodów osobowych i luksusowych SUV-ów.
Kolor srebrny kontynuował swoją powolną utratę popularności, wraz z szarym.
Dwa najpopularniejsze kolory chromatyczne to czerwony (9%) i niebieski (7%).
W Meksyku preferowane są jaśniejsze kolory neutralne: biel z wynikiem 32% i srebrny z wynikiem 18%.
W Meksyku czerń zajmuje trzecie miejsce z wynikiem 17%.
Wyniki innych kolorów w Meksyku są zgodne z ogólnymi trendami w Ameryce Północnej.
Europa
Popularność bieli wzrosła o pięć% w roku 2013; kolor biały ma 29% sprzedawanych nowych samochodów, przy czym czysta biel to najpopularniejsza odmiana tego koloru.
Czerń, z wynikiem 21%, była drugim najchętniej wybieranym kolorem, ale jej popularność zmalała w porównaniu z rokiem 2012.
Zainteresowanie kolorem szarym i srebrnym w roku 2013 zmalało, co jest zgodne ze światowymi trendami.
Popularność koloru niebieskiego nieco spadła, zaś czerwonego nieco wzrosła i oba kolory osiągnęły wynik 7%.
Azja
W Azji, kolory neutralne zdobyły 75% rynku – wzrost o dwa punkty%owe w stosunku do roku 2012, choć wynik ten nadal nie dorównuje wynikowi z 2001, kiedy to kolory neutralne stanowiły 86% palety. Czerwony był najpopularniejszym nie-neutralnym kolorem używanym do lakierowania pojazdów.
W Japonii, siódmy rok z rzędu najpopularniejszym kolorem jest biały – po nim są czarny i srebrny. Popularność szarego, wynosząca 7%, była niska w porównaniu z innymi trendami światowymi. Niebieski był najbardziej „kolorowym” wyborem, jego udział wyniósł 7%.
W Chinach czarny nadal zajmował silną pozycję, szczególnie w sektorze pojazdów luksusowych. Jednak zainteresowanie kolorem białym wzrosło, zgodne z jego popularnością na całym świecie. Popularność niebieskiego, zielonego i żółtego była niska w porównaniu z barwnymi odmianami czerwieni i brązu.
W Korei Południowej, biały pozostał numerem jeden, stanowiąc 32% rynku. Srebrny zajął drugie miejsce z wynikiem 18%, szary trzecie, a za nim czarny – rynek zdominowały jaśniejsze kolory.
Srebrny pozostał najpopularniejszym kolorem w Indiach, z wynikiem 30%, podczas gdy biały uplasował się tuż za nim (28%). Brązy/beże osiągnęły wynik 10%, ale ciemniejsze kolory, takie jak czarny, cieszyły się niewielkim zainteresowaniem, stanowiąc jedynie 7% rynku.
Ameryka Południowa
Osiągając wynik 29%, biel zepchnęła na drugi plan kolor srebrny, po raz pierwszy od roku 2001 zajmując pierwsze miejsce – następny był czarny z wynikiem 14%.
Kolejnymi pod względem popularności kolorami był szary i czerwony – oba osiągnęły wynik dziewięciu%. Czerwony pozostawał piątym najpopularniejszym kolorem od roku 2002.
Popularność brązowego/beżowego, niebieskiego i zielonego lekko wzrosła.
Inne kraje i regiony
W Rosji, biały plasował się w czołówce z wynikiem 18%. W przeciwieństwie do innych krajów, stosunkowo popularny był zielony (8% rynku).
Jaśniejsze kolory dominowały w Afryce: najwyżej uplasowały się biały, srebrny i szary. Biały wyraźnie prowadził z wynikiem 43%. Czerwony był najchętniej wybieranym kolorem nie-neutralnym (6%), wyprzedzając niebieski (4%).
Dysponując tak bogatą wiedzą na temat trendów w branży kolorów OEM, trzy globalne marki renowacyjne Axalta – Cromax®, Spies Hecker i Standox – są w stanie szybko reagować na potrzeby klientów. Nowe receptury kolorów renowacyjnych powstają bardzo szybko, a natychmiastowy dostęp do lakierów i technik lakierowania renowacyjnego ma zasadnicze znaczenie, gwarantując wydajność i prawidłowość napraw.
Więcej informacji na temat popularności kolorów można znaleźć w niedawno wydanym przez nas raporcie historycznym zatytułowanym „Six Decades of Colorful Automotive Moments”, który jest dostępny na stronie internetowej www.axaltacs.com.
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …