Powstają nowe zakłady świadczące takie usługi na różnym poziomie i różnym klientom, tanio i drogo, słabo i doskonale. Rośnie popyt na niezbędne materiały; pasty, glinki, mleczka, woski i szereg innych materiałów służących naprawie i zabezpieczaniu lakierów samochodowych. Do tego środki pozwalające doprowadzać do wysokiej kultury wnętrza pojazdów, konserwujące i „naprawiające” plastiki, gumy, welur czy skóry. Ten sektor usług rzeczywiście ma się dobrze, a przyszłość wygląda jeszcze bardziej obiecująco. Tym bardziej, że coraz więcej posiadaczy samochodów dostrzega, że nie tylko marka i cena samochodu wpływa na prestiż jego posiadacza, bardzo ważny jest również wygląda auta. Porysowany, poplamiony lakier drogiego i prestiżowej marki samochodu skutecznie psuje wizerunek jego właściciela, z kolei pięknie utrzymany, lśniący „dwudziestolatek” budzi uznanie, często podziw.
Zalety kosmetyki i dobrego wyglądu karoserii i wnętrza jako pierwsi odkryli ludzie zajmujący się handlem samochodami. Najdoskonalszego nawet stanu podzespołów mechanicznych nie widać, natomiast lśniący lakier i zadbane, pachnące wnętrze przyciąga uwagę klienta, który podświadomie przyjmuje, że samochód ładny i dobrze utrzymany jest również świetny technicznie. Samochód w Polsce kupuje się oczami, zatem auto po zabiegach kosmetycznych zyskuje mocno na wartości.
Posiadacze samochodów nowych również odkrywają, że rzetelnie prowadzona kosmetyka to nie tylko estetyczny wygląd auta, ale też znacznie mniejsza destrukcja lakieru, zabezpieczenie przed utratą świeżości przez lata eksploatacji no i możliwość uzyskania wyższej ceny gdy przyjdzie czas, aby z samochodem się pożegnać.
Profesjonaliści oferujący szeroko rozumiane usługi kosmetyki samochodowej dysponują całym szeregiem środków chemicznych służących poprawie kondycji, trwałości i kosmetyce lakieru jak i wnętrza pojazdu, kół, elementów z tworzyw sztucznych, detali chromowanych, szyb, uszczelek gumowych i silikonowych. Oferta tych produktów na rynku może przyprawić o ból głowy, dobór najodpowiedniejszych wymaga uwagi i wiedzy. Uwagi, bo pomyłka może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych, a wiedzy, bowiem nie tylko trzeba znać skutki, ale przede wszystkim wiedzieć jakie procesy zachodzą w czasie i po zastosowaniu każdego z preparatów. No i jeszcze doświadczenie, niezbędne do oceny stanu samochodu i wyboru najbardziej odpowiedniej metody naprawy lub konserwacji elementów zewnętrznych i wewnętrznych auta.
Jakkolwiek autodetailing nie ma nic wspólnego z naprawami lakierniczymi, to doświadczenie wyniesione z warsztatów blacharsko-lakierniczych i znajomość technologii ma znaczenie kluczowe. O ile grubość powłoki lakierniczej można (i trzeba) zmierzyć, to ocena stanu wyjściowego, diagnoza i wybór optymalnych procedur naprawczych wymaga niemałej wiedzy właśnie lakierniczej. Inny jest stopień oksydacji w samochodach użytkowanych na południu Europy, inny w tych, które jeżdżą w strefach nadmorskich, jeszcze inny na północy kontynentu, w Skandynawii. Należy wiedzieć, które z defektów lakieru nie kwalifikują się do usunięcia w procesach kosmetyki samochodowej lecz wymagają prac lakierniczych. Podobnie z niewielkim wgnieceniami wymagającymi ingerencji blacharza, nawet jeśli lakier nie uległ uszkodzeniu.
Różne procedury i umiejętne wykorzystanie odpowiednich preparatów pozwalają prowadzić prace nad samochodami zabytkowymi, dłużej lub krócej używanymi, nowymi czy powypadkowymi. Trzeba umieć odróżnić lakiery na bazie olejów naturalnych od tych proszkowych, wodnych czy ceramicznych. Trzeba wiedzieć, że w poszczególnych fabrykach samochodowych lakiernie pracują w nieco innych warunkach, powłoki lakiernicze tej samej marki mogą się różnić, a nawet ten sam model samochodu zależnie od daty produkcji poszczególnych egzemplarzy może wymagać odmiennej procedury kosmetycznej.
Proces przywracania blasku czy zabezpieczania samochodu przed utratą pięknego wyglądu zaczyna się od dokładnego mycia. Przygotowanie samochodu do poważnych zabiegów kosmetycznych poza umyciem polega też na usunięciu wszelkich (także tych niewidocznych) resztek pozostałych na lakierze po poprzednich zabiegach kosmetycznych (mleczek, wosków, etc.) ale też tłuszczu, cząsteczek oleju, asfaltów czy smoły. Przy okazji można dokładnie określić stan powłoki lakierniczej, widoczne stają się wszelkie odpryski, rysy i zmatowienia. Pomiar grubości lakieru jest niezbędny przed podjęciem decyzji o polerowaniu, aby ocenić jaką procedurę należy przyjąć czy mamy wystarczająco grubą powłokę lakieru do zastosowania agresywnych past czy też możemy jedynie zastosować delikatne mleczka z dużą ilością tak zwanych wypełniaczy. Po wszystkich zabiegach kosmetycznych samochód lśni, lakier ma na wszystkich fragmentach karoserii identyczny, wysoki połysk i tę samą barwę. Koła, wszelkie metalowe detale, uszczelki powinny być doprowadzone do stanu pierwotnego, niekiedy trzeba oddać felgi do prostowania i lakierowania, niekiedy trzeba wymienić uszczelki; są to zbiegi, które nie wchodzą w zakres prac kosmetycznych, jednak mają ogromny wpływ na efekt końcowy. Wnętrze samochodu również nie może budzić zastrzeżeń, chociaż tu z naprawami głęboko porysowanych plastików trudno sobie poradzić inaczej, niż wymianą nieestetycznego elementu. Przepalona papierosami welurowa tapicerka może być naprawiana, natomiast rozległe przetarcia czy rozcięcia już do takich napraw się nie kwalifikują.
Usługi profesjonalnej kosmetyki samochodowej wykonywane są z wykorzystaniem szeregu preparatów chemicznych. Producenci niektórych zapewniają, że stosowanie wyrafinowanych i pięknie nazywanych środków gwarantuje trwałość nawet i sześciu lat, pod warunkiem… Pod warunkiem regularnego serwisowania w autoryzowanym zakładzie. Pod warunkiem, że nie korzysta się z myjni mechanicznych ani tzw. bezdotykowych (gdzie stosowana jest bardzo „ostra” chemia. Pod warunkiem, że klient nie będzie samodzielnie wykonywał żadnych zabiegów kosmetycznych… To bardzo skuteczne działania marketingowe. Klient jest przekonany, iż zastosowanie drogiego środka zapewnia sześcioletnią ochronę lakieru, tymczasem prawda jest taka, że co pół roku warstwy ochronne są odtwarzane. Cudów nie ma, najlepsze preparaty oparte na technologiach ceramicznych mają trwałość nie większą niż rok, a i to w najkorzystniejszych warunkach eksploatacji.
Preparaty przeznaczone do prac nad powłokami lakierniczymi przeznaczone są do różnych etapów prac. Co prawda niektórzy producenci zapewniają, iż jednym środkiem można na przykład zarówno usuwać defekty jak i polerować powierzchnię jednocześnie zabezpieczając lakier, to zawsze będzie to pewien kompromis. Najlepsze efekty uzyskuje się wykorzystując dokładnie skomponowane produkty przeznaczone na przykład do polerowania, do zabezpieczeń antykorozyjnych, do usuwania asfaltów, smoły czy innych substancji „zbieranych” na drogach.
Dla warsztatów wykonujących profesjonalne usługi autokosmetyki ważne jest, aby poszczególne preparaty zawsze działały tak samo, efekty pracy były przewidywalne i powtarzalne, a informacja dołączana do opakowania była pełna, lecz pozbawiona elementów marketingowych. Takie właśnie produkty opracowane zostały w laboratoriach firmy TROTON.
T1 – emulsja polerska pozbawiona wypełniaczy do usuwania defektów lakierniczych wynikających z napraw lub typowo eksploatacyjnych.
T2 – mleczko polerskie, doskonałe do odświeżania lakierów usuwa drobne defekty(ślady po nieumiejętnym polerowaniu, myjniach mechanicznych, hologramy etc..)
T3 – płyn wykorzystywany do czyszczenia po polerowaniu nie pozostawia śladów na elementach wykonanych z plastiku.
Jest idealny środek dla taksówkarzy, kierowców samochodów służbowych gdzie wygląd zewnętrzny auta jest bardzo ważny. Można tym preparatem szybko „umyć samochód” nie używając kropli wody.
T4 – preparat dla osób szczególnie dbających o swój pojazd zabezpiecza bowiem powierzchnię lakieru na okres około pół roku przed wpływem warunków atmosferycznych. Idealny do zastosowania przed sezonem zimowym.
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
Glinka samochodowa, znana również jako clay bar, to jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w detailingu samochodowym. Choć może wydawać się mało znaczącym dodatkiem do wyposażenia detailera, jej zastosowanie może znacząco poprawić wygląd oraz stan …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …