Usługi blacharsko-lakiernicze to branża, w której bezpośredni kontakt z klientem jest wyjątkowo częsty i w zasadzie niemożliwy do uniknięcia. Wraz z liczbą osób odwiedzających warsztat wzrasta prawdopodobieństwo, że trafi się na tzw. trudnego klienta, czyli osobę niełatwą do usatysfakcjonowania, a nierzadko też – przynajmniej w ogólnym mniemaniu – wręcz „szukającą” sytuacji spornych. Jak sobie radzić w takich przypadkach? Oto kilka wskazówek.
Na początek ze swojego słownika usunąć należy sformułowanie „trudny klient” i zastąpić je słowami „trudna sytuacja”. Dlaczego? Ponieważ zbyt jednoznaczne i zbyt pochopne kategoryzowanie elementów otaczającej nas rzeczywistości – w tym oczywiście ludzi – prowadzi do blokowania skutecznej analizy sytuacji, a co za tym idzie, do hamowania procesu efektywnego rozwiązywania napotkanych problemów. Założenie, że klient jest niezadowolony, awanturuje się itp. tylko dlatego, że takim konfliktowym jest człowiekiem to tzw. podstawowy błąd atrybucji, czyli przypisanie motywów zachowania jedynie czynnikom wewnętrznym. Przez to niemal całkowicie pomijany jest wpływ okoliczności, w jakich dane zachowanie klienta występuje.
Tylko spokój nas uratuje
Chociaż taka wskazówka brzmi jak banał, to za podstawę należy przyjąć, że nerwy w takich sytuacjach są zwyczajnie złym doradcą. Gdy klient wścieka się i demonstruje swoje niezadowolenie, w mniej lub bardziej kulturalny sposób, to wówczas należy zachować maksymalny spokój i swoim chłodnym spojrzeniem na sytuację dać popis profesjonalizmu. Nie należy brać do siebie niepochlebnych opinii. Ważne jest, aby pamiętać, że klient najprawdopodobniej jest zły nie daną osobę, tylko na firmę oraz jakość wykonywanej przez nią usługi i rzadko interesuje go personalna odpowiedzialność za zaistniały stan rzeczy.
Następnie powinno się dokonać szybkiej analizy sytuacji i ocenić oczekiwania klienta. Jeśli jest to możliwe, to dobrym sposobem na załagodzenie sytuacji jest wyraźne okazanie zrozumienia oraz zaoferowanie pomocy lub zadośćuczynienia. Nie można jednak sugerować, że dokładnie wie się, co klient czuje. Lepszym rozwiązaniem jest bezosobowe zapewnienie o zrozumieniu, jak np: „Ma Pan rację. To nic przyjemnego, kiedy na odbiór auta czeka się tak długo”. Ponadto należy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy. Nawet gdy nie rozumiemy klienta i jego oczekiwań, to w żadnym wypadku nie można lekceważyć jego uwag.
Skutecznie wymieniaj informacje
Aby dobrze poznać problem, należy najpierw zgromadzić odpowiednią liczbę informacji. Jak to zrobić? Wystarczy rzadko używać pytań zamkniętych, czyli zaczynających się od „czy”, na które klient może odpowiedzieć szybko, bez namysłu „tak” lub „nie”. Zmusi to rozmówcę do zastanowienia się nad odpowiedzią, a jeśli będzie mijał się z prawdą, to wówczas łatwiej będzie to zauważyć w obszerniejszej wypowiedzi. Nie można zadawać zbyt wielu pytań, by klient nie poczuł się atakowanym.
Nie mniej istotne jest udzielanie informacji. Należy wypowiadać się jasno i rzeczowo, unikając żargonu środowiskowego czy też rzadkich, fachowych nazw. Dobrym sposobem na poprawę postrzegania swojej osoby w oczach odbiorcy jest stosowanie parafrazy, czyli powtarzanie słów rozmówcy, w taki sposób, aby brzmiały jak nasze własne, a jednocześnie powodowały, że poglądy za ich pomocą wyrażone, są tożsame z poglądami klienta. Dodatkową korzyścią jest pewność, że dobrze rozumie się słowa klienta.
Miły akcent na koniec
Gdy emocje nieco opadną, a rozmowa zacznie biegnąć ku końcowi, należy sprawić, aby pożegnanie nastąpiło w możliwie przyjemnej atmosferze. Skutecznym zabiegiem jest pokazanie, że sprawa klienta zostanie potraktowana w sposób indywidualny, a może nawet odbiegający od standardowych procedur. Jeśli klient zapamięta, że mimo trudnej sytuacji został obsłużony z pełnym spokojem i profesjonalizmem, to wówczas istnieje duża szansa, że będzie wobec danej firmy wysoce lojalny.
Drogi Czytelniku! Pamiętaj, że powyższe wskazówki mają jedynie charakter ogólny. Każda sytuacja jest inna i odpowiednie w niej zachowanie wymaga wiedzy oraz umiejętności, których można nabyć np. na specjalnych kursach obejmujących zagadnienia z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Podpis Fot.1: W trudnych sytuacjach nie można dać ponieść się emocjom. Nawet gdy klient jest rozwścieczony, to należy zachować maksymalny spokój
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …