Naprawa pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t – jak zaplanować serwis od podstaw?”

Naprawa pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t – jak zaplanować serwis od podstaw?”

Organizacja linii technologicznej napraw powypadkowych pojazdów użytkowych stanowi bardzo poważne wyzwanie zarówno dla inwestora, jak i projektanta serwisu. O ile zagadnienia dotyczące serwisowania pojazdów do 3,5 t są w zasadzie dość powszechnie znane, to w przypadku samochodów ciężarowych nie jest już tak dobrze. W cyklu krótkich artykułów spróbuje przybliżyć zainteresowanym czytelnikom ten niezbyt szeroko znany temat.

Podstawowy technologii napraw pojazdów powyżej 3,5 t
Serwis naprawczy uwzględniający kompletny proces technologiczny musi zawierać możliwość realizacji wszystkich etapów przywracania pojazdowi pełnych własności użytkowych. Na kompletną linię składają się zarówno czynności bezpośrednio związane z naprawą powypadkową konstrukcji nośnych i kabin, ale i procesy diagnostyczne i regulacyjne. Główne elementy procesu likwidacji szkód komunikacyjnych w pojazdach:

1. System napraw ram nośnych.
2. System napraw kabin.
3. Urządzenie do pomiaru ram nośnych.
4. Urządzenie do pomiaru i regulacji geometrii kół i osi.

HERKULES CAB MAX hybrid

Proces naprawy wymaga stosowania pomiarów diagnostycznych na różnych etapach. Zwykle szczegółowych pomiarów dokonuje się w końcowym etapie naprawy po wstępnych, organoleptycznym przywrócenie kształtu elementów konstrukcyjnych samochodu. Bardzo ważne jest choćby ustawienie prostopadłości stałych osi do osi środkowej ramy.

Niewłaściwie przeprowadzony proces prostowania może skutkować poważnymi problemami w końcowej fazie naprawy. Przykładowym niezwykle brzemiennym w skutkach jest brak możliwości uzyskania odpowiednich parametrów układu jezdnego w procesie regulacji i konieczne jest ponowne prostowanie konstrukcji. Naraża to serwis na dodatkowe koszty, które zwykle powodują znaczne zmniejszenie rentowności procesu likwidacji, a nawet stratę finansową.

Prawidłowy proces projektowania serwisu
Planowanie i projektowanie inwestycji w serwis napraw powypadkowych pojazdów użytkowych musi uwzględniać kompletny proces technologiczny, a pomijanie któregoś z jego etapów jest podstawowym błędem wielu inwestorów.

projekt technologia

Nikt nie zna się na wszystkim i tak naprawdę nie musi. Ważne jednak jest, aby tak zorganizować prace projektowe, aby stworzony zespół był na tyle kompetentny, by uzyskać odpowiedni efekt. Należy tutaj dodać, że niestety nie ma zbyt wielu specjalistów mających odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Podejmują wstępną decyzję o rozwoju serwisu w kierunku napraw powypadkowych, warto zatem poszukać informacji na te tematy.

Dobrym kierunkiem jest również czerpanie wiedzy od producentów i dostawców technologii naprawczo-pomiarowych.

BR

Koniec cz. 1

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę