Jedną z częstych przyczyn odmowy wypłaty odszkodowania, tak z polisy OC jak i ubezpieczenia AutoCasco, jest fakt braku ważnego badania technicznego pojazdu na dzień szkody. Zasady dotyczące przeprowadzania badań technicznych pojazdów określają przepisy Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Badanie techniczne samochodu należy wykonać raz w roku, udając się do podstawowej lub okręgowej stacji kontroli pojazdów. Brak aktualnego przeglądu samochodu skutkuje nałożeniem na właściciela kary grzywny – dodatkowo kierowca naraża się na zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Przeprowadzenie przeglądu pojazdu stanowi gwarancję jego sprawności.
Brak ważnych badań technicznych – czy to wpływa na wypłatę odszkodowania?
O ile samo badanie techniczne jest obowiązkiem właściciela pojazdu, to jego brak nie tworzy domniemania, że pojazd jest niesprawny. Postawienie tezy, że brak badań technicznych jest powiązany ze stanem pojazdu, który miał wpływ na wystąpienie szkody, wymaga jej udowodnienia.
Sam brak aktualnych badań technicznych nie ma zazwyczaj żadnego wpływu na powstanie szkody, nie przyczynia się także do powiększenia rozmiarów szkody. Pomimo braku pieczęci w dowodzie rejestracyjnym pojazd najczęściej jest sprawny technicznie, co potwierdza niejednokrotnie dokumentacja zawarta w aktach szkody.
Odpowiedzialność ubezpieczyciela mimo braku przeglądu
Jak potwierdzają także wyroki sądów, brak potwierdzenia badania technicznego nie może prowadzić do konkluzji, że poszkodowanemu nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. Zgodnie z poglądem judykatury przewidzianymi przez obowiązujące prawo sankcjami za brak ważnych badań technicznych pojazdu jest możliwość ukarania kierującego takim autem mandatem, jak również zatrzymanie prawa jazdy oraz skierowanie pojazdu na badanie techniczne. Okoliczność ta sama w sobie nie uwalnia jednak ani nie umniejsza odpowiedzialności ubezpieczyciela sprawcy kolizji drogowej od obowiązku naprawienia szkody wyrządzonej poszkodowanemu, który poruszał się takim pojazdem. Brak badań technicznych nie jest zarazem równoznaczny z takim stanem technicznym pojazdu, który wyklucza poruszanie się nim, skoro może być wynikiem choćby przeoczenia obowiązku ich wykonania. W ocenie sądów tylko bardzo zły stan techniczny pojazdu, uniemożliwiający faktyczne poruszanie się nim, mógłby wyłączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela, albowiem w miejsce niesprawnego pojazdu nie przysługiwałaby możliwość np. wynajęcia pojazdu zastępczego. Jednak to Ubezpieczyciel musiałby wykazać wtedy, że pojazd jest niezdatny do użytku.
Ubezpieczenie Auto Casco a brak ważnego badania technicznego
W przypadku ubezpieczeń Auto Casco, towarzystwa ubezpieczeń w treści Ogólnych Warunków Ubezpieczenia wyłączały nawet swoją odpowiedzialność w przypadku braku ważnego badania technicznego. Jednakże Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone powoływanie się przez ubezpieczyciela na tego typu zapisy oraz zakazał ich dalszego stosowania w obrocie z konsumentami. W następstwie powyższego sądy rozpoznające sprawy odmów wypłat odszkodowań z polisy Auto Casco na podstawie braku ważnego badania technicznego wskazywały jednoznacznie, że ubezpieczyciel w tożsamych sytuacjach nie może uchylać się od wypłaty odszkodowania, bowiem nie ma żadnego związku przyczynowo – skutkowego między wypadkiem, a zaniedbaniem wykonania badań technicznych.
Autor: adwokat Magdalena Rok- Konopa
Przy wystąpieniu szkód komunikacyjnych coraz więcej osób korzysta z firm skupujących szkody OC, które zwyczajowo …
Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych w Uniejowie zainaugurowano działalność nowego narzędzia, stworzonego przez sekcję blacharsko-lakierniczą …
Dominujący charakter sporów serwisów z ubezpieczycielami Przeważająca większość sporów serwisów blacharsko lakierniczych z towarzystwami ubezpieczeń …