• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

TECHNOLOGIE SZLIFOWANIA I POLEROWANIA

Jedna z podstawowych czynności wykonywanych w pracach lakierniczych jest szlifowanie i polerowanie. Stosuje się do tego celu dwa rodzaje szlifierek, które można podzielić ze względu na rodzaj napędu:

  • pneumatyczne,
  • elektryczne

Szlifierki o napędzie pneumatycznym zasilane są z instalacji sprężonego powietrza. Ich zaletą jest niska awaryjność, zwiększone bezpieczeństwo podczas użytkowania poprzez brak ryzyka porażenia prądem elektrycznym. Wada zaś to podwyższy poziom emitowanego hałasu.

Szlifierki o napędzie elektrycznym napędzane są z instalacji elektrycznej. Ich zaletą jest łatwość w podłączaniu do zasilania w dowolnym miejscu warsztatu oraz poza nim. Zaleta to niski poziom hałasu emitowanego podczas pracy. Wada zaś to nieco wyższe koszty eksploatacji oraz ryzyko porażenia prądem.

W przypadku stosowania szlifierek elektrycznych w technologii „na mokro” konieczne jest obniżenie napięcia zasilania do 42V lub należy stosować tzw. transformator ochronny.

Podział szlifierek ze względu na zasadę działania:

  • kątowa – rotacyjna,
  • kątowa mimośrodowa,
  • oscylacyjna,
  • taśmowa.

Aby zwiększyć komfort podczas szlifowania oraz poprawić warunki czystości w miejscu pracy lakiernika, stosuje się odsysanie pyłu powstającego podczas tego procesu. Odsysanie pyłu ma nie tylko znaczenie dla komfortu pracy oraz zmniejszenia wpływu za organizm człowieka, ale bardzo duże znaczenie ma zniwelowanie poważnego źródła zanieczyszczenia powłok lakierowych. Spotyka się odsysanie bezpośrednie jak i zewnętrzne. Jako zintegrowany bezpośredni system odsysania stosuje się specjalizowane odkurzacze.

1

Fot. Szlifierka wraz z odkurzaczem (Festool)

rysunek-festool

Rys. Kompleksowe rozwiązaniu problemu obsługi stanowisk szlifiersko-polerskich. (FESTOOL)

Szlifowanie – dobór technologii

W każdym przypadku należy rozpocząć od odpowiedniego doboru technologii szlifowania oraz narzędzi. Dotyczy to zarówno samych szlifierek i urządzeń odsysających pyły jak i materiałów ściernych. Podstawowe wskazówki zawiera tabela:

Zawsze należy dobierać odpowiednie narzędzie jak i gradację materiału ściernego w zależności od etapu i rodzaju praz szlifierskich. Podczas niewłaściwie przeprowadzonego etapu szlifowania powstaje wiele przyczyn późniejszych wad lakierniczych.

2

Tab. Szlifowanie (PROWEST)

Polerowanie – dobór technologii

Wskazówki dotyczące technologii i doboru narzędzi przeznaczonych do polerowania powierzchni lakierowych zawiera tabela.

3

Na sucho czy na mokro

W branży motoryzacyjnej jeszcze często stosuje się przestarzałą metodę szlifowania na mokro. Z doświadczenia wiadomo, że szlifowanie na mokro może być przyczyną późniejszych wad lakierniczych np. pęcherzenia oraz korozji. Obecnie zalecana jest technologia szlifowania na sucho. Poza tym, że jest mniej kłopotliwa w stosowaniu to dodatkowo jest bardziej ekonomiczna. Porównanie obu technologii zawiera tabela.


Szlifowanie na sucho

Szlifowanie na mokro
Zaszlichcanie się materiałów ściernychŻaden problem dzięki JetstreamŻaden problem
Czas użytkowania materiałów ściernychDługi – dzięki zoptymalizowanemu odsysaniuDługi – dzięki warstewce wody
Nakład czasu na prace szlifierskieok. 50%100%
Przerwy technologiczneŻadneDługie wskutek czaso-chłonnego suszenia powierzchni i fug
Ryzyko skazNiskie– Wysokie, gdyż wypełniacze i masy szpachlowe są higro-skopijne i muszą być całkowicie wysuszone, aby uniknąć tworzenia się pęcherzy lakieru.
– Po lakierowaniu mogą być widoczne ślady szlifowania, ponieważ nacisk, jaki wywiera ręka na papier ścierny, jest mniej równomierny niż w przypadku maszyny.
Sposób pracyMaszynowo szlifierką mimośrodowąObróbka ręczna
KosztyOszczędności do 30%100%

Tab. Porównanie szlifowania na mokro i na sucho (PROWEST)

Zobacz również
  • CAB-MAX hybrid – innowacyjny system do napraw kabin pojazdów użytkowych

    Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo firm produkujących oprzyrządowanie dla warsztatów prowadzących naprawy uszkodzonych w wyniku kolizji samochodów. Wiele z tych firm już dawno nie działa …

    CAB-MAX hybrid – innowacyjny system do napraw kabin pojazdów użytkowych
  • Opłacalność napraw elementów z tworzyw sztucznych

    Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o ilość wyrzucanych, zużytych i uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych. Elementy metalowe są przerabiane powtórnie przez huty, ogumienie przez zakłady chemiczne, …

    Opłacalność napraw elementów z tworzyw sztucznych
  • Dobór i stosowanie spotera

    Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto przeanalizować urządzenia do napraw uszkodzonych poszyć zwane wyciągarkami lub pulerami, czy też spoterami. Przy okazji warto dodać, że spotter to …

    Dobór i stosowanie spotera
  • Tego się nie naprawia

    Te słowa można bardzo często usłyszeć od właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych, blacharzy, a czasami i tzw. rzeczoznawców. O laikach nie wspomnę, ale ich zdanie w tej kwestii raczej nas nie interesuje. O czym mowa? Drzwi samochodu …

    Tego się nie naprawia
  • Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów

    Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …

    Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x