Fantazja ludzka nie zna granic. Naszą pracownię często odwiedzają ludzie z nietypowymi oczekiwaniami. Posiadanie dobrego samochodu już nie wystarcza, szukają czegoś więcej. Najlepiej pracy, której nie wykonała maszyna, coś wyjątkowego, wykonanego ręcznie. Nasze zadanie polegało na zaprojektowaniu grafiki przeznaczonej dla kobiety-kierowcy i naniesionej na karoserię BMW X1. Jak to połączyć? Postanowiliśmy „położyć” na masce samochodu zwiewną chustę,
która miała sprawiać wrażenie, że za chwilę zsunie się z samochodu. Chusta miała wzór szachownicy. To motyw znany z branży motoryzacyjnej. W celu przygotowania odpowiednich szablonów i ustalenia rozmiaru szachownicy, wykonaliśmy papierową makietę w skali 1:1.
Makieta została ukształtowana bezpośrednio na samochodzie. Szkaliśmy najlepszego ułożenia fałdek, naturalnego udrapowania. Jeden z narożników celowo zsuwał się z maski na nadkole, sprawiając wrażenie, jakby chusta miała za chwilę upaść na ulicę. Wykonano serię zdjęć i na ich podstawie powstał rysunek wektorowy w komputerze. Szablon od samego początku uwzględniał pofałdowane linie i już na tym, „płaskim” etapie widoczny był przestrzenny efekt. Szablon został wycięty z folii szablonowej i przeniesiony za pomocą papieru transferowego na uprzednio zmatowioną i odtłuszczoną karoserię.
Rozpoczęły się prace malarskie. Obszar wyłączony z grafiki został zakryty papierem maskującym.
Czarne pola szachownicy stanowiły oryginalny kolor karoserii. Dlatego praca była malowana głównie bielą. Najpierw, po demontażu odpowiednich prostokątów, zostały pomalowane lakierem bazowym pola szachownicy.
Po wyschnięciu białej bazy zdemontowano folię z czarnych kratek. Powoli zaczęła się wyłaniać pofałdowana tkanina. Teraz, z wolnej ręki, należało zaakcentować bielą najbardziej wypukłe miejsca. Natomiast czernią, delikatnie wycieniować boki fałd, uzyskać iluzję światła i cienia.
Na tym etapie należy bardzo uważać, aby nie przyciemnić obrazu. Lepiej stosować zasadę, że dodać farby można w każdej chwili, ale odjąć już nie. Klient zażyczył sobie dodatkowo, aby na chuście wkomponować datę, inicjały, logo BMW X1 oraz… logo swojej firmy. Powstał pomysł, aby wszelkie napisy ukryć w kodzie kreskowym, logo wtopić niejako w szachownicę chusty, a logo firmowe będzie naniesione na „wszywkę” producenta. W ten sposób udało się rozmieścić wiele informacji, nie naruszając głównej koncepcji.
Otaczający papier maskujący i folia szablonowa zostały zdemontowane.
Kolejnym krokiem było uzyskanie efektu, że chusta „leży”, a miejscami wręcz unosi się nad karoserią. W tym celu należało na karoserii namalować lekki cień od chusty. Ale jak namalować cień na czarnej karoserii? Należało lekko rozjaśnić tło w miejscu, gdzie chusta z nim sąsiaduje. W tym celu cały obszar wykonanej dotąd grafiki należało zamaskować.
Najpierw, delikatnie przecieniowano białą bazą obszar wzdłuż krawędzi i następnie czernią został pomalowany cień. Ten etap należy wykonywać ostrożnie, aby nie przesadzić z efektem światła i cienia. Teraz wystarczyło zdjąć maskowanie i dopracować szczegóły kompozycji. Następnie, po delikatnym usunięciu odkurzu malarskiego i przeglądu krawędzi maskowanych miejsc, nałożono dwie warstwy lakieru bezbarwnego. Polerowanie całej powierzchni jeszcze bardziej uprzestrzennilo grafikę, a kolory stały się bardziej soczyste.
Dodatkowo, na klapie bagażnika, motyw został powtórzony w postaci wystającego narożnika tkaniny. Na zdjęciu jest pokazany etap przed lakierem bezbarwnym.
Pojazd, po ukończeniu pracy graficznej, robił duże wrażenie w ruchu miejskim.
Marzena i Andrzej Karpińscy
Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …
Suzuki LJ 80 (eljot) to samochód legenda. Kultowa terenówka produkowana w latach 1977-1983 kojarzona z wakacyjnym autem zapisała się w historii i do dziś budzi wśród wielu osób sentyment. Tak jest w przypadku Piotra Gacia …
Jak sam mówi jest w stanie namalować wszystko, od figur geometrycznych po czaszki i płomienie. Swoją pasję do aerografii nieustannie rozwija i cały czas eksperymentuje. Marcin Tatar Tatarczuk daje drugie życie motocyklom, a jego …
Malowanie kasku może być dość proste, ale dające satysfakcję lecz możemy też mieć bardziej skomplikowany wzór. Malujemy kask na kolor, dookoła szparunek, obwódka w postaci jednej lub dwóch linii, do tego logo i mamy naprawdę …
Tegoroczna edycja ugruntowała poznańskie wydarzenie jako największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych. Na rekordowej powierzchni – w 5 halach na niemal 35 000 m2 – znalazło się 948 pojazdów. Zobaczyło je 26 742 zwiedzających. W …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …