Targi samochodowe to miejsce, gdzie spotykają się ludzie branży samochodowej z całego świata. Każda firma dba o reklamę, oczywiście taką niespotykaną i oryginalną. Trzeba zaistnieć, zwrócić uwagę na swoje produkty. Stara zasada reklamy mówi: „nie ma znaczenia co mówią – ważne, że mówią”. Wiedzieliśmy, że czeka nas wyzwanie. Trzeba było maksymalnie podnieść poziom pomysłu, projektu i wykonania. Takie zadanie postawiła przed nami firma Attention!Wheels – importer amerykańskich felg Lexani. Zabraliśmy się do pracy. Mieliśmy dużo pomysłów, ale wygrały dwa: kamień i drewno. Dzisiaj przedstawiamy pierwszy z nich. Wykonaliśmy wiele zdjęć abstrakcyjnych układów kamieni.
Rozmieściliśmy je na felgach tak, aby ich układ celowo nie pasował do naturalnej konstrukcji obiektu. W taki sposób powstał projekt felg „kamiennych” i nazwaliśmy je Flinston.
Wstępne prace wymagały przygotowania szablonów zaznaczających najgłębsze szczeliny pomiędzy kamieniami. W tym celu utworzono w skali 1:1 rysunek wektorowy w programie komputerowym. Całość wycięto w specjalnej, samoprzylepnej folii szablonowej i za pomocą papieru transferowego nałożono na powierzchnię felgi.
Powstałe szczeliny między kamieniami zostały pomalowane czarnym lakierem bazowym za pomocą pistoletu dekoracyjnego typu mini-jet.
Szablony zdemontowano.
Następnie, za pomocą efektu wielostopniowego kropkowania, została nałożona faktura kamienia.
Felgi były odlewem, więc nie było możliwe oddzielenie frontu od obręczy. To bardzo utrudniało malowanie w miejscach trudnodostępnych. Całość została przykryta grubą warstwą lakieru bezbarwnego z utwardzaczem. Po zeszlifowaniu na mokro papierem o gramaturze 1000 uzyskaliśmy pierwotną, gładką powierzchnię, a wcześniej wypukłe kropki, teraz jeszcze bardziej zaznaczały fakturę kamienia. Następnie każdy kamień został wycieniowany.
To bardzo ważny moment, należy uważać, aby nie przyciemnić obrazu. Teraz efekt kropkowania został powtórzony jasnymi odcieniami. Zaczęła pojawiać się realistyczna ziarnistość powierzchni kamieni.
Dodatkowe efekty zostały wykonane bez pomocy aerografu. Naturalne uszkodzenia, popękania i rysy na kamieniach zostały wręcz wydrapane drucianą szczoteczką. Dodatkowe efekty realistyczne, jak przetarcia i przebarwienia, zostały wykonane delikatnie zamoczoną w rozpuszczalniku ściereczką matującą i wacikami higienicznymi. Z tymi efektami należy postępować z wyczuciem, aby nie wytrawić rozpuszczalnikiem zbyt dużo lakieru.
Na tym etapie felgi zostały ponownie przykryte warstwą lakieru bezbarwnego, który po utwardzeniu, kolejny raz, został zmatowiony i zeszlifowany. Powstałe przerwy na prace lakiernicze korzystnie wpływają na obiektywną ocenę tego, co namalowaliśmy. Oko potrzebuje trochę czasu, aby odpocząć i ponownie, z dystansem spojrzeć na efekt swojej pracy. Pojawiają się nowe pomysły i widać które miejsca wymagają korekty. Właśnie na tym etapie nakładamy niuanse kolorystyczne, przebarwienia i refleksy z otoczenia.
Delikatnie staramy się wydobyć efekt porostów i nalotu organicznego na kamieniach. Nalot ten w naturze często układa się w grupy kolorystyczne jal patyna. Warto dużo obserwować i starać się przenieść to co widzimy na malowaną pracę. W końcowej fazie, w kamiennej kompozycji został pogłębiony efekt światła i cienia, co nadało jeszcze większej przestrzeni i co było głównym atutem całej pracy.
Felgi Flinstonów okazały się pięknym pomysłem, ktory dawał możliwość przekazania całego przekroju naszych umiejętności technicznych, kolorystycznych i kompozycyjnych. Gotowa felga została pięknie wyeksponowana na stanowisku targowym Motor Show Poznań.
Zwiedzający łatwo ulegali złudzeniu, że mają do czynienia z felgą ułożoną z kamieni. Dopiero przy bliższym kontakcie z obiektem sztuczka optyczna zostawała zdemaskowana. Felgi były dużą atrakcją reklamową. Zwiedzający chętnie je fotografowali. Po targach motoryzacyjnych nasz klient, firma Attention!Wheels, pracę wyeksponowała w swojej siedzibie w Poznaniu jako dodatkową ofertę – custom design.
Marzena i Andrzej Karpińscy
www.facebook.com/karpinskiairbrush
Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …
Suzuki LJ 80 (eljot) to samochód legenda. Kultowa terenówka produkowana w latach 1977-1983 kojarzona z wakacyjnym autem zapisała się w historii i do dziś budzi wśród wielu osób sentyment. Tak jest w przypadku Piotra Gacia …
Jak sam mówi jest w stanie namalować wszystko, od figur geometrycznych po czaszki i płomienie. Swoją pasję do aerografii nieustannie rozwija i cały czas eksperymentuje. Marcin Tatar Tatarczuk daje drugie życie motocyklom, a jego …
Malowanie kasku może być dość proste, ale dające satysfakcję lecz możemy też mieć bardziej skomplikowany wzór. Malujemy kask na kolor, dookoła szparunek, obwódka w postaci jednej lub dwóch linii, do tego logo i mamy naprawdę …
Tegoroczna edycja ugruntowała poznańskie wydarzenie jako największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych. Na rekordowej powierzchni – w 5 halach na niemal 35 000 m2 – znalazło się 948 pojazdów. Zobaczyło je 26 742 zwiedzających. W …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …