Wzrost kosztów nośników energii mocno odbije się na efektywności warsztatów naprawczych. A także na cenach napraw. Firmy otrzymują wielokrotnie wyższe rachunki za gaz, a przedsiębiorcy rwą włosy z głowy. Potem przychodzi faktura za zużytą energię elektryczną… Tylko siąść i płakać.
W sezonie zimowym wydatki na ogrzewanie hal warsztatowych są olbrzymie. W działach lakiernictwa temperatura powinna być utrzymana na poziomie minimum 20 stopni. Szpachle i podkłady wypełniające potrzebują określonej temperatury, aby mogły się utwardzać. Prace te nie mogą być prowadzone w pomieszczeniach o dużej wilgotności, bo szpachle są silnie higroskopijne. Ale także zbyt duża wilgotność powietrza powoduje niewłaściwy proces utwardzania, co w efekcie powoduje wady powłoki lakierniczej. Naprawa takich wad w ramach reklamacji przynosi wymierne straty dla warsztatu, tym boleśniejsze, jeśli spowodowane są koniecznością oszczędzania. A przecież wielokrotny wzrost kosztów energii takie oszczędności wymusza. Zatem jak i gdzie szukać oszczędności nie ryzykując przy tym obniżeniem jakości wykonywanych prac?
Łatwo nie jest. Należycie prowadzony warsztat już wcześniej był zoptymalizowany pod kątem wykorzystania energii. Zatem znalezienie rezerw może być trudne. W czasie kryzysu energetycznego – a z tym właśnie musimy się mierzyć – mamy trzy wyjścia. I czwarte, najtrudniejsze.
Po pierwsze – szukać oszczędności wszędzie tam, gdzie tylko można. Czy urządzenia elektryczne mogą zużywać mniej energii elektrycznej? Zastosowanie falowników we wszystkich urządzeniach spowoduje, że nie będą pracowały w systemie ciągłym, lecz okresowym. Warto dużą turbinę do produkcji sprężonego powietrza zastąpić dwiema mniejszymi. Przy małym zapotrzebowaniu na powietrze pracuje jedna, w razie potrzeby dołącza się drugi zestaw. Maszyny do szlifowania – zamiast szczotkowych będziemy stosować bezszczotkowe. Uzyskamy nie tylko mniejsze zużycie energii, ale także wzrost trwałości. Wentylacja – zastosowanie rekuperacji pozwoli odzyskiwać energię cieplną z usuwanego powietrza, co obniży koszt ogrzewania. Przy okazji warto sprawdzić szczelność okien, drzwi i izolację budynku warsztatowego.
Po drugie – poszukujemy tańszych źródeł energii. Może warto rozważyć zainstalowanie na dachu systemu paneli wytwarzających prąd elektryczny. Nie wszędzie i nie w każdej firmie jest to możliwe, nie wszędzie opłacalne. Do tego koszty takiego przedsięwzięcia są dość duże – instalacja jednego tak zwanego kilowatopika kosztuje obecnie około 4 – 4,5 tysiąca złotych. Trzeba obliczyć zapotrzebowanie warsztatu na energię elektryczną, porównać z wydajnością instalacji i bieżącymi kosztami. Może się opłaci?
Po trzecie – na nowo skalkulować koszty prowadzenia warsztatu. Można czasowo zrezygnować z zysku i prowadzić warsztat tak, aby wpływy pokrywały bieżące koszty. Ale po kilku miesiącach w bilansie musi znaleźć się w pozycja zysk wartość większa niż zero. Można zrezygnować z amortyzacji, problem tylko w tym, że maszyny i urządzenia się zużywają i niebawem na ich odtworzenie nie będzie pieniędzy. Można wzrost kosztów energii doliczyć do cen usług. Pytanie co na to klienci, którzy również szukają oszczędności. W kilku zaprzyjaźnionych warsztatach klientów już ubyło, czy ci, którzy przyjadą będą skłonni płacić więcej? A jeżeli zaczniemy oszczędzać na materiałach kierując się wyłącznie najniższą ceną, to zapłacimy jakością usług. Podobnie z obniżaniem (czy zamrożeniem w sytuacji wysokiej inflacji) płac dla pracowników – albo odejdą, albo będą gorzej pracować.
Po czwarte – można zlikwidować firmę. To wyjście dramatyczne i ostateczne. Zwłaszcza dla tych, którzy na swoją renomę pracowali latami, zainwestowali ogromne pieniądze i zatrudniają fachową i zgraną załogę. Może się to jednak okazać racjonalne. Ratowanie firmy za wszelką cenę licząc na przetrwanie kryzysu pochłonie wszelkie rezerwy i może okazać się nieskuteczne. Co wtedy?
Teks i zdjęcia: Mirosław Rutkowski i Mieczysław Sieczkowski
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …