Malarz po skończonej pracy myje wałki i pędzle, lakiernik czyści i konserwuje pistolety, a detailer co? Wyrzuca gąbki, krążki wełny czy ściereczki z mikrofibry? Oczywiście nie.
W codziennej pracy autodetailera wykorzystuje się szereg różnych aplikatorów i ściereczki z mikrofibry. Każdy z tych przedmiotów kosztuje niewiele, jednak w pracy przy jednym aucie korzystamy z kilku, kilkunastu utensyliów. A to już oznacza, że „niewiele” trzeba pomnożyć przez ich liczbę. Wyrzucanie kilku padów gąbkowych, z wełny jagnięcej czy ściereczek z mikrofibry po jednorazowym użyciu jest stratą. Do tego jeszcze za odbiór śmieci trzeba zapłacić No i do kolejnej praca trzeba kupić nowy zestaw. Ani to ekonomiczne, ani ekologiczne, po prostu bez sensu.
Oczywiście nic nie jest wieczne, z czasem najbardziej doskonałe narzędzie się zużyje i naprawiać się nie da. Wtedy trafia do śmieci. Podobnie jest z utensyliami do autodetailingu. Wielokrotnie używane gąbki z czasem trzeba będzie wyrzucić, ale dopiero wtedy, kiedy już do pracy nadawać się nie będą. Aby korzystać z nich przez dłuższy czas trzeba o nie dbać.
Gąbki w czasie polerowania z czasem się zatykają. W otworkach zbiera się pasta polerska i cząsteczki z polerowanej powierzchni. Co jakiś czas nadmiar pasty należy usuwać za pomocą specjalnej szczotki. Najlepsze są specjalne szczotki do czyszczenia gąbek i padów polerskich różnych producentów i w różnych cenach. Na najniższych obrotach maszyny zdejmuje się pastę przesuwając szczotkę płynnym ruchem od środka do krawędzi pada. Przy okazji usuwa się sporo zebranych w czasie polerowania osadów. Czynność tę warto wykonywać w pojemniku „wiadrze” po to, aby siła odśrodkowa nie spowodowała upstrzenia okolicy.
Po zakończeniu pracy należy gąbki umyć. Po wypłukaniu w ciepłej wodzie do dokładnego mycia użyć trzeba środka rozpuszczającego resztki past, ale nieaktywnego wobec gąbki, włókniny polerskiej czy futra. Stosuje się zwykłe szare mydło lub dedykowane środki do czyszczenia akcesoriów proponowane przez firmy oferujące chemię. Po pewnym czasie (zazwyczaj producent preparatu czyszczącego zaleca kilkanaście minut), wykorzystując dedykowaną szczotkę usuwa się wszystkie pozostałości. Na koniec ponownie płukanie w ciepłej wodzie i jej usunięcie. Tę ostatnią czynność najlepiej wykonać wykorzystując specjalne wiadro do mycia aplikatorów. Chodzi o to, że trzeba odwirować płyny z dość dużymi obrotami. Uruchomienie maszyny z mokrym aplikatorem w otwartej przestrzeni garażu gwarantuje prysznic i upstrzenie ścian resztkami wody, past ściernych, środka myjącego i wszystkim, co jeszcze na aplikatorze pozostało. Po odwirowaniu wody trzeba pozostawić umyty pad do wyschnięcia. Suche warto zapakować w plastikowe pojemniki po to, aby nie przyjmowały wilgoci czy pyłu z otoczenia.
Nie należy jednocześnie myć gąbek i innych aplikatorów służących do polerowania pastą mocno ścierną razem z wykańczającymi czy tymi do nakładania wosków. Kolory gąbek i włóknin wskazują ich optymalne zastosowanie zależnie od twardości czy struktury. Warto jednak w odpowiedni sposób oznaczyć poszczególne akcesoria do past mocno tnących, łagodniejszych, do nakładania wosków i aplikatorów wykańczających. To rozwiązanie zagwarantuje, nam czystość i porządek na stanowisku pracy…
Ściereczki z mikrofibry są niemal niezniszczalne. Po zakończonej pracy wystarczy je uprać i wysuszyć i będzie je można wykorzystywać przy kolejnym samochodzie. Prać je można w pralce, jednak aby ściereczki nie straciły swoich cech nie wolno używać żadnych zmiękczaczy, wybielaczy, niczego co by zniszczyło strukturę włókien mikrofibry. Jedynym środkiem piorącym może być najzwyklejsze szare mydło bez żadnych dodatków, ewentualnie najprostszy, bez dodatków proszek do prania lub soda. Wykluczone są wszelkie środki zmiękczające. Ostatnie płukanie można zrobić w wodzie zdemineralizowanej, destylowanej lub w czystej deszczówce. Po wysuszeniu ściereczki zachowają swoje „magiczne” własności i będą się nadawały do ponownego użycia.
Autor: Mirosław Rutkowski
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Glinka samochodowa, znana również jako clay bar, to jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w detailingu samochodowym. Choć może wydawać się mało znaczącym dodatkiem do wyposażenia detailera, jej zastosowanie może znacząco poprawić wygląd oraz stan …
Każdy właściciel samochodu chciałby, aby jego pojazd wyglądał jak nowy jak najdłużej. Niestety, regularne mycie samochodu, zwłaszcza w automatycznych myjniach, może prowadzić do powstawania drobnych rys i mikrouszkodzeń na lakierze. W tym artykule omówimy przyczyny …
W dniach od 26 do 27 maja odbyła się druga edycja Pomorskich Targów Autokosmetyki. Organizatorami tego wydarzenia byli: AMBEREXPO oraz Detailing House. Rok wcześniej wystawcy zajęli jedną halę. W tym roku zapełnione były Już …
Odpowiednie oświetlenie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Reflektory samochodowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu jasnego i wyraźnego widoku podczas jazdy w nocy lub w warunkach złej widoczności. Jednakże, nawet najlepsze reflektory mogą stracić …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …