Zimowa aura nie sprzyja przygotowaniom do nadchodzącego odległą wiosną sezonu żeglarskiego. Jacht zimuje w hangarze, a wszelkie prace przekładamy na potem czyli na ostatnią chwilę lub lepsza pogodę. O ile w przypadku czyszczenia, naprawy drobnych rys, konserwacji czy malowania dodatkową warstwą farby antyporostowej możemy sobie na to pozwolić, to w przypadku laminatu skażonego osmozą plan prac wygląda nieco inaczej. W niniejszym artykule wyjaśnimy co to jest osmoza oraz dlaczego zima jest najlepszym momentem, aby się jej pozbyć.
Co to jest osmoza
Osmoza w kadłubach to przenikanie wody przez warstwę żelkotu do laminatu. Woda reaguje tam z substancjami, które pozostały w laminacie po procesie produkcji i tworzy z nimi roztwory soli. Nawet najlepiej wykonany laminat nie jest strukturą jednolitą. Pojawiają się w nim malutkie pęcherzyki powietrza oraz mikropęknięcia, zarówno w samej żywicy, jak i na styku żywicy i szkła. Żywica poliestrowa zawiera związki, które reagując z wodą tworzą kwasy octowy i solny oraz glikol. Ponieważ glikol jest substancją silnie higroskopijną, ilość wchłanianej do kadłuba wody wzrasta i proces degradacji przyspiesza. Molekuły związków powstałych w wyniku hydrolizy są zbyt duże by przeniknąć przez żelkot z powrotem do wody, a cząsteczki wody wnikają do laminatu bez przeszkód. Hydroliza przebiega intensywniej w wodzie morskiej, która ma odczyn zasadowy (8-8,5 pH). Niszczeniu ulegają połączenia pomiędzy włóknami zbrojenia szklanego, a lepiszczem. Woda rozprzestrzenia się wzdłuż włókien zbrojenia rozdzielając je od lepiszcza. Efektem tego zjawiska jest stopniowa degradacja laminatu objawiająca się powstawaniem pęcherzy wypełnionych specyficznie pachnącą, kwaśną cieczą o odczynie pH od 0 do 6,5. Pęcherze osmotyczne mogą mieć różną wielkość – od rozmiaru główki szpilki do średnicy 10 cm.
W wyniku działań osmozy nie tylko następuje stopniowe niszczenie struktury laminatu, ale również zwiększa się ciężar kadłuba, co ma wpływ na głębokość zanurzenia, zdolności manewrowe, prędkość oraz zużycie paliwa. Osmoza jest przyczyną zmniejszenia wartości jachtu, ponieważ to ocena stanu kadłuba jest jednym z najistotniejszych elementów mających wpływ na cenę jednostki. Powstawanie osmozy jest procesem rozłożonym w czasie, podobnie jak zjawisko korozji w samochodach. A pozbycie się jej skutków jest trudne, długotrwałe i kosztowne.
Naprawa w kilku krokach
Produkty potrzebne podczas naprawy:
KROK 1 PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI
KROK 2 SUSZENIE JEDNOSTKI
KROK 3 PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI DO MALOWANIA
KROK 4 WARSTWA GRUNTUJĄCA
Zarówno do aplikacji pędzlem, wałkiem jak i natryskiem używamy tego samego rozcieńczalnika do podkładów epoksydowych Sea-Line.
Czas przydatności mieszaniny do stosowania w temperaturze 20°C:
Aplikuj przygotowany podkład równą warstwą na całą powierzchnię. 1litr przeznaczony jest do aplikacji na 10-11 m2/60 µm DTF.
Maluj podkładem maksymalnie do wyznaczonej taśmą lakierniczą linii prac. Usuń taśmę lakierniczą niezwłocznie po zakończeniu aplikacji podkładu.
KROK 5 USUNIĘCIE UBYTKÓW / SZPACHLOWANIE
KROK 6 APLIKACJA WARSTW ANTYOSMOTYCZNYCH
KROK 7 – WARSTWA PODKŁADOWA DLA FARB ANTYPOROSTOWYCH
KROK 8 – DALSZE PRACE
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …