Mobilne kapsuły mieszkalne przeznaczone do szybkiego montażu na coraz popularniejszych pickupach powstały z połączenia potrzeb fotografa przyrody, genu globtrotera, doświadczenia szkutniczego i potencjału producenta urządzeń dla ośrodków spa, rekreacji i odnowy biologicznej.
Pomysł narodził się w głowie znanego gdańskiego fotografika, Andrzeja Wróblewskiego. Zanim wizja nabrała realnej formy było rysowanie, obliczanie obciążeń i naprężeń, dobór materiałów, ponowne obliczanie, korekty całej koncepcji, dopracowanie szczegółów… Po pewnym czasie powstał model w skali 1:4, na którym można było symulować większość cech całości, aby po najróżniejszych testach i badaniach można było zrealizować pomysł finalny.
Kiedy okazało się, że kapsuła mieszkalna spełnia wszystkie założenia dotyczące wymiarów, wytrzymałości i sztywności, przyszedł czas na zagospodarowanie wnętrza. Tu bardzo przydały się doświadczenia podróżowania kamperem czy z przyczepą kempingową; twórczo wykorzystane dały znakomite efekty. W niewielkiej przestrzeni kapsuły wsuwanej na skrzynię ładunkową pickupa zmieściło się wszystko, co trzeba, aby przetrwać w dzikiej głuszy. Jest miejsce do spania dla trzech dorosłych osób i dziecka, jest „kuchnia”, „łazienka”, „salon”… Taki domek mieści się na skrzyni ładunkowej praktycznie każdego współczesnego pickupa – powstały cztery wersje dostosowane do wymiarów aut europejskich i amerykańskich. Solidna konstrukcja mieści się w obrysie samochodu, zatem wszelkie opłaty autostradowe są takie same dla samochodu z, jak i bez kapsuły.
Niebagatelną zaletą jest kształt kapsuły – do prędkości około 120 km/h nie widać zwiększenia zużycia paliwa, samochód zachowuje się stabilnie przy bocznych podmuchach wiatru, również przy prędkościach autostradowych. A to dlatego, że całość jest opływowa i nie stawia dużego oporu aerodynamicznego. Pewną ciekawostką dla osób, które z pickupami nie mieli do czynienia jest to, że auto z kapsułą prowadzi się lepiej niż puste. Wszak nie bez powodu właściciele takich aut często wożą w skrzyni ładunkowej balast. Chodzi o to, aby obciążenie obu osi było w miarę równe, co ma duży wpływ na własności trakcyjne pojazdu. Ma to znaczenie na drogach bitych, ale przede wszystkim poza nimi. A sprawność terenowa samochodu z zabudową mieszkalną, według opinii użytkowników, jest bardzo dobra.
Warto podkreślić, że kapsuła mieszkalna jest starannie zaizolowana i można wyjeżdżać na wielodniowe wyprawy zarówno w tropiki, jak i warunki arktyczne. Kiedy już twórca tego niebanalnego domku sprawdził swój pomysł w praktyce, przyszedł czas na podsumowanie kosztów przedsięwzięcia. A te były duże. Projektowane, testy i budowa prototypu po to, aby powstał jeden egzemplarz, z punktu widzenia ekonomii jest bez sensu. I właśnie te koszty były inspiracją do stworzenia oferty budowy takich domów dla wagabundów, którzy lubią jechać tam, gdzie chcą. Wytworzenie kolejnych egzemplarzy wymagało dopracowania technologii „produkcji seryjnej”, jeśli tak można określić ręczną robotę załogi doświadczonej w pracy nad formami z kompozytów włókien szklanych i sklejki szkutniczej. Obecnie firma oferuje kapsuły mieszkalne do praktycznie każdego pickupa w czterech wersjach wyposażenia.
Na koniec – estetyka. Kapsuła otrzymała przetłoczenia, które są zarówno ozdobą, jak i pewnym usztywnieniem części bocznej. Całość pokryta jest ciekawą powłoką strukturalną Rangers.
Na gładką, przeszlifowaną, czystą i odtłuszczoną skorupę kompozytową pistoletem nakładany jest podkład epoksydowy (bez wypełniaczy). Kolejne warstwy nakładane są metodą” mokro na mokro”. Pistoletem do baranka nakładane są dwie warstwy Rangersa. Pierwsza, to Rangers barwiony kolorem grafitowym. Druga to cieniutka warstwa szarego, w efekcie całość wygląda jakby była pokryta kroplami wody. Jeśli klient ma inne wymogi dotyczącej koloru, to producent je spełni, chociaż… propozycja różowej kapsuły nie przeszła.
Wyprzedzając pytania o ceny takich domków – od 13 tys euro do 25 tys euro zależnie od modelu i standardu wyposażenia.
Autor: Mirosław Rutkowski
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …