Popularny wśród właścicieli Mazdy szary lakier Machine Grey jest aplikowany w trzech warstwach przy użyciu zaawansowanej technologii o nazwie Takuminuri. Jego naprawa jest wyjątkowo wymagająca. Evgeny Khmelev, Spies Hecker Head of Training na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, dzieli się praktycznymi wskazówkami z wykorzystaniem lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC 480 Base Coat.
Od 2016 r. Mazda oferuje kolor 46G Machine Grey na różnych modelach samochodów. Do jego aplikacji, podobnie jak w przypadku koloru Soul Red, japoński producent wykorzystuje zaawansowany proces lakierowania zrobotyzowanego o nazwie Takuminuri. Kolor Machine Grey składa się z trzech warstw: warstwy refleksyjnej, warstwy transparentnej oraz lakieru bezbarwnego.
„Ziarno aluminium w lakierze nadaje mu metaliczną głębię, a pigmenty w warstwie refleksyjnej pozwalają uzyskać intensywny kontrast pomiędzy światłem a cieniem. Samochód wygląda, jakby został wykonany z jednego kawałka stali” – tłumaczy Evgeny Khmelev, Spies Hecker Head of Training na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.
Odtworzenie takiego efektu podczas naprawy nie jest łatwe. „Ze względu na swój złożony charakter odcień Machine Grey może się różnić pomiędzy poszczególnymi modelami. Dlatego też w oprogramowaniu kolorystycznym Phoenix znajduje się bogaty wybór receptur dla lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC Base Coat 480” – dodaje Evgeny Khmelev.
Oto wskazówki naszego specjalisty dotyczące uzyskania idealnego efektu podczas odtwarzania tak skomplikowanego, trójwarstwowego koloru jak Machine Grey:
Wskazówka nr 1: Natryski próbne
Ponieważ Machine Grey jest bardzo złożonym kolorem, po wykonaniu pomiaru spektrofotometrem ColorDialog Phoenix, zalecamy zrobić natryski próbne, aby jak najlepiej dopasować efekt i wygląd lakieru do oryginalnego koloru. Natrysk próbny należy porównywać do nadwozia przy różnorodnym oświetleniu, zwłaszcza przy naturalnym świetle dziennym.
Wskazówka nr 2: Czarny lakier bazowy
Po przygotowaniu podłoża należy nałożyć czarny lakier bazowy do pełnego krycia, który następnie jest cieniowany na oryginalny lakier. W przypadku mniejszych napraw warto obniżyć ciśnienie w pistolecie, aby uzyskać płynne przejście koloru. Lakier bazowy należy zostawić do całkowitego wyschnięcia, a element do całkowitego ostygnięcia.
Wskazówka nr 3: Specjalna naklejka – do kontroli krycia (szachownica)
Przed aplikacją półprzezroczystej warstwy z efektem, na którą składa się skoncentrowany czarny lakier z drobnym ziarnem aluminium, warto w lakierowanym miejscu umieścić specjalną, czarno-szarą naklejkę. Pomaga ona kontrolować nakładaną ilość lakieru podczas aplikacji warstwy z efektem, gdzie nie możemy dopuścić do pełnego krycia. Przed przejściem do warstwy z efektem należy na obszar przylegający do miejsc naprawy nałożyć środek do cieniowania. Warstwa z efektem powinna być zamknięta, cienka i jednolita.
Wskazówka nr 4: Naturalne światło
Po wyschnięciu warstwy z efektem sprawdź na naklejce stopień pokrycia koloru bazowego. Jeśli udało się uzyskać odpowiedni efekt transparentności, można przejść do lakieru bezbarwnego. Efekt końcowy należy uważnie i dokładnie obejrzeć w różnorodnym świetle. Decydującym o sukcesie jest wygląd naprawy w świetle dziennym – dzięki temu widać, czy dobrze dopasowano kolor oraz czy udało się zachować gładkie przejście pomiędzy miejscem naprawy, a oryginalnym lakierem.
Wskazówka nr 5: Wideo
Spies Hecker oferuje lakiernikom kompleksowe wsparcie, proste rozwiązania systemowe oraz praktyczne wskazówki na temat codziennych wyzwań na swoim kanale YouTube – www.youtube.com/spieshecker. Nagrania trwają 5–10 minut. Na każdym z nich doświadczony lakiernik pokazuje, jak najlepiej wykorzystywać możliwości produktów Spies Hecker.
Więcej informacji o marce Spies Hecker i jej produktach na stronie www.spieshecker.pl.
O Spies Hecker
Spies Hecker, globalna marka renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta, tworzy optymalne i praktyczne rozwiązania, które nie tylko w znacznym stopniu ułatwiają pracę warsztatów lakierniczych, ale również sprawiają, że staje się ona znacznie bardziej wydajna. Marka z Kolonii, Niemcy, bazując na ponad 135 latach sukcesów, koncentruje się przede wszystkim na swoich klientach, a wysokiej jakości systemy produktowe, zindywidualizowana obsługa i odpowiednio ukierunkowane szkolenia podkreślają znaczenie relacji z klientami. Marka Spies Hecker jest w czołówce światowych marek lakierów renowacyjnych, a jej produkty są dostępne w 75 krajach na całym świecie.
Spies Hecker – po prostu bliżej!
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …