Modne kolory nadwozia: rozwój, wdrażanie i renowacja

Modne kolory nadwozia: rozwój, wdrażanie i renowacja

Według Globalnego Raportu Popularności Kolorów, opublikowanego przez producenta lakierów Axalta, w 2019 roku Europę zdominował szary. Ale jak przewiduje się przyszłe trendy kolorystyczne i wykorzystuje je w branży lakierów samochodowych? I przede wszystkim jak przeprowadzana jest renowacja takich lakierów? O dodaniu koloru do palety producenta często decyduje to, czy da się go prawidłowo naprawić. Standox, globalna marka renowacyjna firmy Axalta, oferuje precyzyjne receptury oraz produkty do przeprowadzania idealnych napraw.

Z raportu Axalta, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych, dotyczącego najpopularniejszych kolorów nadwozi samochodowych wynika, że w 2019 roku najczęściej wybierany był szary – takie nadwozie miało aż 24% nowych samochodów sprzedanych w Europie. Drugie miejsce na starym kontynencie zajął biały z udziałem 23%, choć nadal króluje on w ujęciu globalnym. Trzecim najpopularniejszym kolorem wśród Europejczyków jest czarny. Razem te trzy kolory odpowiadają za 2/3 rynku nowych samochodów. Jeśli dodać srebrny, z udziałem 10%, łącznie te cztery kolory stanowią ponad 3/4 rynku. Niebieski (10%) i czerwony (6%) to najwyżej notowane kolory z poza grupy odcieni neutralnych.

Szary oznacza obiektywizm i profesjonalizm

Elke Dirks, Axalta Automotive OEM Colour Designer na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, nie jest zaskoczona rosnącą popularnością szarego: „Szary symbolizuje funkcjonalność i profesjonalizm, styl i elegancję” – wyjaśnia. „Szary samochód oznacza, że kierowca nie potrzebuje przyciągać uwagi jaskrawym kolorem. Natomiast dzięki nowym pigmentom i efektom ten niepozorny kolor potrafi naprawdę robić wrażenie. Stworzenie nowego koloru zajmuje około dwóch lat, więc pracę nad kolorami przyszłości trzeba zaczynać już dziś”.

sx-standox-colour-development-2

Zespół Axalta odpowiedzialny za kolory dla producentów OEM analizuje różne czynniki: poza statystykami dotyczącymi kolorów oraz analizami klientów i modeli samochodowych patrzą też na modę i aktualnie panujące nastroje. „Trendy w modzie, meblach i akcesoriach, a nawet artykuły w magazynach – wskazówek szukamy wszędzie” – dodaje Elke Dirks.

Bez lakieru do renowacji wszystko na nic

Nie każdy kolor opracowany przez Elke Dirks i jej koleżankę Christiane Lüdecke trafia na nadwozia. Czasami jest to spowodowane problemami związanymi z procesem produkcji, a czasami wiąże się to z opracowaniem receptury lakieru renowacyjnego. „Opracowanie lakieru dla producenta samochodów nie obejmuje tylko lakieru produkcyjnego, lecz także produkty, które umożliwią warsztatom renowacje i idealne odtworzenie koloru nadwozia” – wyjaśnia Harald Klöckner, Head of Standox Training na region EMEA.

Specjaliści Standox są w ciągłym kontakcie z pracownikami sektora OEM. „Ta współpraca w naturalny sposób ułatwia tworzenie odpowiednich receptur i lakierów renowacyjnych” – dodaje Harald Klöckner. Tak bliska koordynacja prac nie jest oczywista: nie wszyscy producenci lakierów OEM są obecni na rynku renowacyjnym – i odwrotnie.

sx-standox-colour-development-3

60 nowych receptur tygodniowo

Prace nad recepturą lakieru renowacyjnego są niezwykle czasochłonne. Wymagają identyfikacji pigmentów poprzez analizę mikroskopową, obliczenia proporcji mieszania i wykorzystania robotów do aplikacji, aby uzyskać neutralny efekt. Te wszystkie procesy są nieustannie monitorowane i doskonalone. W ten sposób Standox opracowuje około 60 nowych receptur tygodniowo i udostępnia je w oprogramowaniu kolorystycznym online Standowin iQ. „To mnóstwo pracy” – przyznaje Harald Klöckner. „Ale dzięki temu wiemy, że nasi partnerzy mogą za każdym razem uzyskać idealny kolor”.

sx-standox-colour-development-4

Więcej informacji Standox na temat kolorów samochodowych na stronie www.standox.com/think-colour. Szczegółowe informacje na temat raportu dotyczącego popularności kolorów można znaleźć na stronie www.axalta.pl.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę