
Narzędzia:
Materiały okołolakiernicze:
BHP
Nawet najdoskonalsze dobranie bazy koloru nie gwarantuje uzyskania na naprawianym fragmencie karoserii identycznej barwy, jak na pozostałych elementach. Kluczowe jest właściwe przygotowanie naprawianego przez blacharza fragmentu powierzchni. Jak to zrobić?
Przykładowa naprawa elementu – do lakiernika element trafia zazwyczaj tak obrobiony jak na zdjęciu

Najpierw musimy go oczyścić, czyli odtłuszczamy, a dopiero po tym usuwamy poprzez szlifowanie pozostałości lakieru w obszarze naprawy tzw. koksem czyli twardym krążkiem z włókniny

a wszelkie nierówności papierem #120 oraz #220


i uzyskamy powierzchnię, jak na zdjęciu
Po odmuchaniu i odtłuszczeniu przystępujemy do przygotowania szpachli do wypełniania nierówności
. Przystępujemy do równomiernego wymieszania utwardzacza z masą szpachlową – należy uzyskać jednorodny kolor – a następnie równomiernie nakładamy szpachlę na nierówności

do uzyskania pokrycia jak na zdjęciu

Mamy na te działania około 3-5 minut, bo po tym czasie szpachla zaczyna żelować i widocznym tego efektem będzie wałkowanie się i trudności z rozprowadzeniem jej na powierzchni. Po wyschnięciu i natryśnięciu specjalnego aerozolu z kontrastem, ponownie szlifujemy powierzchnie papierami #120 i # 220 Po pierwszym szpachlowaniu zauważymy na powierzchni niekiedy miejsca przeszlifowane do metalu

Oznacza to, że jest w tym miejscu górka i należy ją (odpowiednio uderzając właściwym młotkiem) „uklepać”, czyli wbić w głąb, po czym powtórzyć proces wyrównywania powierzchni szpachlą.
Gdy po ponownym przeszlifowaniu i odtłuszczeniu powierzchnia będzie właściwa, przystępujemy do oklejania miejsca naprawy i przygotowujemy wypełniacz. W lakierniach z własnym mieszalnikiem zazwyczaj mamy również program do mieszania dodatków na wadze zdjęcie

Przed natryskiem usuwamy pył ścierką antystatyczną i pierwszą warstwę nakładamy szeroko poza miejsce uszkodzone. Po zmatowieniu nakładamy kolejną warstwę troszkę węziej, tak aby trzecia i ostatnia warstwa znalazła się bezpośrednio na miejscu uszkodzonym zdjęcia.


To nakładanie warstw pozwoli na płynne przejście z miejsca naprawy na istniejący lakier.
Po wyschnięciu wypełniacza i przeszlifowaniu będziemy mogli przystąpić do lakierowania kolorem z cieniowaniem do zderzaka, który również jest do naprawy. Drzwi których nie będziemy lakierować, będą przylegać do części błotnika również nielakierowanej. Efektem tych zabiegów będzie pełna zgodność kolorystyczna.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

Kiedyś ścigał się na krętych trasach Gór Wałbrzyskich i Karkonoszy, dziś projektuje działy napraw powypadkowych …

W procesie przygotowania powierzchni przed lakierowaniem liczy się każdy detal. Właściwe zmatowienie to gwarancja przyczepności, …

Trwała, elastyczna i odporna powłoka o strukturze „baranka”, która skutecznie chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi, wodą, …
