Coraz bardziej dramatyczny stan Ziemi, zmiany klimatu i postępująca degradacja środowiska naturalnego spowodowała podejmowanie szeregu decyzji dotyczących ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Restrykcje i ograniczenia dotknęły branżę lakierniczą – producentów zmuszono do ograniczenia w produkcji materiałów Lotnych Związków Organicznych. Chodziło o to, że w rozcieńczalniki lakierów ulatniając się stają się parami lub gazami, które są poważnym zagrożeniem dla zdrowia. Producenci zaczęli produkować lakiery o zmniejszonej zawartości rozpuszczalników organicznych, w pewnym stopniu zastępując je wodą. Unia Europejska zdefiniowała ograniczenia dotyczące lakierów w dyrektywie 2004/42/EC.
Przepisy te do polskiego lakiernictwa zaimplementowało rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 roku w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz.1569) .
W tabeli umieszczono maksymalną zawartości Lotnych Związków Organicznych w jednym litrze objętości produktu.
PRODUKT | TYP | ZAWARTOŚĆ LZO (g/l) |
Mieszanina do przygotowania czyszczenia | Mieszanina do przygotowania | 850 |
Mieszanina do czyszczenia | Mieszaniny do czyszczenia | 200 |
Kity szpachlowe, szpachlówki | Wszystkie rodzaje | 250 |
Farby do gruntowania | Podkłady wypełniające i farby do gruntowania metalu | 540 |
Farby do gruntowania | Grunt reaktywny | 780 |
Farby nawierzchniowe | Wszystkie rodzaje | 420 |
Farby wykończeniowe z efektami specjalnymi | Wszystkie rodzaje | 840 |
W przeciągu kilku lat do końca 2010 r. wszystkie autoryzowane zakłady napraw nadwozi wprowadziły materiały spełniające te normy i rozpoczęły ich stosowanie w praktyce.
Czym się charakteryzują farby i lakiery na nośniku wodnym?
Jak sama nazwa wskazuje przewagą w roztworze tego typu farby lub lakieru jest woda. Pozwala to na obniżenie zawartości szkodliwych rozcieńczalników organicznych w roztworze. Roztwór ten, stanowi, ogólnie mówiąc, zawiesinę (emulsję). W wodzie jest zawieszona olbrzymia liczba małych aglomeratów zawierających mieszaninę odpowiednio przygotowanych pigmentów wraz dodatkami i rozcieńczalnikami organicznymi oraz żywicą nośną odpowiednią do rodzaju powłoki. Inny rodzaj żywicy dla bazy, inny dla lakieru bezbarwnego a jeszcze inny dla podkładu wypełniającego, bo i ten rodzaj produktów na nośniku wodnym występuje.
Mieszanina w „aglomeracie„ jest przystosowaniem lakieru do hydrofilnej postaci w roztworze wodnym. Posiadającym on właściwą przyczepność do podłoża, na które będzie nakładany w obecności szeregu dodatków. Dodatki antypieniące zmniejszają napięcie powierzchniowe powodują właściwą rozlewność. Kolejne sprawiają, że w trakcie odparowania wody aglomeraty mogą się połączyć ze sobą i związać z podłożem, tworząc gładką jednorodną powłokę. Rodzaje dodatków do mieszaniny dobierane są zależnie od pigmentów. Na przykład jeden jest właściwy dla pigmentów metalicznych, inny dla i perłowych.
Lakiery wodne charakteryzują się lepszą zdolnością krycia od rozcieńczalnikowych. Wymagają dobrego odtłuszczania i umycia powierzchni – najpierw organicznymi mieszaninami a potem na nośniku wodnym przed lakierowaniem a na koniec dokładnego wysuszenia.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski i Mieczysław Sieczkowski
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku. Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …
W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …