• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Naprawa kabin pojazdów użytkowych

Naprawa kabin pojazdów użytkowych

Rynek samochodów użytkowych jest bardzo interesujący nie tylko ze  względu na ilość pojazdów poruszających się po naszym kraju, ale i pozycję Polski jako jednego z czołowych przewoźników towarów w Europie.

 

 

Planowanie stanowiska do napraw powypadkowych

 

Kratownica nośna w posadzce hali stanowi najlepszą bazę do prowadzenia napraw powypadkowych użytkowych. Dotyczy to zarówno naprawy ram jak i kabin. Bardzo istotny jest odpowiedni, przemyślany wybór lokalizacji stanowiska, ponieważ w tym przypadku ma ono charakter „wybitnie stacjonarny” i nie będzie możliwa łatwa zmiana jego lokalizacji w przyszłości.

Jak zawsze wiele zależy od specyfiki serwisu oraz planowanej przepustowości działu napraw powypadkowych. W przypadku zamiaru prowadzenia napraw doraźnych nie ma konieczności tworzenia niepotrzebnej infrastruktury, rozbudowanych stanowisk wyposażonych w suwnice itp. Gdyby jednak w planach było stworzenie centrum napraw powypadkowych obsługującego znaczny obszar terenu lub grupę firm transportowych czy też wykonującego zlecenia firm ubezpieczeniowych, należy podejść do problemu znacznie bardziej kompleksowo. Oto kilka przykładów.

projekt_technologia_pawtrans_zmiany2

Rys. 1. Przykładowe rozmieszczenie urządzeń w serwisie dla użytkowych. Jest to wariant z zaplanowaną osobną szesnastometrową kratownicą do ram i mniejszą do kabin.

 

 

  • kratownica nośna

Standardowo wykonuje się jedną kratownicę nośną o długości 16 m i szerokości 4,5 m. Przeznaczona ona jest zarówno do montażu pojazdów podczas naprawy ram jak i osprzętu mocującego kabiny kierowcy, które będą naprawiane po ich demontażu z pojazdu. Aby zwiększyć przepustowość stanowiska można wykonać dodatkową kratownicę o tych samych wymiarach, ale równie dobrym, sprawdzonym rozwiązaniem jest wykonanie kratownicy 16 m x 4,5 m oraz dodatkowej kratownicy do naprawy kabin o wymiarach 4,5 m x 4,5 m.

 

 

 

  • urządzenia naprawcze

img_20210521_145330-obrys2

Fot. 2. Rama zespolona do naprawy kabin MultiCab (HERKULES

Standardowy zestaw osprzętu naprawczego do ram to dwie prasy poziome, dwie prasy pionowe, cztery podpory, prasa typu „C” oraz uchwyty łańcuchowe mocujące ramę. Należy zwrócić uwagę na system zasilania siłowników hydraulicznych, który napędzany jest sprężonym powietrzem z instalacji serwisu. Są dwa systemy: z przetwornikiem (pompą) wielodrogową umożliwiającą jednoczesne podłączenie i sterowanie kilkoma urządzeniami oraz opcja zasilania oddzielnymi pompami poszczególnych urządzeń naprawczych.

Narzędzia systemu do napraw kabin montowane są do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na systemie uchwytów z trawersami oraz uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin poszczególnych marek i modeli pojazdów lub też montuje się ją w uchwytach uniwersalnych. W skład zestawu podstawowego jako główne elementy systemu wchodzą dwie trawersy mocujące wraz z osprzętem, dwie wieże wysokiego ciągnięcia oraz zestaw uchwytów mocujących.

 

System naprawy MultiCab

Proces naprawczy uszkodzonej kabiny jest zbliżony do technologii napraw pojazdów osobowych. Konieczne jest zastosowanie nowoczesnych metod rozłączania i łączenia elementów, a podczas napraw panelowych, systemów wyspecjalizowanych narzędzi.

truck-kabiny-grafika

Rys. 2. Naprawa kabin. Nowy system MultiCab. (HERKULES)

 

Kabiny mocowane są do systemy uchwytów podłogowych wyposażonych w specjalne oprzyrządowanie kotwiące, które pasuje do poszczególnych modeli kabin.

img-20210521-wa0034

Fot. 3. Mocowanie kabiny VOLVO (HERKULES).

Możliwe jest też zamocowanie kabiny w uchwytach uniwersalnych.

Najnowsze urządzenie do naprawy kabin o nazwie MultiCab skonstruowane jest w formie zwartej ramy naprawczej z ruchomymi elementami mocowania pozwalającymi na płynne przepychanie uszkodzonych miejsc płyty podłogowej

kabiny-2

 

Rys. 3. Naprawa kabin. System ruchomych punktów mocowania. (HERKULES)

W gniazdach mocowania uchwytów specjalizowanych mocuje się zestawy specjalizowane do poszczególnych marek i modeli kabin. Jest to najlepszy system, który doskonale sprawdza się w serwisach specjalizujących się w określonych marek pojazdów. Możliwe jest jednak stosowanie uchwytów uniwersalnych co pozwala na naprawę wszystkich modeli. Do ciągnięcia stosuje się te same wieże HighTower jak w przypadku systemu CabRam.

img-20210521-wa0021-n

Fot.4. Ustawianie kabiny wykonywane jest zwykle przy pomocy urządzeń suwnicowych lub wciągarek. (HERKULES)

 

Autor: Bogusław Raatz

Specjalista w dziedzinie technologii napraw i diagnostyki powypadkowej pojazdów. Autor bardzo wielu publikacji i książek o tematyce serwisowania samochodów. Prowadzi szkolenia w centrum szkoleniowym CSH HERKULES oraz zajmuje się wyposażaniem serwisów samochodowych.

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x