• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Zabezpieczenie antyporostowe łodzi z laminatu

Zabezpieczenie antyporostowe łodzi z laminatu

Jedną z najczęściej wykonywanych prac malarskich na jachtach jest zabezpieczenie dna łodzi przed porastaniem. Brak właściwego zabezpieczenia spowoduje obrastanie łodzi muszlami i porostami, a to z kolei będzie miało konsekwencje ekonomiczne, estetyczne, a także ekologiczne. Konsekwencje będą dotyczyć zarówno większego zużycia paliwa w obciążonym kadłubie jak i kosztów napraw uszkodzeń wywołanych przez kolonie muszli. Brak zabezpieczenia może spowodować migrację gatunków inwazyjnych, których populacje wypierają lokalną faunę i florę z powodu braku naturalnych wrogów.

Możliwości zabezpieczeń antyporostowych jest wiele, ale w niniejszym tekście skupimy się na jednym z najbardziej popularnych produktów. Oprzemy się na przykładzie antifoulingu samopolerującego marki Sea-Line, który spełnia szerokie spektrum potrzeb armatorów w Polsce, gdzie większość łodzi to jednostki wykonane z laminatu poliestrowo – szklanego.

Wspomniana farba stworzona jest na bazie tlenku miedzi oraz żywic. Skutecznie ochroni przed porastaniem kadłuby łodzi żaglowych, a także motorowych poruszających się z maksymalną prędkością do 40 węzłów. Może być stosowana na wodach słodkich, słonych i mieszanych – czyli w strefach przybrzeżnych. Aplikacja jest bardzo łatwa i nie wymaga żadnych specjalnych narzędzi poza pędzlem i środkami ochrony osobistej jak na przykład rękawiczki, maska. Produktu nie należy używać na aluminium ponieważ z powodu zawartości tlenku miedzi dojdzie do procesu korozji galwanicznej.  Wydajność farby antyporostowej to około 8-9m2 z litra w jednej warstwie. Dla skutecznego zabezpieczenia polecane jest pokrycie dna 2-3 warstwami.

bezpieczna-aplikacja

Przygotowanie łodzi do malowania antyporostem będzie nieco inne dla nowych jednostek i dla łodzi na których znajdują się ubiegłoroczne warstwy zabezpieczające.

W przypadku planowania zabezpieczenia antyporostowego na nowej jednostce, można rozważyć również zastosowanie systemu tworzącego warstwy ochronne przed osmozą.

W przypadku gdy dno pokrywają stare powłoki antyporostowe w pierwszej kolejności należy sprawdzić kompatybilność pomiędzy nową, a uprzednio stosowaną farbą.  Tabela kompatybilności dostępna jest na stronie www.sea-line.eu w zakładce do pobrania.

Jeżeli farby nie są kompatybilne lub powłoki są w złym stanie należy je usunąć i postępować tak jak w przypadku nowych jednostek.

Jeśli farby są kompatybilne, a powłoki są w dobrym stanie przed aplikacją nowych warstw, powierzchnię należy przeszlifować na mokro papierem ściernym o gradacji P120-P240. Po wykonanych pracach szlifierskich powierzchnie odpylić i odtłuścić używając Sea-Line Cleaner.

W przypadku gdy obecna powłoka jest w dobrym stanie, a nie wiemy jaka farba antyporostowa została uprzednio zastosowana (z wyłączeniem farb zawierających Teflon) zalecane jest przeszlifowanie powierzchni i zastosowanie jako rozdzielacza, podkładu Uniwersalnego Chlorokauczukowego 1K Sea-Line.

farba-antyporostowa-foto

 

Aby zabezpieczenie zostało wykonane skutecznie warto unikać takich błędów jak

– nakładanie zbyt cienkiej warstwy farby antyporostowej,

– dobranie nieodpowiedniego antyfoulingu do typu łodzi/jachtu,

– zbyt duże rozcieńczanie farby antyporosotwej,

– nieodpowiednie przygotowanie powierzchni przed aplikacją antyfoulingu

Prawidłowo przeprowadzone prace przy odnowieniu powłoki przeciwporostowej gwarantują uzyskanie pełnej jej skuteczności w działaniu.

 farba-antyporostowa-foto-2

Łódź z zabezpieczeniem przeciwporostowym może być zwodowana po całkowitym wyschnięciu farby. W większości przypadków możemy wodować już po upływie 8~12 godzin od aplikacji ostatniej warstwy. Należy jednak pamiętać, że uprzednie wykonanie zabezpieczeń farbami dwukomponentowymi będzie wymagało dłuższego czasu utwardzenia. Na czas schnięcia, utwardzania farb ma wpływ kompozycja produktu a także temperatura i wilgotność otoczenia.

Samopolerujacy antifouling Sea-Line, nie ma określonego maksymalnego czasu od aplikacji do wodowania. Dzięki tej właściwości, prace przy odnowieniu powierzchni przeciwporostowej możemy wykonać już w stoczni, czy w przypadku łodzi używanych w dowolnym czasie po zakończeniu sezonu.

 

Więcej porad technicznych oraz informacji przydatnych dla remontujących jachty na stronie internetowej: www.sea-line.eu.

Produktów zawierających biocydy należy używać bezpiecznie, zawsze należy czytać etykietę i opis produktów przed użyciem.

 

Tekst: Joanna Janiak -Frais

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x