• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Zabezpieczenie antyporostowe łodzi z laminatu

Zabezpieczenie antyporostowe łodzi z laminatu

Jedną z najczęściej wykonywanych prac malarskich na jachtach jest zabezpieczenie dna łodzi przed porastaniem. Brak właściwego zabezpieczenia spowoduje obrastanie łodzi muszlami i porostami, a to z kolei będzie miało konsekwencje ekonomiczne, estetyczne, a także ekologiczne. Konsekwencje będą dotyczyć zarówno większego zużycia paliwa w obciążonym kadłubie jak i kosztów napraw uszkodzeń wywołanych przez kolonie muszli. Brak zabezpieczenia może spowodować migrację gatunków inwazyjnych, których populacje wypierają lokalną faunę i florę z powodu braku naturalnych wrogów.

Możliwości zabezpieczeń antyporostowych jest wiele, ale w niniejszym tekście skupimy się na jednym z najbardziej popularnych produktów. Oprzemy się na przykładzie antifoulingu samopolerującego marki Sea-Line, który spełnia szerokie spektrum potrzeb armatorów w Polsce, gdzie większość łodzi to jednostki wykonane z laminatu poliestrowo – szklanego.

Wspomniana farba stworzona jest na bazie tlenku miedzi oraz żywic. Skutecznie ochroni przed porastaniem kadłuby łodzi żaglowych, a także motorowych poruszających się z maksymalną prędkością do 40 węzłów. Może być stosowana na wodach słodkich, słonych i mieszanych – czyli w strefach przybrzeżnych. Aplikacja jest bardzo łatwa i nie wymaga żadnych specjalnych narzędzi poza pędzlem i środkami ochrony osobistej jak na przykład rękawiczki, maska. Produktu nie należy używać na aluminium ponieważ z powodu zawartości tlenku miedzi dojdzie do procesu korozji galwanicznej.  Wydajność farby antyporostowej to około 8-9m2 z litra w jednej warstwie. Dla skutecznego zabezpieczenia polecane jest pokrycie dna 2-3 warstwami.

bezpieczna-aplikacja

Przygotowanie łodzi do malowania antyporostem będzie nieco inne dla nowych jednostek i dla łodzi na których znajdują się ubiegłoroczne warstwy zabezpieczające.

W przypadku planowania zabezpieczenia antyporostowego na nowej jednostce, można rozważyć również zastosowanie systemu tworzącego warstwy ochronne przed osmozą.

W przypadku gdy dno pokrywają stare powłoki antyporostowe w pierwszej kolejności należy sprawdzić kompatybilność pomiędzy nową, a uprzednio stosowaną farbą.  Tabela kompatybilności dostępna jest na stronie www.sea-line.eu w zakładce do pobrania.

Jeżeli farby nie są kompatybilne lub powłoki są w złym stanie należy je usunąć i postępować tak jak w przypadku nowych jednostek.

Jeśli farby są kompatybilne, a powłoki są w dobrym stanie przed aplikacją nowych warstw, powierzchnię należy przeszlifować na mokro papierem ściernym o gradacji P120-P240. Po wykonanych pracach szlifierskich powierzchnie odpylić i odtłuścić używając Sea-Line Cleaner.

W przypadku gdy obecna powłoka jest w dobrym stanie, a nie wiemy jaka farba antyporostowa została uprzednio zastosowana (z wyłączeniem farb zawierających Teflon) zalecane jest przeszlifowanie powierzchni i zastosowanie jako rozdzielacza, podkładu Uniwersalnego Chlorokauczukowego 1K Sea-Line.

farba-antyporostowa-foto

 

Aby zabezpieczenie zostało wykonane skutecznie warto unikać takich błędów jak

– nakładanie zbyt cienkiej warstwy farby antyporostowej,

– dobranie nieodpowiedniego antyfoulingu do typu łodzi/jachtu,

– zbyt duże rozcieńczanie farby antyporosotwej,

– nieodpowiednie przygotowanie powierzchni przed aplikacją antyfoulingu

Prawidłowo przeprowadzone prace przy odnowieniu powłoki przeciwporostowej gwarantują uzyskanie pełnej jej skuteczności w działaniu.

 farba-antyporostowa-foto-2

Łódź z zabezpieczeniem przeciwporostowym może być zwodowana po całkowitym wyschnięciu farby. W większości przypadków możemy wodować już po upływie 8~12 godzin od aplikacji ostatniej warstwy. Należy jednak pamiętać, że uprzednie wykonanie zabezpieczeń farbami dwukomponentowymi będzie wymagało dłuższego czasu utwardzenia. Na czas schnięcia, utwardzania farb ma wpływ kompozycja produktu a także temperatura i wilgotność otoczenia.

Samopolerujacy antifouling Sea-Line, nie ma określonego maksymalnego czasu od aplikacji do wodowania. Dzięki tej właściwości, prace przy odnowieniu powierzchni przeciwporostowej możemy wykonać już w stoczni, czy w przypadku łodzi używanych w dowolnym czasie po zakończeniu sezonu.

 

Więcej porad technicznych oraz informacji przydatnych dla remontujących jachty na stronie internetowej: www.sea-line.eu.

Produktów zawierających biocydy należy używać bezpiecznie, zawsze należy czytać etykietę i opis produktów przed użyciem.

 

Tekst: Joanna Janiak -Frais

Zobacz również
  • Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym

    Warsztat przystępujący do naprawy pojazdu po zdarzeniu drogowym powinien wykonać szereg czynności niezbędnych dla właściwej oceny uszkodzeń, ich naprawy oraz rozliczenia z płatnikiem. Pracownicy o wysokich kwalifikacjach wykonują je w określonej kolejności.   W dużych …

    Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym
  • KYBURZ wybrał lakiery Spies Hecker do swoich nowych pojazdów elektrycznych

    KYBURZ Switzerland AG, szwajcarski producent pojazdów elektrycznych, kontynuuje współpracę z marką Spies Hecker i dla swoich dwóch nowych modeli wybrał samochodowy koloru roku 2021 Axalta – ElectroLight. lipiec 2021 r. – Firma KYBURZ Switzerland AG, szwajcarski producent …

    KYBURZ wybrał lakiery Spies Hecker do swoich nowych pojazdów elektrycznych
  • Kiedy gąbka staje się aplikatorem

      Słowo aplikacja ma wiele znaczeń. Może to być jakiś wzorek na koszuli, może być program komputerowy, aplikować można o pracę, oznacza też praktykę świeżo upieczonego prawnika… Aplikować można lekarstwo, terapię, ale także lakier, zatem …

    Kiedy gąbka staje się aplikatorem
  • Nie tylko szpachlówka, podkład i lakier – materiały uzupełniające „non-paint” w refinishu

    O tym, jak ważna jest jakość oraz właściwy dobór szpachlówki, podkładu czy lakieru podczas przeprowadzania naprawy lakierniczej nie trzeba nikogo przekonywać. Większość fachowców w naszej branży rozumie, że przekłada się to na optymalizację technologii w …

    Nie tylko szpachlówka, podkład i lakier – materiały uzupełniające „non-paint” w refinishu
  • Sposoby na dobre social media czyli jak fotografować auta?

    Media społecznościowe pełne są historii opowiadanych obrazkami. W wielu wypadkach to podstawowa forma reklamy. Co najważniejsze jest to reklama, która działa a my nie wydajemy na nią dużych pieniędzy. W zasadzie inwestujemy tylko swój czas, …

    Sposoby na dobre social media czyli jak fotografować auta?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się