• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Jak zmieniał się ANTONOW

Jak zmieniał się ANTONOW

Przygotowanie 40 – letniego ANTKA Romualda Koperskiego do wielkiej wyprawy było nie lada wyzwaniem. Wybór maszyny podróżnik wyjaśniał nam tak: – Antonow był jedynym dostępnym mojej  kieszeni  samolotem,  który może przybliżyć atmosferę historycznego lotu z 1926 roku. Teoretycznie moglibyśmy polecieć jakąś współczesną maszyną i po 10 godzinach bylibyśmy na miejscu. Ale oczywiście nie o to mi chodzi.  My polecimy np. na bardzo niskiej wysokości , ok. 300m – 500 m. Będziemy nawigowali na podstawie map i busoli, GPS nie będzie chodził w rachubę. Będziemy starali się choć po części przywołać emocje tamtego lotu.

Samolot został kupiony  z Aeroklubu Dolnośląskiego. Nim technicy firmy Novol przystąpili do pracy, należało usunąć starą powłokę lakierniczą. Tym zadaniem zajęli się specjaliści z bydgoskiej firmy Renovatio. Zastosowali obróbkę strumieniową znaną w Polsce pod nazwą sodablasting lub potocznie jako sodowanie. To technologia wymyślona w USA na potrzeby oczyszczenia Statuy Wolności. – Jest to bezinwazyjna technika usuwania lakieru z pojazdów. Nie nagrzewa, a co za tym idzie nie uszkadza czyszczonej powierzchni. Nie zmienia jej struktury – słyszymy od specjalistów z Renovatio.  Sodowanie wykorzystano więc do oczyszczenia poszycia samolotu z anodowanego aluminium. – Inne metody niosłyby za sobą niepożądane skutki, np. piaskowanie zdeformowałoby karoserię oraz usunęłoby anodę. Nasze prace nad samym kadłubem trwały ok. 100 roboczogodzin. Zużyliśmy w tym czasie ok. 2,5 t ścierniwa. Drugie tyle czasu spędziliśmy przy oczyszczaniu wszelkich, zdemontowanych detali poszycia. Obliczyliśmy, że wydajność przy tej grubości powłokach lakieru oraz istniejących starych szpachli wynosiła 1.5 m kw. na godzinę.

Tak oczyszczone poszycie wykonane z aluminium zostało pokryte specjalnym podkładem, na który nałożono warstwę lakieru nawierzchniowego RAL 9006.  – Drobne elementy, zdemontowane wcześniej przez uczniów Zespołu Szkół Samochodowych w Toruniu, czekało lakierowanie podczas warsztatów szkolnych, pod nadzorem nauczyciela zawodu, Grzegorza Litwinowskiego.

– Przyznam szczerze, że dla mnie praca, którą wykonali najpierw specjaliści z firmy Renovatio, a potem z firmy Novol, to nadal trochę czarna magia – śmieje się Romuald Koperski. – Przysłuchiwałem się z podziwem ich rozmowom podczas poznańskich Targów Motor Show. Najgorszą pracą było zdecydowanie  pozbycie się starej farby. Potem trzeba było się już zdać na specjalistów z Novolu. Renovatio odsłoniła aluminium „do gołej blachy”. A ono bardzo szybko wchodzi w reakcję. Bardzo szybko przystąpiono więc do nakładania podkładu i potem nanoszenia właściwego lakieru.

Zobacz również
  • RUPES BIG FOOT SEMINAR POLAND 2019

    Czwartego czerwca 2019 w Szczyrku odbyło się kolejne seminarium dotyczące polerowania lakierów samochodowych systemami polerskimi firmy Rupes. W tym roku w organizację było zaangażowanych wielu dystrybutorów marki Rupes, którzy na co dzień stanowią dla siebie …

    RUPES BIG FOOT SEMINAR POLAND 2019
  • Cromax pomaga zespołowi Agoria Solar Team przygotować się do wyścigu Bridgestone World Solar Challenge 2019

    O udziale w Bridgestone World Solar Challenge 2019 zespół Agoria Solar Team poinformował podczas specjalnego wydarzenia zorganizowanego 3 lipca 2019 r. w belgijskim mieście Beringen. Tegoroczny pojazd, BluePoint, zaprojektowali i zbudowali studenci belgijskiego Katolickiego Uniwersytetu w Lowanium. To właśnie z jego …

    Cromax pomaga zespołowi Agoria Solar Team przygotować się do wyścigu  Bridgestone World Solar Challenge 2019
  • Wystrzałowa konferencja w Zespole Szkół Samochodowych w Bydgoszczy

    Renowacja Moździerza M160 wz. 1943 to kolejne wyzwanie, przed którym stanęli uczniowie Zespołu Szkół Samochodowych. Szkoła pozyskała do renowacji eksponat od  Muzeum Wojsk Lądowych. W porozumieniu z firmami TRANSTECH oraz  NOVOL- partnerami szkoły,  rozpoczęto działania zmierzające w …

    Wystrzałowa konferencja w Zespole Szkół Samochodowych w Bydgoszczy
  • Wielka bitwa na plaży, czyli „Bój o Kołobrzeg 2019”

    Huk wystrzałów, wybuchy i kilkanaście zabytkowych wozów militarnych – 17 marca, na wezwanie Muzeum Oręża Polskiego, Kołobrzeg po raz kolejny opanowali pasjonaci historii. Widowiskiem batalistycznym rekonstruktorzy oddali hołd żołnierzom 1. Armii Wojska Polskiego, którzy w …

    Wielka bitwa na plaży, czyli „Bój o Kołobrzeg 2019”
  • Axalta po raz 10ty sponsorem zespołu Yamaha Factory Racing MotoGP

    Axalta (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, potwierdziła przedłużenie oficjalnej umowy sponsorskiej z zespołem Yamaha Factory Racing MotoGP na dziesiąty rok z rzędu.   To ważne porozumienie pomiędzy firmą Axalta i fabrycznym zespołem Yamaha dodatkowo …

    Axalta po raz 10ty sponsorem zespołu Yamaha Factory Racing MotoGP

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie