• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Zawartość koloru w pigmencie

Zawartość koloru w pigmencie

Przechodząc między półkami sklepowymi lub przeglądając witryny internetowe
z produktami lakierniczymi widzimy „efekt końcowy”, czyli wyrób gotowy do aplikowania. Zadajemy sobie pytanie, co powoduje, że lakier w danej puszce ma akurat taką barwę. Mówiąc obrazowo – to barwnik rozpuszczony w danej substancji odpowiada za jej kolor. Na myśl może przychodzić syrop owocowy, którego większa ilość dodana do wody powoduje jej mocniejsze zabarwienie. W branży lakierów samochodowych największe zastosowanie mają pigmenty. Są one używane do przygotowania past pigmentowych, z których następnie produkowane są lakiery.

Pigment jest to rozdrobniona, barwna substancja stała, nierozpuszczalna w wodzie i rozpuszczalnikach organicznych. Jest syntetyczna lub pochodzenia naturalnego. Do najczęściej stosowanych w branży automotive pigmentów nieorganicznych należą pigmenty białe, takie jak biel tytanowa, pigmenty czarne – sadze – oraz pigmenty żelazowe (których skład oparty jest na tlenkach żelaza). Zdecydowanie najważniejszą i najliczniejszą grupę stanowią organiczne pigmenty syntetyczne, np. nierozpuszczalne barwniki azowe.

Kolejną, bardzo istotną i mającą duże zastosowanie w lakierach samochodowych, grupą pigmentów są pigmenty efektowe, do których należą pigmenty perłowe i metaliczne. W skład pierwszych wchodzi mika czyli naturalny minerał. W zależności od substancji, którą powlekamy płytki miki (dwutlenek tytanu, tlenek żelaza czy tlenek chromu) można uzyskać różne barwy metaliczne – od srebrnej, poprzez czerwoną do zielonej. Mika charakteryzuje się doskonałą łupliwością oraz odpornością mi. in. na temperaturę, czynniki chemiczne czy temperaturę. Jest  to jeden z najdroższych pigmentów dostępnych na rynku. Natomiast pigmenty aluminiowe można podzielić, ze względu na ich budowę, na takie o płatkowej budowie ziarna („cornflakes”) oraz o bardziej regularnej budowie ziaren („silver dollar”). W zależności od efektu jaki chcemy uzyskać, stosuje się płatki aluminium o różnym stopniu rozdrobnienia.

W lakierze samochodowym mogą jednocześnie występować różne grupy pigmentów, w celu otrzymania pożądanych efektów wizualnych – np. lakier metaliczny możemy wzbogacić pigmentami perłowymi. Należy przy tym pamiętać, że nie wszystkie pigmenty można rozdrobnić – dotyczy to pigmentów efektowych,
w przypadku których rozdrobnienie ziarna spowodowałoby znaczne zniszczenie efektu, który chcemy uzyskać w gotowym lakierze. Pigmenty absorpcyjne natomiast wymagają procesu dyspergacji.

Stopień rozdrobnienia ziarna ma znaczący wpływ na siłę krycia, stopień barwienia oraz transparentność lakieru. Odpowiednie przygotowanie pasty pigmentowej ma ogromne znaczenie dla powtarzalności oraz jakości produktów. Doskonałym przykładem lakieru, którego właściwości zależą od sposobu przygotowania pasty pigmentowej są lakiery w kolorze czarnym. Mogą być one transparentne, o dużej sile krycia lub postrzegane przez oko ludzkie jako bardzo nasycone, intensywnie czarne (jak np. JetBlack marki PROFIX).

Pigmenty w ogromnej większości można stosować jednocześnie do systemu rozcienczalnikowego jak i wodnego, trzeba jednak uwzględnić te które dedykowane są do konkretnych rozwiązań. Dlatego też pigmenty stosowane w bazach wodnych muszą pozwalać uzyskać taką samą odporność na światło oraz kolor, jak w lakierach rozcieńczalnikowych.

Producenci pigmentów wciąż opracowują nowe produkty, a producenci lakierów samochodowych prowadzą liczne badania nad tym, aby ich wyroby pozwalały uzyskać jeszcze lepsze efekty wizualne, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Dlatego niedawno na rynku pojawił się interesujący produkt, mający za zadanie przekształcić lakier bazowy 1K w lakier akrylowy. Jest to możliwe dzięki unikatowej właściwości Konwertera B 004. Dzięki dodaniu tej żywicy szybko uzyskujemy lakier 2K, który zawiera pigmenty efektowe i nie wymaga nałożenia warstwy lakieru bezbarwnego.

Z odpowiedniej substancji – pigmentu – można „wycisnąć” bardzo dużo, a w połączeniu z innymi, dobrze dobranymi składnikami, można otrzymać efekt końcowy, który zadowoli nawet najbardziej wymagających klientów.

Katarzyna Walkowiak

Specjalista ds. badań i rozwoju

w fiemie Multichem

 

Zobacz również
  • Cieniowanie – czy to trudny proces?

      Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …

    Cieniowanie – czy to trudny proces?
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x