• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Wyciszanie nadwozia cz.2

Wyciszanie nadwozia cz.2

 

Materiały stosowane na powierzchnie zewnętrzne blach

Maty i wykładziny

Maty tłumiące i tłumiąco-wygłuszające stosowane są od dawna. Tłumiące drgania maty lub płyty, przyklejane są na boczne, wewnętrzne elementy blach nadwoziowych, jak poszycie zewnętrzne drzwi, błotniki tylne, dach itp. Potocznie zwane są matami lub płytami Kellera.

Na elementy podłogi nadwozia w kabinie pasażerskiej i w bagażniku przyklejane są maty tłumiąco-głuszące.

Maty wyciszające

Stosowane są najczęściej do wyciszania komory silnika. Naklejane bądź mocowane od wewnętrznej strony pokrywy silnika

rys-3-5

Fot. Maty izolujące pod pokrywą silnika

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fot. Mata izolująca na podłodze samochodu

Drugim miejscem, gdzie stosowane są maty wyciszające to przednia ściana nadwozia. Mocowane są na niej najczęściej maty filcowe.

Maty wyciszające filcowe lub z twardego styropianu stosowane są także dodatkowo na podłogę kabiny pasażerskiej. Należy tu wspomnieć, że wewnętrzne wykładziny dywanowe też są elementami wyciszającymi.

Należy tu zaznaczyć, że także wykładziny dekoracyjne wnętrza pojazdu spełniają rolę wyciszającą. Są to dywaniki w kabinie pasażerskiej, wykładziny wewnętrzne drzwi, słupków, bagażnika oraz podsufitka. Również wkładki z gąbki montowane w dolnych częściach słupków B.

Maty tłumiące drgania to samoprzylepne płyty na bazie mieszaniny produktów bitumicznych i tworzyw sztucznych. Po stronie zewnętrznej, maty te pokryte są cienką folią aluminiową, dzięki czemu wykazują dużą stabilność i odporność na wysokie temperatury. Poza tym są to maty przyklejane często na powierzchnie widoczne lub łatwo dostępne i powłoka aluminiowa pozwala na ich polakierowanie lub nie pozwala na zabrudzenie się produktami bitumicznymi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fot. Mata tłumiąca drgania

Relatywnie ciężki materiał bitumiczny jest skuteczny w tłumieniu dźwięku

pochodzącego z materiału nadwozia, czyli z blachy oraz zmniejsza drgania elementów metalowych i z tworzyw sztucznych.

Maty tłumiąco-głuszące to także samoprzylepne maty ale wykonane tylko z produktów bitumicznych ze specjalnym wypełniaczem. Przez dobrą giętkość już w temperaturze pokojowej mata dopasowuje się do wytłoczeń blach nadwoziowych.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fot. Mata tłumiąco-wyciszająca

Niektórzy producenci samochodów stosują zamiast mat bitumicznych maty filcowe, przyklejane bezpośrednio na wewnętrzne powierzchnie w kabinie pasażerskiej lub w bagażniku.

W. Wielgołaski

Opracował: Bogusław Raatz

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x