• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Warsztat blacharski – technologie i urządzenia

Warsztat blacharski – technologie i urządzenia

W celu realizacji każdej naprawy karoserii niezbędne jest zastosowanie odpowiedniej technologii i narzędzi oraz urządzeń. Właściwa technologia napraw powypadkowych to naprawa z wykorzystanie następującego wyposażenia:

 

  • urządzeń pomiarowych,
  • urządzeń naprawczych.

 

Kolejność zaprezentowana powyżej nie jest pomyłką. Metody usuwania uszkodzeń powypadkowych mogą być różne w zależności od wyposażenia warsztatu blacharskiego, możliwości ekonomicznych, a nawet umiejętności czy też przyzwyczajeń blacharza. Nie ma jednak sensu naprawa uszkodzeń bez dokładnej wiedzy o zakresie uszkodzeń oraz bez możliwości sprawdzenia efektów przeprowadzonych czynności przed wykonaniem zabezpieczeń antykorozyjnych, a następnie powłok lakierniczych.

 

Technologia serwisowa producenta pojazdu

Podczas przygotowania procesu naprawy karoserii coraz częściej pojawiają się wątpliwości i pytania jak i czy naprawiać poszczególne uszkodzenia. Czym rozwiercać zgrzeiny? Wymieniać czy naprawiać? Czym łączyć? Spawać Mig/Mag, Tig, czy lutospawać? Istnienie prawie tyle opinii co fachowców, ale prawda zwykle jest zupełnie inna. Właściwe technologie i sposoby naprawy określa jedynie technologia serwisowa opracowana przez producenta pojazdu. Problem jest jednak z jej dostępnością dla warsztatu nieautoryzowanego, ale i te zwykle muszą za takie informacje płacić.

Technologia napraw producenta określonego modelu pojazdu zawiera:

 

  • narzędzia i urządzenia zaakceptowane do prowadzenia napraw karoserii,
  • specyfikacje części, z których składa się karoseria,
  • wymiary fabryczne*,
  • procedury naprawcze poszczególnych elementów,
  • pozostałe instrukcje i informacje technologiczne np. jak postępować z poszczególnymi materiałami konstrukcyjnymi.

 

 

*Wymiary fabryczne karoserii można znaleźć jedynie w oryginalnych materiałach producenta pojazdu. Inne źródła mogą zawierać błędy lub być zbiorem informacji zebranych na podstawie pomiarów samochodów. Dlatego tez inne bazy nazywa się „porównawczymi”, a nie fabrycznymi.

 

Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń do naprawy karoserii samochodów powypadkowych. Firmy produkujące urządzenia naprawcze wprowadzają na rynek coraz to nowe rozwiązania oraz mocno przekonują o słuszności stosowanych rozwiązań. Poza sloganami reklamowymi jest jednak kilka czynników, decydujących czy urządzenie będzie odpowiednio praktyczne oraz efektywne do prowadzenia napraw powypadkowych w obecnych realiach rynkowych. Trochę historii. Pierwsze urządzenia naprawcze stały się powszechne w warsztatach blacharskich krajów rozwiniętych w połowie ubiegłego wieku. Były to przeważnie stanowiska stacjonarne lub urządzenia ściśle specjalizowane, modułowe, czyli działające na zasadzie wzorca kształtu ramy lub płyty podłogowej najbardziej popularnych z ówcześnie poruszających się po drogach samochodów.

autorobot-rama-pomiar

Dopiero później pojawiły się urządzenia o konstrukcji uniwersalnej pozwalające na naprawę wszystkich samochodów bez ograniczeń i do dnia dzisiejszego zwiększa się liczba warsztatów stosujących te urządzenia.

chief

Główne przyczyny tej zmiany to gwałtownie rosnąca ilość modeli produkowanych na świecie samochodów oraz rosnące wymagania ekonomiczne związane z naprawami powypadkowymi. Ramy modułowe zostały w zasadzie wyparte przez urządzenia uniwersale głównie ze względów ekonomicznych. Pracochłonność podczas stosowania ram z końcówkami wzorcowymi, konieczność demontażu większości elementów zawierzenia, kłopotliwość oraz koszty wypożyczania zestawów naprawczo-pomiarowych do każdego naprawianego pojazdu mają się nijak do tego co proponuje warsztatowi za naprawę firma ubezpieczeniowa lub ile jest w stanie zapłacić za naprawę klient. Urządzenia modułowe najdłużej były popularne w Europie zachodniej i USA, gdzie była dobrze rozwinięta sieć wypożyczalni zestawów końcówek naprawczo-pomiarowych. Zasada wzorca kształtu została zastąpiona zastosowaniem uniwersalnych urządzeń pomiarowych umożliwiających diagnozę przed oraz kontrolę w trakcie i po naprawie karoserii naprawianych pojazdów. Współczesne urządzenia uniwersalne najnowszej generacji wyposażone są w elektroniczne urządzenia pomiarowe umożliwiające automatyczne porównanie zmierzonych wymiarów z danymi wzorcowymi zawartymi w bazie urządzenia. W każdym momencie może być dokonany wydruk wyników pomiaru, a wszystkie procedury zapamiętane są w pamięci komputera sterującego urządzeniem. Oprócz urządzeń pomiarowych sterowanych komputerem z powodzeniem stosowane są również mechaniczne urządzenia pomiarowe do karoserii.

expert-sm

 

 

 

 

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x