• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Uruchomiono Centrum Mediacji i Arbitrażu dedykowane branży motoryzacyjnej

Uruchomiono Centrum Mediacji i Arbitrażu dedykowane branży motoryzacyjnej

Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego uruchomiło właśnie Centrum Mediacji i Arbitrażu. Głównym zadaniem Centrum jest prowadzenie postępowań mediacyjnych (a docelowo także sądu arbitrażowego) w sprawach o charakterze cywilnym i gospodarczym w zakresie sporów związanych z branżą motoryzacyjną, w tym serwisową.

 

Mediacja to alternatywna dla sądownictwa powszechnego metoda rozwiązania sporów, która pozwala stronom na rozwiązanie ich problemu przy jednoczesnej możliwości pozostania w partnerskich stosunkach, na podstawie wypracowanego porozumienia. Sprawę do mediacji można skierować w zakresie każdego sporu, który „nadaje się” do postępowania sądowego. Możliwe jest także skierowanie sprawy do mediacji już wtedy kiedy znalazła się ona w sądzie.

 

Wciąż rosnące koszty w zakresie sporów sądowych oraz wydłużające się czasy postępowania (w szczególności z powodu pandemii) stanowią jeden z kluczowych czynników przemawiających za wyborem mediacji. Z kolei względnie krótki czas prowadzenia mediacji oraz przerwanie biegu przedawnienia w przedmiocie żądań strony stanowi poważny argument do rozważenia podjęcia próby polubownego zakończenia sporu w drodze mediacji.

 

 

„Naszą ambicją jest pomoc w rozwiązywaniu sporów na rynku motoryzacyjnym nie tylko w relacjach B2C, ale także (a nawet przede wszystkim) w relacjach B2B. Jak widzimy z prawie już 3-letniej działalności Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego, ogromna większość spraw spornych dotyczy wad pojazdów czy wykonanych napraw, ale chcemy też żeby do CMiA były w przyszłości kierowane m. in. spory serwisów z ubezpieczycielami czy te dotyczące rozwiązywania umów autoryzacyjnych.” – mówi Lakiernik.com.pl radca prawny Paweł Tuzinek, prawnik Związku Dealerów Samochodów i jeden z mediatorów w CMiA.

Pamiętajmy też, że przedsiębiorcy z branży serwisowej mają obowiązek informowania swoich klientów „o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur”. Obowiązek ten istnieje od 2014 roku i wynika z art. 12 ust. 1 pkt 21 ustawy o prawach konsumenta. Dotyczy on umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Przykładowo będzie on miał zastosowanie w przypadku mobilnej wymiany opon, usługi holowania z drogi lub przy internetowym handlu częściami i akcesoriami. Dlatego też wysyłając klauzulę informacyjną takiemu klientowi, najlepiej jest poinformować go specjalnym „motoryzacyjnym” ośrodku mediacji jakim jest CMiA.

 

„W procesie mediacji istotna jest również osoba bezstronnego i profesjonalnego mediatora. W ramach CMiA działają wyłącznie mediatorzy, którzy na co dzień zajmują się sprawami branży motoryzacyjnej, posiadający odpowiednie doświadczenie i praktykę zawodową, zmierzający do sprawnego przeprowadzenia mediacji zakończonej podpisaniem ugody mediacyjnej.” – zachęca do korzystania z Centrum jego Pełnomocnik radca prawny Michał Muchowicz.

 

Pozostałymi mediatorami w Centrum są prawnicy rekomendowani przez kancelarie zrzeszone w Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego – adwokat Katarzyna Jessa, radca prawny Ewa Weinar, radca prawny Michał Wołoszański oraz radca prawny Dariusz Brzozowski. Ekspertem technicznym jest Łukasz Szarama.

 

Centrum zajmować się będzie w pierwszej kolejności mediacją w sporach. Otwarcie sądu arbitrażowego planowane jest na drugą połowę 2021 roku.

 

Więcej szczegółów na stronie: cmia.sprm.org.pl.

 

 

 

 

Zobacz również
  • AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji

    AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …

    AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji
  • Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego

    Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …

    Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego
  • Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami

    Na zaproszenie firmy Troton do Gościna przyjechał Marcin Kostrzyński, dziennikarz, leśnik i operator kamery, doskonale znany miłośnikom przyrody jako Marcin z Lasu. Spotkał się z uczniami klas 1-8 Zespołu Szkół w Gościnie. Zabrał ich w …

    Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Brązowy medal EcoVadis dla firmy TROTON

    Troton został uhonorowany kolejnym wyróżnieniem . Tym razem firma została nagrodzona brązowym medalem EcoVadis za zaangażowanie w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. EcoVadis jest agencją/firmą ratingową oceniającą działania i praktyki dostawców w zakresie …

    Brązowy medal EcoVadis dla firmy TROTON

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x