• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

To jest wojna

To jest wojna

To stwierdzenia padało często w kuluarach, kilkukrotnie również wygłoszone zostało z mównicy. Można było odnieść wrażenie, że „to jest wojna” było hasłem organizowanego po raz 13. Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych. Oficjalnie spotkanie przedstawicieli warsztatów z ubezpieczycielami przebiegało pod hasłem „Ku optymalizacji finansowej warsztatu”.

 

 

Tym razem spotkanie właścicieli i menadżerów warsztatów blacharsko-lakierniczych nie odbywało się w centrum Warszawy, w prestiżowym hotelu Victoria, lecz w jednym z „lotniskowych” hoteli Warsaw Plaza. Zaletą miejsca był niezły dojazd i względnie łatwe parkowanie. No i możliwość zakwaterowania dużej liczby uczestników, bowiem tym razem dyskusje i panele trwały dwa dni. Niestety zabrakło przedstawicieli Towarzystw Ubezpieczeniowych. To znaczy byli, ale „in cognito”, nie uczestniczyli w dyskusjach, odmówili publicznych wypowiedzi na temat relacji z warsztatami, sposobów rozliczeń napraw powypadkowych i szeregu kontrowersji związanych z wycenami. A miałem kilka istotnych pytań:

Dlaczego powszechną praktyką jest wymuszanie zbyt niskich stawek za prace blacharskie i lakiernicze?

Dlaczego w wycenach napraw ubezpieczyciele żądają uwzględnienia amortyzacji części?

Dlaczego oczekują naprawy z wykorzystaniem zamienników, a nie części oryginalnych?

Dlaczego w kosztach naprawy żądają stosowania stawek z zaniżonego „koszyka AZT”?

Dlaczego trudno wyegzekwować zapłatę za pełny zakres prac, np. nieuwzględnianie mycia samochodu przed i po naprawie?

Na te i kolejne, bardziej szczegółowe pytania, odpowiedzią było stwierdzenie uczestników Forum – to jest wojna. Trwa ona od wielu lat w formie większych lub mniejszych potyczek. Duże warsztaty działające w sieci albo przy ASO, spory z ubezpieczycielami z powodzeniem rozstrzygają w sądach. Warsztaty niezależne z trudem walczą o korzystne rozliczenie napraw powypadkowych, do sądu idą znacznie rzadziej. Ubezpieczyciele z kolei od lat walczą z wyłudzeniami, zawyżaniem kosztów napraw i, co dla nich najważniejsze, o wzrost zysków. Wobec braku rozwiązań systemowych obie strony nierzadko wkraczały na grząski grunt poza granicami prawa. Efekt jest taki, że wokół napraw powypadkowych powstało sporo różnych patologii. Uporządkowanie relacji między wykonawcami napraw, a płacącymi za nie ubezpieczycielami będzie procesem długim. Jak się wydaje Polska Izba Motoryzacji zamierza ten proces doprowadzić do korzystnego, i dla warsztatów, i dla ubezpieczycieli, końca. Kłopot wielki jest z warsztatami działającymi w szarej strefie; korzystają z części zamiennych często niewiadomego pochodzenia, naprawy wykonują niezgodnie z wymogami technologii, nierzadko naprawiane samochody nie spełniają standardów bezpieczeństwa. Wielkie wsparcie takim warsztatom zapewniają firmy ubezpieczeniowe, których powszechną praktyką jest wypłacanie właścicielom uszkodzonych aut zaniżonych odszkodowań. Gdy z ubezpieczycielem rozlicza się niezależny warsztat, akceptowane przez ubezpieczycieli kalkulacje naprawy zazwyczaj są nieco wyższe od tych wypłacanych właścicielowi auta, ale również wymuszają na warsztacie ekwilibrystyczne zabiegi, aby nie dopłacać do wykonywanych usług. Ciekawym zjawiskiem jest również sprzedaż wraków samochodów, których naprawa przekracza ich wartość rynkową.

W czasie poprzednich edycji Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych nie brakowało zapewnień ze strony towarzystw ubezpieczeniowych i ze strony warsztatów o dobrej woli obu stron. Spijali sobie z dzióbków słodycz harmonijnej współpracy; jedni chcieli dobrze naprawiać samochody, drudzy mówili o satysfakcji klientów. A potem wręczano nagrody – „Złoty Zderzak” dla ubezpieczycieli, „Złota Lakiernię” dla warsztatu i wszystko wracało do stanu poprzedniego.

W czasie 13. Forum również zostały wręczone nagrody. W konkursie „Złoty Zderzak” dla najlepszego według właścicieli warsztatów samochodowych towarzystwa ubezpieczeniowego, podobnie jak rok temu, tytuł zdobyła po raz kolejny ERGO Hestia, drugie miejsce zajęła firma Allianz, a trzecie – PZU. W konkursie o tytuł „Złotej Lakierni” zwyciężyli – Auto Special (w kategorii warsztatów autoryzowanych) oraz Auto Miras (w kategorii warsztatów nieautoryzowanych).

Ucywilizowanie relacji warsztat-ubezpieczyciel to jedno z pilniejszych zadań, jakie stawia sobie środowisko i organizacje rynku napraw powypadkowych. Polska Izba Motoryzacji wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, Związkiem Dealerów Samochodów i Związkiem Rzemiosła Polskiego reaktywowała Ogólnopolską Motoryzacyjną Radę Techniczną. Zostaną wypracowanie zasady i merytoryczna kontrola nad systemami i wskaźnikami do wyceny szkód komunikacyjnych, tak aby polski rynek likwidacji szkód był w stanie zachować standardy techniczne napraw oraz realne i zgodne z rzeczywistością zasady wyceny kosztów przy likwidacji szkód komunikacyjnych. Rekomendacje OMRT mają określać dla warsztatów i ubezpieczycieli standardy wykonywania poszczególnych prac i ich rozliczania tak, aby samochody były naprawiane zgodnie z wymogami technicznymi, a wyceny umożliwiały stosowanie niezbędnych procedur i technologii. Trudno przewidywać kiedy te działania przyniosą skutek, stosowanie rekomendacji może nieco ograniczyć radosną twórczość warsztatów szarej strefy i, jeszcze bardziej radosną ubezpieczycieli. Wszystko jednak zależy od tego, czy rekomendacje będą rzeczywiście stosowane i jak zachowają się towarzystwa ubezpieczeniowe. A właściwie jakie działania podejmie wiodące na rynku PZU. Wymuszenie właściwego standardu napraw i zgodnych z realnymi kosztami rozliczeń jest w interesie warsztatów, ubezpieczycieli, a przede wszystkim posiadaczy samochodów, którym zdarza się kolizja.

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski

 

Zobacz również
  • Aprobata Porsche AG dla trzech marek renowacyjnych premium firmy Axalta

    Marka Cromax dodana do światowej listy zatwierdzonych producentów   Bazylea, Szwajcaria – 14 stycznia 2018 r. – Porsche AG dodało markę Cromax® do listy zatwierdzonych producentów lakierów renowacyjnych. To oznacza, że teraz wszystkie trzy globalne …

    Aprobata Porsche AG dla trzech marek renowacyjnych premium firmy Axalta
  • Axatla wzmacnia swoją pozycję poszerzając gamę farb dla przemysłu o nowe lakiery przyjazne środowisku

    Wśród nich, między innymi, produkty bez LZO (Lotnych Związków Organicznych) lub o bardzo niskiej zawartości LZO  Axalta (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, uzupełnia asortyment przemysłowych lakierów ciekłych o nowe, zrównoważone produkty, w tym nie zawierające …

    Axatla wzmacnia swoją pozycję poszerzając gamę farb dla przemysłu o nowe lakiery przyjazne środowisku
  • Axalta gratuluje zespołowi Mercedes-AMG Petronas Motorsport kolejnego historycznego sezonu w F1

    Mercedes-AMG Petronas Motorsport zdobywa tytuł Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1   Axalta (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, gratuluje zespołowi Mercedes-AMG Petronas Motorsport zdobycia tytułu Mistrza Świata Konstruktorów F1 FIA*. Zespół zapewnił sobie tytuł …

    Axalta gratuluje zespołowi Mercedes-AMG Petronas Motorsport kolejnego historycznego sezonu w F1
  • XIII Dyskusyjnym Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych 11-12 grudnia Warszawa

    Dużo nowości na XIII Dyskusyjnym Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych. Nie może Was zabraknąć! Już za niespełna miesiąc odbędzie się coroczne spotkanie ludzi i firm związanych z szerokorozumianą likwidacją szkód komunikacyjnych oraz napraw blacharsko – lakierniczych. Jak …

    XIII Dyskusyjnym Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych 11-12 grudnia Warszawa
  • „Złoty Zderzak”. Już po raz 13-ty oceniamy ubezpieczycieli!

    Polska Izba Motoryzacji już po raz XIII zaprasza do udziału w projekcie „Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji Serwisów Samochodowych ze współpracy z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi”- czyli badanie „Złoty Zderzak”. Odpowiadając na potrzebę poprawy relacji rynkowych, Polska Izba Motoryzacji …

    „Złoty Zderzak”. Już po raz 13-ty oceniamy ubezpieczycieli!

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie