• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Technika airbrush – sposób na książkę

Technika airbrush – sposób na książkę

fot. 01 W dzisiejszym odcinku namalujemy fragment książki. To jest bardzo atrakcyjne ćwiczenie. Jego elementy można po modyfikacji stosować w innych motywach. Najciekawsza jest struktura pofałdowanych stron książki oraz efekt przestrzenności całego obiektu.

9

fot. 02 Ćwiczenie rozpoczynamy od wycięcia widocznych na zdjęciu specyficznych szablonów. Linie ciecia można najpierw naszkicować lub od razu improwizując wycinać linie nożykiem. Trzeba jednak pamiętać, że jakość wyciętych szablonów będzie się przekładała na efekt końcowy pracy. Dlatego warto zadbać o właściwe proporcje książki i kształt pofałdowanych stron.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 03 Praca dzieli się na zasadnicze, dwie części; strony książki i okładkę. Pamiętajmy o ostrym ostrzu nożyka. Krawędzie szablonów muszą mieć ostrą krawędź, nie mogą być postrzępione. Tradycyjnie, aby nie uszkodzić stołu lub innych przedmiotów, do cięcia używamy specjalnej podkładki. Szablony wycinamy w kartonie kredowanym o gramaturze ok. 170 gram. Taki karton jest na tyle sztywny, że strumień farby nie będzie wnikał pod szablon.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 04 Do aerografu wlewamy kolor neutralny, np. sepię i rozpoczynamy malowanie stron książki. Farbę natryskujemy delikatnie i fragmentarycznie tuż przy krawędzi szablonu. Nie malujemy jednolicie, wzdłuż całej krawędzi kartonu, lecz nieregularnie. Następnie szablon nieznacznie przesuwamy jednocześnie w górę i w lewo i malujemy cień od kolejnej strony książki. Podczas malowania oglądamy efekt i w razie konieczności powracamy do poprzednich kartek, aby ich cień w razie potrzeby wzmocnić. Nie przyciemniamy malowania. Utrzymywanie aerografu tuż przy szablonie pozostawia miejsca niezamalowane i przez to gwarantuje większy kontrast między światłem a cieniem.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 05 Gdy brzegi stron książki mamy już namalowane, zakrywamy je kolejnym szablonem i przystępujemy do malowania pofałdowań otwartych stron. Delikatny cień nakładamy zgodnie z pofałdowaniem brzegów kartek. To jest podstawowy zabieg do uzyskania przestrzenności. W wyobraźni widza każda, niewidoczna kartka pod spodem jest pofałdowana w ten sam sposób.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 06 Gdy strony książki i ich pofałdowanie mamy już namalowane, zakrywamy je kolejnym szablonem i przystępujemy do malowania okładki. Najpierw jej płaską część graniczącą ze stronami. Tutaj, tuż pod stronami książki, nakładamy głęboki cień. Następnie wyodrębniamy szablonem krawędź okładki. Malujemy ją fragmentarycznie. Zaznaczamy także cieniem sam narożnik.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 07 Kolejnym szablonem zakrywamy całość dotąd namalowanej pracy i odkrywamy tylko tlo. Chcemy uzyskać złudzenie obrusu, na którym leży książka.  Zakrywamy zatem całe tło używaną już w poprzednich ćwiczeniach firanką. Następnie, tuż przy krawędzi książki nakładamy farbę tak, aby przeszła przez splot. Cień delikatnie wzmacniamy także bez firanki i oceniamy ogólny wygląd pracy. Opisany motyw zawiera wiele elementów, możliwych do zastosowania w innych pracach. Życzę cierpliwości i udanych ćwiczeń. Zapraszam także do mojej pracowni na szkolenia airbrush i naukę malowania aerografem!

Andrzej Karpiński

www.airbrush.com.pl

 

Zobacz również
  • Indian. Pomysł i wykonanie

    Kilka kilometrów na południe od Mielca leży miejscowość Kiełków. Tam od kilkunastu lat Wojciech Burek prowadzi warsztat blacharsko-lakierniczy. Jest miłośnikiem samochodów amerykańskich, off-roadu i.. swojej pracy. Lakiernictwo przez lata zmieniło się w hobby, którym zaraził …

    Indian. Pomysł i wykonanie
  • Połysk na cały sezon

    Wiele tekstów dotyczących prac szkutniczych poświęconych jest zabezpieczeniom dna jachtów przed osmozą i porastaniem. Znacznie mniej porad można znaleźć w kontekście pielęgnacji obszarów nad linią wody. Spróbujemy dziś przyjrzeć się temu tematowi i odpowiedzieć na …

    Połysk na cały sezon
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Powietrzem rysowane

    Na platformach społecznościowych, wystawach czy prezentując prace występuje pod nazwą Patisson Art. Pierwsza część tego miana kojarzy się bardziej z warzywami i trudno się domyślić, że chodzi o tworzenie indywidualnych wizji motocykli, samochodów czy kasków. …

    Powietrzem rysowane
  • Jak to robią w Japonii, czyli Yokohama Hot Rod Custom Show

    Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …

    Jak to robią w Japonii, czyli Yokohama Hot Rod Custom Show

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x