• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Spawalnictwo w naprawach blacharskich

Spawalnictwo w naprawach blacharskich

Spawanie blach stalowych

Elementy karoserii wykonane z wysokogatunkowych blach stalowych nie mogą być spawane metodą MAG, czyli stalowym drutem elektrodowym w osłonie dwutlenku węgla lub mieszanki argonu i dwutlenku węgla.

 

Metoda MAG ze względu na wysokie temperatury jakie wytwarzane są podczas procesu spawalniczego i skład stopów stalowych stosowanych w budowie współczesnej karoserii jest coraz rzadziej dopuszczana przez producentów pojazdów. Należy pamiętać, że istnieje poważne ryzyko przegrzania elementu, co powoduje jego nieodwracalne uszkodzenie. Uszkodzeniu podlega zarówno struktura materiału, ale często i kształt elementu. Temperatura podczas spawania łukiem elektrycznym dochodzi nawet do 1600 °C, ponieważ temperatura topnienia stali to 1539 °C . Maksymalna temperatura przy której materiały wysokogatunkowe zachowują swoje pełne parametry to zaledwie 650 °C. Należy więc dążyć do stosowania jak najniższych prądów spawania pamiętając, że do blach o grubościach od 0,6 mm do 1 mm potrzeba niewiele energii cieplnej. Zwykle z powodzeniem można spawać przy prądzie od 20 A. Kolejnym czynnikiem zmniejszającym przegrzanie jest spawanie przerywane punktowo lub odcinkami. Warto spawać z przerwami pozwalającymi na stygnięcie elementu, co w znacznym stopniu zabezpieczy go przed niekorzystnymi wpływami wysokich temperatur. Nawet w przypadku stosowania małych prądów spawania, ciepło stopniowo kumuluje się, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku elementów o małej masie.

101145096_2837202639739240_3697983729667407872_n

 

 

Rys.  Spawanie MIG/MAG:

1-materiał spawany, 2-spoina, 3-łuk elektryczny, 4-rolki prowadzące drut, 5-przewód prądowy, 6-końcówka prądowa (dysza drutu), 7-dysza gazowa, 8-wlot gazu osłonowego, 9-chmura gazu, 10-jeziorko (BR)

 

Spawanie cienkich blach karoseryjnych jest specyficznym przypadkiem prac spawalniczych, w których zazwyczaj dąży się do uzyskania gładkiej powierzchni w miejscu spawania.

100745418_283600456017024_5857702751651233792_n

 

Rys.  Przekrój spoiny: 1-materiał rodzimy (spawany), 2-spoina, 3,4-krawędź przetopu, 5-strefa rozgrzania do wartości bliskiej temperatury topnienia materiału rodzimego (BR

W spawaniu konstrukcji stalowych zwykle spoiny nie podlegają obróbce mechanicznej, ponieważ stanowią ważny węzeł stanowiący między innymi o parametrach wytrzymałościowych konstrukcji.

spawanie-telwin

 

Jak wybrać spawarkę (lutospawarkę)

Czy jest takie urządzenie jak lutospawarka? Odpowiedź może zaskakiwać: NIE. Jak to możliwe, że wielu sprzedawców używa określenia, które nie wynika wprost z wiedzy technicznej? Handel ma ogromny wpływ na stosowane przed odbiorców nazewnictwo.  Czym jest w takim razie urządzenie stosowane do lutospawania MIG? Aby prawidłowo dobrać półautomat spawalniczy do lutospawania blach karoseryjnych, należy zwrócić uwagę na podstawowe parametry i funkcje urządzenia.

Do lutospawania MIG wykorzystywane są półautomaty spawalnicze MIG-MAG.

Aby urządzenie spełniało właściwie swoje funkcje podczas napraw karoserii samochodowych musi spełniać określone kryteria.

Najważniejsze to:

 

  • zakres minimalnego prądu spawania min. 15 A,
  • jak najbardziej zautomatyzowany dobór parametrów,
  • zalecane jest stosowanie urządzeń z pulsem.

 

Identyfikacja parametrów urządzeń spawalniczych

Można zauważyć poważne problemy z umiejętnością właściwego zrozumienia danych zawartych na tabliczkach znamionowych urządzeń spawalniczych. To samo dotyczy interpretacji parametrów technicznych podawanych w ofertach handlowych oraz instrukcjach obsługi. Dlatego też, przedstawiono poniżej sposób rozumienia podstawowych informacji. Należy jednak pamiętać, że ten sam parametr może być nieco inaczej oznaczany przez niektórych producentów. Warto skorzystać z pomocy internetu i odszukać co dana informacja może oznaczać. Często zapomina się, że w kieszeni znajduje się „cały Świat”. W smartfonie, oczywiście.

 

Przykładowe parametry i ich oznaczenia:

 

napięcie/częstotliwość zasilania              U1

natężenie prądu zasilania – maksymalne I1max

natężenie prądu pracy                   I1eff

napięcie na wyjściu bez obciążenia         U0

napięcie pracy                              U2

prąd znamionowy maksymalne               I2max

prąd znamionowy pracy                         I2

sprawność                                    η

stopień ochrony                            IP…

Rys. Porównie spawania z przetopem i lutospawania. (raatz.pl)

101334985_3000835363315161_4042035559542030336_n

Rys. Proces lutospwania MIG w osłonie gazu obojętnego (raatz.pl)

 

Warto pamiętać, że spoina lutospawania wykonana przy zbyt dużym prądzie powoduje przetop materiału rodzimego i zmieszanie spoiny miedzianej ze stalą. Połączenie na pierwszy rzut oka wygląda poprawnie, ale jest absolutnie nie do przyjęcia ze względów technicznych. Dodatkowo wiadomo, ze w takim przypadku doszło do przegrzania elementów. Z punku widzenia ekonomicznego jest również zjawiskiem bardzo negatywnym, ponieważ skoro i tak materiał został przegrzany to po co wydawano tyle pieniędzy na drogi drut miedziany?

 

 

Bogusław Raatz

HERKULES AUTO-TECHNIKA

 

 

Zobacz również
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x