• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Spawalnictwo w naprawach blacharskich

Spawalnictwo w naprawach blacharskich

Spawanie blach stalowych

Elementy karoserii wykonane z wysokogatunkowych blach stalowych nie mogą być spawane metodą MAG, czyli stalowym drutem elektrodowym w osłonie dwutlenku węgla lub mieszanki argonu i dwutlenku węgla.

 

Metoda MAG ze względu na wysokie temperatury jakie wytwarzane są podczas procesu spawalniczego i skład stopów stalowych stosowanych w budowie współczesnej karoserii jest coraz rzadziej dopuszczana przez producentów pojazdów. Należy pamiętać, że istnieje poważne ryzyko przegrzania elementu, co powoduje jego nieodwracalne uszkodzenie. Uszkodzeniu podlega zarówno struktura materiału, ale często i kształt elementu. Temperatura podczas spawania łukiem elektrycznym dochodzi nawet do 1600 °C, ponieważ temperatura topnienia stali to 1539 °C . Maksymalna temperatura przy której materiały wysokogatunkowe zachowują swoje pełne parametry to zaledwie 650 °C. Należy więc dążyć do stosowania jak najniższych prądów spawania pamiętając, że do blach o grubościach od 0,6 mm do 1 mm potrzeba niewiele energii cieplnej. Zwykle z powodzeniem można spawać przy prądzie od 20 A. Kolejnym czynnikiem zmniejszającym przegrzanie jest spawanie przerywane punktowo lub odcinkami. Warto spawać z przerwami pozwalającymi na stygnięcie elementu, co w znacznym stopniu zabezpieczy go przed niekorzystnymi wpływami wysokich temperatur. Nawet w przypadku stosowania małych prądów spawania, ciepło stopniowo kumuluje się, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku elementów o małej masie.

101145096_2837202639739240_3697983729667407872_n

 

 

Rys.  Spawanie MIG/MAG:

1-materiał spawany, 2-spoina, 3-łuk elektryczny, 4-rolki prowadzące drut, 5-przewód prądowy, 6-końcówka prądowa (dysza drutu), 7-dysza gazowa, 8-wlot gazu osłonowego, 9-chmura gazu, 10-jeziorko (BR)

 

Spawanie cienkich blach karoseryjnych jest specyficznym przypadkiem prac spawalniczych, w których zazwyczaj dąży się do uzyskania gładkiej powierzchni w miejscu spawania.

100745418_283600456017024_5857702751651233792_n

 

Rys.  Przekrój spoiny: 1-materiał rodzimy (spawany), 2-spoina, 3,4-krawędź przetopu, 5-strefa rozgrzania do wartości bliskiej temperatury topnienia materiału rodzimego (BR

W spawaniu konstrukcji stalowych zwykle spoiny nie podlegają obróbce mechanicznej, ponieważ stanowią ważny węzeł stanowiący między innymi o parametrach wytrzymałościowych konstrukcji.

spawanie-telwin

 

Jak wybrać spawarkę (lutospawarkę)

Czy jest takie urządzenie jak lutospawarka? Odpowiedź może zaskakiwać: NIE. Jak to możliwe, że wielu sprzedawców używa określenia, które nie wynika wprost z wiedzy technicznej? Handel ma ogromny wpływ na stosowane przed odbiorców nazewnictwo.  Czym jest w takim razie urządzenie stosowane do lutospawania MIG? Aby prawidłowo dobrać półautomat spawalniczy do lutospawania blach karoseryjnych, należy zwrócić uwagę na podstawowe parametry i funkcje urządzenia.

Do lutospawania MIG wykorzystywane są półautomaty spawalnicze MIG-MAG.

Aby urządzenie spełniało właściwie swoje funkcje podczas napraw karoserii samochodowych musi spełniać określone kryteria.

Najważniejsze to:

 

  • zakres minimalnego prądu spawania min. 15 A,
  • jak najbardziej zautomatyzowany dobór parametrów,
  • zalecane jest stosowanie urządzeń z pulsem.

 

Identyfikacja parametrów urządzeń spawalniczych

Można zauważyć poważne problemy z umiejętnością właściwego zrozumienia danych zawartych na tabliczkach znamionowych urządzeń spawalniczych. To samo dotyczy interpretacji parametrów technicznych podawanych w ofertach handlowych oraz instrukcjach obsługi. Dlatego też, przedstawiono poniżej sposób rozumienia podstawowych informacji. Należy jednak pamiętać, że ten sam parametr może być nieco inaczej oznaczany przez niektórych producentów. Warto skorzystać z pomocy internetu i odszukać co dana informacja może oznaczać. Często zapomina się, że w kieszeni znajduje się „cały Świat”. W smartfonie, oczywiście.

 

Przykładowe parametry i ich oznaczenia:

 

napięcie/częstotliwość zasilania              U1

natężenie prądu zasilania – maksymalne I1max

natężenie prądu pracy                   I1eff

napięcie na wyjściu bez obciążenia         U0

napięcie pracy                              U2

prąd znamionowy maksymalne               I2max

prąd znamionowy pracy                         I2

sprawność                                    η

stopień ochrony                            IP…

Rys. Porównie spawania z przetopem i lutospawania. (raatz.pl)

101334985_3000835363315161_4042035559542030336_n

Rys. Proces lutospwania MIG w osłonie gazu obojętnego (raatz.pl)

 

Warto pamiętać, że spoina lutospawania wykonana przy zbyt dużym prądzie powoduje przetop materiału rodzimego i zmieszanie spoiny miedzianej ze stalą. Połączenie na pierwszy rzut oka wygląda poprawnie, ale jest absolutnie nie do przyjęcia ze względów technicznych. Dodatkowo wiadomo, ze w takim przypadku doszło do przegrzania elementów. Z punku widzenia ekonomicznego jest również zjawiskiem bardzo negatywnym, ponieważ skoro i tak materiał został przegrzany to po co wydawano tyle pieniędzy na drogi drut miedziany?

 

 

Bogusław Raatz

HERKULES AUTO-TECHNIKA

 

 

Zobacz również
  • Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

    Producenci samochodów w dalszym ciągu wykorzystują technologie w celu poprawy ogólnego komfortu i bezpieczeństwa pasażerów pojazdu. Wyposażenie w zintegrowany zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) staje się standardem w wielu nowych pojazdach. Obejmuje on: system ostrzegania …

    Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
  • 5 sposobów na zrównoważony rozwój warsztatu

    Spies Hecker pomaga warsztatom chronić środowisko i zmniejszać zużycie energii. Joachim Hinz, Spies Hecker Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, omawia znaczenie zrównoważonego rozwoju.   Środowisko naturalne – klucz do zrównoważonego rozwoju – musi stawić …

    5 sposobów na zrównoważony rozwój warsztatu
  • Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!

    Pierwsza książka Bogusława Raatza poruszająca tematykę napraw karoserii została wydana w 2005 roku. W tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie zaszło wiele zmian dotyczących technologii i konstrukcji pojazdów, co w konsekwencji powoduje konieczność modernizacji technologii naprawczych. …

    Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!
  • Lutospawanie w naprawach karoserii

    Od ponad dziesięciu lat coraz częściej można usłyszeć o nowych stopach stalowych i ich roli w zmniejszaniu masy karoserii samochodowej. Samo zmniejszenie masy nie jest wyłącznym celem konstruktorów. Jednocześnie poprawia się bezpieczeństwo bierne pasażerów oraz …

    Lutospawanie w naprawach karoserii
  • Organizacja serwisu cz.2

    Warto zastanowić się na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas procesu likwidacji szkody. Samochód, który uległ kolizji drogowej zostaje przeważnie przetransportowany do warsztatu blacharskiego, który ma się zająć jego naprawą. Kolizja zdarza się zawsze w …

    Organizacja serwisu cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się