• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Samochód w firmie – leasing czy wynajem?

Samochód w firmie – leasing czy wynajem?

Zapewnienie mobilności w firmach to jeden z ważniejszych problemów, który próbują rozwiązać ich właściciele. Brak pojazdów do transportu towarów, czy też zbyt mała liczba mobilnych handlowców utrzymujących bezpośredni kontakt z klientem, wielokrotnie decyduje o być albo nie być firmy.

W dobie zaciętej konkurencji, budowanie bezpośrednich relacji z klientem może decydować o ekonomicznym sukcesie. Wymaga to jednak odpowiednio kosztownych inwestycji w kompetentną osobę wyposażoną m.in. w takie narzędzie jak samochód, w który firma może zaopatrzyć się na trzy sposoby:

  1. Zakup pojazdu za gotówkę;
  2. Leasing samochodu
  3. Wynajem samochodu od wyspecjalizowanych wypożyczalni.

Poniżej przedstawimy analizę każdego z rozwiązań.

Zakup gotówkowyLeasingWynajem elastyczny
·         Jednorazowy koszt dla firmy

·         Konieczna znajomość rynku aby dokonać właściwego wyboru pojazdu

·         Konieczność wyznaczenia osoby w firmie do monitorowania stanu technicznego pojazdu

·         Szkody komunikacyjne kosztują  utratę zniżek i generują problemy z ich likwidacją

·         Utrata wartości pojazdu pośrednio obciąża firmę

·         Obciąża zdolność kredytową firmy

·         Konieczna znajomość rynku aby dokonać właściwego wyboru pojazdu

·         Konieczność wyznaczenia osoby w firmie do monitorowania stanu technicznego pojazdu

·         Szkody komunikacyjne kosztują  utratę zniżek i generują problemy z ich likwidacją

·         Utrata wartości pojazdu pośrednio obciąża firmę

·         Konieczność zwrotu podatku VAT do firm naprawiających pojazd po szkodach komunikacyjnych

·         Stała co miesięczna opłata – koszt uzyskania przychodów uzależniony wyłącznie od czasu użytkowania auta

·         Brak konieczności znajomości rynku – specjaliści z branży doradzą w sprawie wyboru auta

·         Pełen outsourcing w zakresie zarządzania, ubezpieczeń i kontroli pojazdu

·         Możliwość wymiany auta – system motywacyjny dla pracowników lub możliwość rezygnacji z wynajmu, jeśli nie ma potrzeby użytkowania pojazdu

 

Dlaczego firmy są zainteresowane wynajmem?

Zaangażowanie kapitału

Zakup swojego auta wymaga zaangażowania kapitału tu i teraz (100% przy zakupie, 10%-50% przy kredycie, 1-10% przy leasingu) zarówno na pierwszą wpłatę jak i na ubezpieczenie. Szacuje się, że zaangażowanie kapitału przy wynajmie auta na 36m-cy wynosi około 2% ceny auta. Przy zakupie auto wprawdzie zostaje w firmie (wchodzi do ewidencji środków trwałych) ale po 3-5 latach pojawia się dodatkowy problem z jego wymianą, przy wynajmie takiego problemu nie ma. Dlatego też przedsiębiorcy rozważają coraz częściej alternatywną i bardziej elastyczną formę zapewnienia mobilności w firmie.

Zarządzanie flotą

Przy zakupie auta, przedsiębiorca powinien pamiętać o kosztach, które pojawią się podczas jego eksploatacji. Zarządzanie swoim autem jest czasochłonne i wymaga zazwyczaj zatrudnienia dodatkowej osoby, co generuje dodatkowo koszty obsługi floty. Oczywiście można przerzucić to na kierowcę, który będzie pilnował przeglądów, umawiał serwisy, wymiany opon itp. ale czy to wchodzi w zakres jego obowiązków? A co w przypadku szkody na pojeździe? Ubezpieczenie auta też trzeba wykupić i co rok odnawiać, a nie łatwo również dobrać optymalny wariant ubezpieczenia chroniący od ponoszenia dodatkowych kosztów w przypadku zdarzeń losowych. Przy wynajmie wszystkie te czynności wliczone są w cenę najmu. Firma nie przejmuje się, że zbliża się koniec okresu objętego ubezpieczeniem. Opłacenie składki ubezpieczenia to nie jej wydatek. Dotyczy to również wydatków na zakup opon, wydatków związanych z serwisami gwarancyjnymi, wymianą części itp.

Zobowiązania długoterminowe

Planowanie to wprawdzie jeden z ważniejszych elementów zarządzania firmą, ale nikt nie jest pewny jutra, a kredyt i leasing to zobowiązania długoterminowe. Przy umowach elastycznych, firma wypożycza auto wtedy, kiedy jest taka potrzeba. Nie musi podejmować zobowiązania długoterminowego. Oczywiście ma to wpływ na cenę samego wynajmu. Opcją najkorzystniejszą cenowo jest z reguły wynajem długoterminowy. Z perspektywy firm nowych, lepszym rozwiązaniem jednak jest wynajem auta na kilka miesięcy z możliwością przedłużenia. Taki wynajem to korzyść w postaci braku długoterminowego zobowiązania, możliwość wliczania całego czynszu w koszty uzyskania przychodów oraz możliwość wpisania auta w system motywacyjny firmy. Wymiana na auto lepszej klasy może być bowiem formą nagradzania pracowników.

 

karoseria.eu

Zobacz również
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?
  • Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

    Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je …

    Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?
  • Warto wiedzieć…..

    8 grudnia 2023 roku Sąd Najwyższy w sprawie II CSKP 726/22 na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej oddalił skargę kasacyjną powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 13 maja 2020 roku w sprawie …

    Warto wiedzieć…..
  • Raport ze szkoleń

      Wiadomo: szkolenia, to ważna część branży motoryzacyjnej. Zarówno dla pracodawców, kierowników, jak i bezpośrednich wykonawców napraw oraz diagnostów. Jeżeli spojrzeć na ofertę szkoleniową w Polsce to wygląda ona nawet nieźle. Gorzej jednak kiedy przeanalizuje …

    Raport ze szkoleń
  • Postawić na jakość, wynagradzać pracę

    Krzysztof Podhorodecki, ekspert do spraw procesów likwidacji szkód, audytor, biegły sądowy, właściciel firmy Baspa Consulting. W rozmowie z Mirosławem Rutkowskim podkreśla znaczenie zarządzania i certyfikowania serwisu blacharsko-lakierniczego. Mirosław Rutkowski: Został Pan zaproszony przez firmę NOVOL …

    Postawić na jakość, wynagradzać pracę

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x