• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Renowacja malucha Arkadego Fiedlera w ZSS w Radomiu

Renowacja malucha Arkadego Fiedlera w ZSS w Radomiu

Obecnie w Zespole Szkół Samochodowych w Radomiu trwa renowacja samochodu fiat 126p w ramach projektu Akademii Renowacji

Przygodę z klasykami uczniowie radomskiej samochodówki rozpoczęli kilkanaście lat temu od renowacji skody octavii z 1964r. Następnym odnowionym pojazdem była syrenka. Ponadto w szkolnych zasobach znajdują się dwa maluchy, duży fiat, kilka motorowerów i motocykli. Wszystkie można podziwiać podczas szkolnych imprez
i wystaw.

Warto w tym miejscu nadmienić, iż nie jest to pierwszy projekt realizowany wspólnie
z Akademią Renowacji i Akademią Novol. Pierwszym był projekt Komar, który odnowiony prezentowany był w trakcie targów Retro Motor Show w Poznaniu w ubiegłym roku. Przebieg renowacji Komarka można zobaczyć na stronie www.zssradom.edu.pl.

Maluch trafił do szkoły w listopadzie ubiegłego roku z propozycją przygotowania pojazdu do podróży dookoła Ameryki. Wyzwanie było bardzo trudne, ale nasza doświadczona kadra nauczycielska wraz z uczniami podjęła się tego zadania. Początkowo zakres prac do wykonania wydawał się niewielki, ale po przeprowadzeniu demontażu malucha okazało się, że samochód wymaga kompleksowych prac blacharsko-lakierniczych. Odnawiany pojazd został  całkowicie zdemontowany.  Wymontowane zostały z wnętrza fotele, zdemontowane szyby, zderzaki, maska i reszta elementów nadwozia. Wymontowany został także silnik
z układem napędowym i instalacja elektryczna. Trudności przyspozyło usunięcie
z nadwozia naklejek reklamowych, ale i z tym problemem poradziliśmy sobie doskonale.  Na tym etapie renowacji została wykonana wstępna kontrola stanu poszczególnych podzespołów podwozia i  nadwozia. Był to etap, kiedy stwierdzono, które części auta będzie trzeba, odnowić lub po prostu dokupić. Sporządzono listę brakujących elementów i przeprowadzono segregację  poszczególnych części. Maluch to samochód, który od kilkunastu lat nie jest produkowany, ale części do jego odnowienia cały czas są dostępne.

Rozbiórkę przeprowadzali uczniowie pod okiem nauczycieli tak, by elementy, które są w dobrym stanie technicznym, na kolejnych etapach renowacji można było zamontować z powrotem. W trakcie demontażu okazało się, że wszystkie przewody hamulcowe wymagają wymiany. Po prostu czas zrobił swoje, a wykonanie tej operacji wpłynie na bezpieczeństwo podróży. Po demontażu pojazd trafił na stanowisko blacharni, gdzie miejsca korozji zostały wycięte i uzupełnione nową blachą. Ten zabieg dotyczył głównie podłogi. Istotnym elementem odbudowy malucha było piaskowanie podwozia, dzięki czemu dalsza odbudowa była łatwiejsza. W trakcie prac blacharskich okazało się, że niezbędne jest unieszczenie naluszka na ramie naprawczej i wykonanie korekty bryły nadwozia.

Często sami znajdujemy rozwiązania problemów i zagadek konstrukcyjnych, jak
w przypadku wykonywania wzmocnienia pod resor przedniego zawieszenia. Wymiany wymagał także pas pod przednią i tylną szybą, wstawione zostały reperaturki  przednich i tylnych błotników,  jak również talerze pod sprężyny tylnego zawieszenia. Były to prace o dużym stopniu trudności, wymagające dużej precyzji.

Nie jest to nasz pierwszy taki projekt. Nauczyciele pracujący przy renowacji malucha są to ludzie z pasją, którzy w swoją pracę wkładają nie tylko swój czas i umiejętności, ale także serce, zarażając tym młodych pasjonatów motoryzacji, czyli naszych uczniów. Ci już dziś mogą pochwalić się ciekawymi eksponatami, jakie przechowują w swoich garażach.

Obecnie fiat 126p jest przygotowywany do wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia i elementów zawieszenia pojazdu. Zabieg ten pozwoli na jego długotrwałą eksploatację. Już dziś nie możemy doczekać się etapu końcowego. Mamy nadzieję, że efekt naszej pracy spodoba się zarówno właścicielowi pojazdu, jak i wszystkim sympatykom tej marki. O dalszych etapach renowacji będziemy systematycznie informowali na naszym forum. Jak przebiega proces renowacji malucha zobaczcie sami na zdjęciach. Materiały oraz pomoc techniczną nad pracami zapewnia Akademia Novol. Prace te mają nie tylko wzbudzać zainteresowanie szkołą  zawodami mechanika czy lakiernika , ale przyczynić się do poszerzania wiedzy jak i umiejętności.  zdj%c2%a6ocia-z-telefonu-2018-357zdj%c2%a6ocia-z-telefonu-2018-298

dav

dav

imag0952imag0884dsc01969

 

 

 

Zobacz również
  • AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji

    AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …

    AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji
  • Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego

    Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …

    Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego
  • Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami

    Na zaproszenie firmy Troton do Gościna przyjechał Marcin Kostrzyński, dziennikarz, leśnik i operator kamery, doskonale znany miłośnikom przyrody jako Marcin z Lasu. Spotkał się z uczniami klas 1-8 Zespołu Szkół w Gościnie. Zabrał ich w …

    Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x