REACH (ang. Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals) to rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. (1907/2006/WE) w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów, które nakłada na producentów i importerów chemikaliów obowiązek przystąpienia do rejestracji substancji stosowanych na terenie UE, których przewidziany roczny obrót jest równy lub większy od 1 tony. Proces rejestracji wstępnej jest nieodpłatny i rozpoczyna się 1 czerwca 2008 roku i potrwa do 1 grudnia 2008. Brak przystąpienia do niej oznacza, że substancja nie może być obecna na rynku wspólnotowym.
REACH wprowadza się przede wszystkim ze względów ochrony środowiska i człowieka przed chemią niebezpieczną. Celem rozporządzenie jest wzmocnienie konkurencyjności europejskiego przemysłu chemicznego oraz jego integracja z rynkiem międzynarodowym.
Producenci materiałów lakierniczych w postaci preparatów, o ile nie są również producentami substancji wchodzących w ich skład, nie mają większych obowiązków w związku z REACH. W tym przypadku są oni „dalszymi użytkownikami” i spoczywa na nich obowiązek dostarczenia do producenta substancji, informacji o każdym możliwym jej zastosowaniu w preparacie. Importerzy materiałów lakierniczych, w postaci preparatów lub wyrobów, spoza tenarów Unii Europejskiej, w myśli rozporządzenia REACH, stają się ich producentami i na nich spoczywa obowiązek rejestracji substancji wchodzących w skład danego preparatu. Po 1 czerwca 2008 roku producenci substancji mają obowiązek dostarczyć dalszym użytkownikom nowe karty charakterystyki wraz z uwzględnionym przez nich scenariuszem narażenia dla zastosowania w przemyśle lakierniczym.
Więcej informacji na stronach Europejskiej Agencji Chemicznej (http://echa.europa.eu) oraz krajowego centrum informacji REACH (http://reach.gov.pl).
Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publikuje wyniki za Q1 2024 Najważniejsze informacje Q1 2024 (w porównaniu z Q1 2023) Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży zarówno w segmencie farb, …
AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …
Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …