• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Ramy i stanowiska naprawcze

Ramy i stanowiska naprawcze

Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń do naprawy karoserii samochodów powypadkowych. Firmy produkujące urządzenia naprawcze wprowadzają na rynek coraz to nowe rozwiązania oraz mocno przekonują o słuszności stosowanych rozwiązań. Poza sloganami reklamowymi jest jednak kilka czynników, decydujących czy urządzenie będzie odpowiednio praktyczne oraz efektywne do prowadzenia napraw powypadkowych w obecnych realiach rynkowych.

Trochę historii

Pierwsze urządzenia naprawcze stały się powszechne w warsztatach blacharskich krajów rozwiniętych w połowie ubiegłego wieku. Były to przeważnie stanowiska stacjonarne lub urządzenia ściśle specjalizowane, modułowe, czyli działające na zasadzie wzorca kształtu ramy lub płyty podłogowej najbardziej popularnych z ówcześnie poruszających się po drogach samochodów. Dopiero później pojawiły się urządzenia o konstrukcji uniwersalnej, pozwalające na naprawę wszystkich samochodów bez ograniczeń i do dnia dzisiejszego zwiększa się liczba warsztatów stosujących te urządzenia. Główne przyczyny tej zmiany to gwałtownie rosnąca ilość modeli produkowanych na świecie samochodów oraz rosnące wymagania ekonomiczne związane z naprawami powypadkowymi.

fot-chief

Ramy modułowe zostały w zasadzie wyparte przez urządzenia uniwersalne, głównie ze względów ekonomicznych. Pracochłonność podczas stosowania ram z końcówkami wzorcowymi, konieczność demontażu większości elementów zawieszenia, kłopotliwość oraz koszty wypożyczania zestawów naprawczo-pomiarowych do każdego naprawianego pojazdu mają się nijak do tego co proponuje warsztatowi za naprawę firma ubezpieczeniowa lub ile jest w stanie zapłacić za naprawę klient. Urządzenia modułowe najdłużej były popularne w Europie zachodniej i USA, gdzie była dobrze rozwinięta sieć wypożyczalni zestawów końcówek naprawczo-pomiarowych. Zasada wzorca kształtu została zastąpiona zastosowaniem uniwersalnych urządzeń pomiarowych umożliwiających diagnozę przed oraz kontrolę w trakcie i po naprawie karoserii naprawianych pojazdów. Współczesne urządzenia uniwersalne najnowszej generacji wyposażone są w elektroniczne urządzenia pomiarowe umożliwiające automatyczne porównanie zmierzonych wymiarów z danymi wzorcowymi zawartymi w bazie urządzenia. W każdym momencie może być dokonany wydruk wyników pomiaru, a wszystkie procedury zapamiętane są w pamięci komputera sterującego urządzeniem. Oprócz urządzeń pomiarowych sterowanych komputerem z powodzeniem stosowane są również mechaniczne urządzenia pomiarowe do karoserii.

 

Typy ram i stanowisk naprawczych

Na użytek niniejszej publikacji dokonano następującego podziału urządzeń naprawczych:

 

  • uniwersalne mobilne,
  • uniwersalne z podnośnikiem,
  • modułowe,
  • stacjonarne z kratownicą.

 

Uniwersalne urządzenia naprawcze na kołach. Urządzenia uniwersalne zbudowane są przeważnie jako urządzenia jezdne, umożliwiające swobodne przemieszczanie ich w warsztacie, zarówno bez zamocowanego samochodu jak i z samochodem. Typowe uniwersalne urządzenie naprawcze przejezdne przedstawiono na rysunku 5.1.

 

Urządzenia zintegrowane z podnośnikiem. Coraz częściej urządzenia mobilne, pomimo swoich niewątpliwych zalet wynikających głównie z możliwości swobodnego ich przemieszczania w warsztacie jak i na placu, wypierane są przez urządzenia zintegrowane z podnośnikiem. Najczęściej jest to rama na podnośniku nożycowym zamocowana na posadzce, czy też (lepiej) osadzona w zagłębieniu posadzki warsztatu.

Rozwiązanie takie jest optymalne dla współczesnego warsztatu napraw powypadkowych. Pozwala na maksymalne skrócenie czasu potrzebnego na montaż i demontaż pojazdu na ramie naprawczej. Nie bez znaczenia pozostaje wzrost bezpieczeństwa podczas procesu montażu jak i naprawy oraz podwyższenie komfortu pracy. Podczas naprawy oraz diagnostyki pojazd osadzony na ramie może być podnoszony i opuszczany w zależności od potrzeby.

fot-herkules

 

Urządzenia naprawcze modułowe zbudowane są jako urządzenia jezdne lub stacjonarne zamocowane na podnośniku. Zwykle modułowe urządzenie naprawcze składa się z następujących elementów:

 

ramy nośnej,

wieży ciągnącej z zestawem hydraulicznym,

belek mocujących imadła progowe do ramy naprawczej,

imadeł progowych,

zestawów końcówek wzorcowych stałych lub regulowanych,

pośrednich elementów mocujących.

 

Zestawy naprawcze fabrycznie wyposażane są w szczegółową dokumentację dotyczącą mocowania końcówek do poszczególnych typów płyty podłogowej. Wielość modeli i różnych konfiguracji pojazdów stanowi główną barierę stosowania tego typu rozwiązań w wielomarkowych serwisach napraw powypadkowych. Systemy te sprawdzają się jedynie w wysoce wyspecjalizowanych serwisach dilerskich, gdzie na bieżąco aktualizuje się dokumentację oraz wyposażenie do nowych modeli pojazdów. Problem w tym, że te właśnie serwisy raczej rzadko wykonują powypadkowe naprawy główne.

Niektóre systemy naprawcze oparte na zestawach modułów pomiarowo-naprawczych narażone są podczas niewłaściwej naprawy na uszkodzenie. Bywa, że nieprofesjonalna obsługa doprowadza do tego, ze przenoszą zbyt duże siły i ulegają deformacji. Warto pamiętać, że takie elementy systemu mogą być powodem błędów w przeprowadzonej naprawie. Jest to problem bardzo trudny do wykrycia przed naprawą i jest jednym z powodów niechęci niektórych serwisów do stosowania tego typu rozwiązań.

fot-herkules-2

Urządzenia naprawcze stacjonarne z kratownicą posiadają wiele odmian choć jedna cecha jest wspólna. To kratownica osadzona trwale w posadzce warsztatu, do której mocowane jest w zależności od potrzeb oprzyrządowanie naprawcze. Rozwiązania oparte na kratownicy zwane są również systemami podłogowymi.

W zależności od producenta opcjonalnie mogą być wyposażone w zestaw hydraulicznych rozpieraczy siłownikowych zamiast wież ciągnących. Dodatkowo spotyka się również zamontowane na stanowisku z kratownicą, podnośniki nożycowe lub słupowe. Warto zauważyć, że systemy takie posiadają zalety, lecz bez podnośnika praca jest raczej niezbyt wygodna i należy traktować takie rozwiązania z pewnym dystansem. Jedną z wad jest trwałe związanie z podłożem znacznej części systemu, co uniemożliwia jego przeniesienie w inne miejsce, choćby w przypadku reorganizacji czy zmiany lokalu warsztatowego. Oceniając takie rozwiązanie pod względem kosztów, jest ono porównywalne z ramą uniwersalną na podnośniku nożycowym. Ramę taką jednak można w dowolnym momencie przenieść w całości w inne miejsce lub nawet sprzedać.

 

 

Bogusław Raatz

raatz.pl

 

Zobacz również
  • Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

    Producenci samochodów w dalszym ciągu wykorzystują technologie w celu poprawy ogólnego komfortu i bezpieczeństwa pasażerów pojazdu. Wyposażenie w zintegrowany zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) staje się standardem w wielu nowych pojazdach. Obejmuje on: system ostrzegania …

    Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
  • 5 sposobów na zrównoważony rozwój warsztatu

    Spies Hecker pomaga warsztatom chronić środowisko i zmniejszać zużycie energii. Joachim Hinz, Spies Hecker Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, omawia znaczenie zrównoważonego rozwoju.   Środowisko naturalne – klucz do zrównoważonego rozwoju – musi stawić …

    5 sposobów na zrównoważony rozwój warsztatu
  • Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!

    Pierwsza książka Bogusława Raatza poruszająca tematykę napraw karoserii została wydana w 2005 roku. W tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie zaszło wiele zmian dotyczących technologii i konstrukcji pojazdów, co w konsekwencji powoduje konieczność modernizacji technologii naprawczych. …

    Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!
  • Lutospawanie w naprawach karoserii

    Od ponad dziesięciu lat coraz częściej można usłyszeć o nowych stopach stalowych i ich roli w zmniejszaniu masy karoserii samochodowej. Samo zmniejszenie masy nie jest wyłącznym celem konstruktorów. Jednocześnie poprawia się bezpieczeństwo bierne pasażerów oraz …

    Lutospawanie w naprawach karoserii
  • Organizacja serwisu cz.2

    Warto zastanowić się na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas procesu likwidacji szkody. Samochód, który uległ kolizji drogowej zostaje przeważnie przetransportowany do warsztatu blacharskiego, który ma się zająć jego naprawą. Kolizja zdarza się zawsze w …

    Organizacja serwisu cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się