• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Ramy i stanowiska naprawcze

Ramy i stanowiska naprawcze

Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń do naprawy karoserii samochodów powypadkowych. Firmy produkujące urządzenia naprawcze wprowadzają na rynek coraz to nowe rozwiązania oraz mocno przekonują o słuszności stosowanych rozwiązań. Poza sloganami reklamowymi jest jednak kilka czynników, decydujących czy urządzenie będzie odpowiednio praktyczne oraz efektywne do prowadzenia napraw powypadkowych w obecnych realiach rynkowych.

Trochę historii

Pierwsze urządzenia naprawcze stały się powszechne w warsztatach blacharskich krajów rozwiniętych w połowie ubiegłego wieku. Były to przeważnie stanowiska stacjonarne lub urządzenia ściśle specjalizowane, modułowe, czyli działające na zasadzie wzorca kształtu ramy lub płyty podłogowej najbardziej popularnych z ówcześnie poruszających się po drogach samochodów. Dopiero później pojawiły się urządzenia o konstrukcji uniwersalnej, pozwalające na naprawę wszystkich samochodów bez ograniczeń i do dnia dzisiejszego zwiększa się liczba warsztatów stosujących te urządzenia. Główne przyczyny tej zmiany to gwałtownie rosnąca ilość modeli produkowanych na świecie samochodów oraz rosnące wymagania ekonomiczne związane z naprawami powypadkowymi.

fot-chief

Ramy modułowe zostały w zasadzie wyparte przez urządzenia uniwersalne, głównie ze względów ekonomicznych. Pracochłonność podczas stosowania ram z końcówkami wzorcowymi, konieczność demontażu większości elementów zawieszenia, kłopotliwość oraz koszty wypożyczania zestawów naprawczo-pomiarowych do każdego naprawianego pojazdu mają się nijak do tego co proponuje warsztatowi za naprawę firma ubezpieczeniowa lub ile jest w stanie zapłacić za naprawę klient. Urządzenia modułowe najdłużej były popularne w Europie zachodniej i USA, gdzie była dobrze rozwinięta sieć wypożyczalni zestawów końcówek naprawczo-pomiarowych. Zasada wzorca kształtu została zastąpiona zastosowaniem uniwersalnych urządzeń pomiarowych umożliwiających diagnozę przed oraz kontrolę w trakcie i po naprawie karoserii naprawianych pojazdów. Współczesne urządzenia uniwersalne najnowszej generacji wyposażone są w elektroniczne urządzenia pomiarowe umożliwiające automatyczne porównanie zmierzonych wymiarów z danymi wzorcowymi zawartymi w bazie urządzenia. W każdym momencie może być dokonany wydruk wyników pomiaru, a wszystkie procedury zapamiętane są w pamięci komputera sterującego urządzeniem. Oprócz urządzeń pomiarowych sterowanych komputerem z powodzeniem stosowane są również mechaniczne urządzenia pomiarowe do karoserii.

 

Typy ram i stanowisk naprawczych

Na użytek niniejszej publikacji dokonano następującego podziału urządzeń naprawczych:

 

  • uniwersalne mobilne,
  • uniwersalne z podnośnikiem,
  • modułowe,
  • stacjonarne z kratownicą.

 

Uniwersalne urządzenia naprawcze na kołach. Urządzenia uniwersalne zbudowane są przeważnie jako urządzenia jezdne, umożliwiające swobodne przemieszczanie ich w warsztacie, zarówno bez zamocowanego samochodu jak i z samochodem. Typowe uniwersalne urządzenie naprawcze przejezdne przedstawiono na rysunku 5.1.

 

Urządzenia zintegrowane z podnośnikiem. Coraz częściej urządzenia mobilne, pomimo swoich niewątpliwych zalet wynikających głównie z możliwości swobodnego ich przemieszczania w warsztacie jak i na placu, wypierane są przez urządzenia zintegrowane z podnośnikiem. Najczęściej jest to rama na podnośniku nożycowym zamocowana na posadzce, czy też (lepiej) osadzona w zagłębieniu posadzki warsztatu.

Rozwiązanie takie jest optymalne dla współczesnego warsztatu napraw powypadkowych. Pozwala na maksymalne skrócenie czasu potrzebnego na montaż i demontaż pojazdu na ramie naprawczej. Nie bez znaczenia pozostaje wzrost bezpieczeństwa podczas procesu montażu jak i naprawy oraz podwyższenie komfortu pracy. Podczas naprawy oraz diagnostyki pojazd osadzony na ramie może być podnoszony i opuszczany w zależności od potrzeby.

fot-herkules

 

Urządzenia naprawcze modułowe zbudowane są jako urządzenia jezdne lub stacjonarne zamocowane na podnośniku. Zwykle modułowe urządzenie naprawcze składa się z następujących elementów:

 

ramy nośnej,

wieży ciągnącej z zestawem hydraulicznym,

belek mocujących imadła progowe do ramy naprawczej,

imadeł progowych,

zestawów końcówek wzorcowych stałych lub regulowanych,

pośrednich elementów mocujących.

 

Zestawy naprawcze fabrycznie wyposażane są w szczegółową dokumentację dotyczącą mocowania końcówek do poszczególnych typów płyty podłogowej. Wielość modeli i różnych konfiguracji pojazdów stanowi główną barierę stosowania tego typu rozwiązań w wielomarkowych serwisach napraw powypadkowych. Systemy te sprawdzają się jedynie w wysoce wyspecjalizowanych serwisach dilerskich, gdzie na bieżąco aktualizuje się dokumentację oraz wyposażenie do nowych modeli pojazdów. Problem w tym, że te właśnie serwisy raczej rzadko wykonują powypadkowe naprawy główne.

Niektóre systemy naprawcze oparte na zestawach modułów pomiarowo-naprawczych narażone są podczas niewłaściwej naprawy na uszkodzenie. Bywa, że nieprofesjonalna obsługa doprowadza do tego, ze przenoszą zbyt duże siły i ulegają deformacji. Warto pamiętać, że takie elementy systemu mogą być powodem błędów w przeprowadzonej naprawie. Jest to problem bardzo trudny do wykrycia przed naprawą i jest jednym z powodów niechęci niektórych serwisów do stosowania tego typu rozwiązań.

fot-herkules-2

Urządzenia naprawcze stacjonarne z kratownicą posiadają wiele odmian choć jedna cecha jest wspólna. To kratownica osadzona trwale w posadzce warsztatu, do której mocowane jest w zależności od potrzeb oprzyrządowanie naprawcze. Rozwiązania oparte na kratownicy zwane są również systemami podłogowymi.

W zależności od producenta opcjonalnie mogą być wyposażone w zestaw hydraulicznych rozpieraczy siłownikowych zamiast wież ciągnących. Dodatkowo spotyka się również zamontowane na stanowisku z kratownicą, podnośniki nożycowe lub słupowe. Warto zauważyć, że systemy takie posiadają zalety, lecz bez podnośnika praca jest raczej niezbyt wygodna i należy traktować takie rozwiązania z pewnym dystansem. Jedną z wad jest trwałe związanie z podłożem znacznej części systemu, co uniemożliwia jego przeniesienie w inne miejsce, choćby w przypadku reorganizacji czy zmiany lokalu warsztatowego. Oceniając takie rozwiązanie pod względem kosztów, jest ono porównywalne z ramą uniwersalną na podnośniku nożycowym. Ramę taką jednak można w dowolnym momencie przenieść w całości w inne miejsce lub nawet sprzedać.

 

 

Bogusław Raatz

raatz.pl

 

Zobacz również
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x