• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Jak prowadzić lakiernię i nie zbankrutować?

Jak prowadzić lakiernię  i nie zbankrutować?

Ceny usług warsztatu lakierniczego nie mogą być zbyt wysokie, bo nie będzie klientów, nie mogą być zbyt niskie, bo działalność skończy się plajtą. A konkurencja nie śpi. Jak wyceniać pracę w warsztacie, żeby zarobić i zyskać uznanie klientów?

Naprawy lakiernicze muszą być wykonywane dobrze, tanio i szybko. Tyle, że dla klienta te pojęcia oznaczają najczęściej co innego, niż dla warsztatu. Dobrze, czyli tak, żeby nie było widać, że auto było naprawiane. Dla fachowca dobrze, oznacza wykonanie naprawy zgodnie z wymogami technologii i z wykorzystaniem właściwych materiałów. Tanio, dla klienta oznacza mniej, niż otrzymał od ubezpieczyciela, dla warsztatu natomiast oznacza pokrycie wszelkich kosztów i niewielki zysk. Szybko, dla klienta – na już, dla warsztatu takie pojęcie praktycznie nie istnieje. Jeśli poszczególne procesy wymagają określonego czasu, to naprawy nie da się przyspieszyć. W tym przypadku szybko oznacza możliwie najkrótszy czas od wjazdu samochodu do naprawy do przyjęcia zapłaty za wykonaną pracę.

Naprawa samochodu powinna być wykonana dobrze, tanio i szybko, ale w takim rozumieniu tych pojęć, jakie obowiązuje w warsztacie. Czyli przywrócenie auta do stanu przed uszkodzeniem zgodnie z wymogami technologii i z gwarancją jakości, w czasie niezbędnym do wykonania poszczególnych czynności i w cenie wynikającej z rzetelnej kalkulacji. Aby sprostać zadaniu, lakiernia musi być wyposażona w potrzebne maszyny i urządzenia, a załoga odpowiednio przeszkolona i doświadczona. Organizacja pracy warsztatu zapewnia odpowiednie zaopatrzenie w części i materiały, obieg informacji i przepływ dokumentów, a także szybkie i nie budzące wątpliwości wyceny.

Wycena wartości usług warsztatu to przede wszystkim liczba godzin, jakich wymaga naprawa, pomnożona przez wartość pracy wykonanej w czasie jednej godziny. Czyli liczba roboczogodzin. Czasy trwania czynności naprawczych powinny być ustalane zależnie od konstrukcji uszkodzonej części, stosowanych metod naprawczych, posiadanych narzędzi oraz kwalifikacji zawodowych wykonawców.

Do tego dochodzi koszt części i materiałów niezbędnych do wykonania naprawy. Konieczne jest również doliczenie kosztów dodatkowych, wynikających, na przykład z opóźnionych płatności. No i jakiś zysk, bo przecież warsztat musi generować dochód. Czas naprawy elementów pojazdu oraz wartość włożonej pracy zależą od rodzaju użytych części zamiennych oraz zastosowanych materiałów lakierniczych. Powszechną praktyką jest określanie przez ubezpieczycieli zaniżonych cen części i materiałów. Kalkulując więc wartość roboczogodziny trzeba dodatkowo uwzględniać poniesione koszty zamówienia części, transportu, magazynowania oraz dostarczenia na stanowisko naprawcze. Warto też zauważyć, że wykorzystywanie znacznie tańszych elementów używanych może wymagać dużo większego nakładu pracy i, w efekcie, oszczędności będą iluzoryczne.

Wykonując kalkulacje napraw powypadkowych i obliczanie wartości poszczególnych czynności naprawczych można (a nawet trzeba) korzystać z systemów informatycznych. Systemy informatyczne dla warsztatów pomagają obliczyć wartość roboczogodziny. Wprowadzone w nich normy czasowe rozliczenia typowych operacji lakierniczych z wykorzystaniem materiałów używanych w fabrykach (normy producentów samochodów) albo obliczone przez autoryzowane, specjalistyczne firmy. Zawsze należy korzystać z takich programów, które uwzględniają materiały i technologie dostawcy lakierów. Normy producentów samochodów mogą istotnie się różnić z uwagi na odmienne technologie i cechy użytkowe materiałów lakierniczych. Właściwa kalkulacja kosztów napraw jest niezbędna przy zawieraniu umowy o naprawach samochodów skierowanych przez ubezpieczyciela. Oprogramowanie powinno też ułatwiać wykonanie kosztorysu ponaprawczego. Obliczając wartość roboczogodziny należy uwzględnić koszty:

  • części i materiałów do utrzymania obiektów, maszyn i narzędzi
  • napraw, remontów i utrzymania obiektów, maszyn i urządzeń
  • mediów (energia elektryczna, woda, ścieki)
  • usług transportowych i usług zlecanych
  • usług telekomunikacyjnych i pocztowych
  • reprezentacji, promocji i reklamy
  • utylizacji odpadów, ścieków, śmieci itp usług
  • czynszów, dzierżaw, leasingów i ubezpieczeń
  • opłat i podatków
  • wynagrodzeń i świadczeń na rzecz zatrudnionych, kursów i szkoleń
  • amortyzacji majątku trwałego

Specjalistyczne oprogramowanie nie zawsze uwzględnia wszystkie czynności, jakie wykonywane są w warsztacie. Chociaż nie są one pracami bezpośrednio związanymi z naprawą samochodów, to jednak są konieczne i generują koszty. Dlatego też przy kalkulacji wartości roboczogodziny należy dodatkowo uwzględnić:

  • mycia przed naprawą oraz po wykonanej naprawie blacharsko lakierniczej,
  • polerowanie elementów pojazdów po naprawie,
  • naprawy zaprawkowe elementów pojazdów,
  • identyfikacja lakieru na nowym i naprawianym elemencie oraz wybranie receptur materiałów lakierniczych z bazy danych mieszalnika,
  • mieszanie składników lakieru z komponentów w mieszalniku,
  • próbne natryski lakieru dla dobrania jego odcienia.

 

Osobnym tematem są koncesje, licencje i autoryzacje producentów pojazdów oraz stały dostęp do pełnej dokumentacji technologicznej – tu koszty związane są z ilością kupowanych materiałów, jakością wykonywanych usług, liczbą konkurencyjnych zakładów w okolicy i cenami rynkowymi. Co gorsze, mogą się zmieniać wraz ze zmianami rynkowymi i sytuacją danego producenta.

 

Zainwestowane w uruchomienie warsztatu pieniądze muszą się zwrócić. Oczywiste jest zatem, że wpływy za usługi powinny pokryć wszystkie wymienione wcześniej koszty, ale również zagwarantować zwrot zainwestowanego kapitału oraz zysk. No, cóż, prowadzenie warsztatu lakierniczego nijak nie przypomina sytuacji z ”Ziemi obiecanej” – ty nie masz nic, ja nie mam nic, to w sam raz tyle, żeby zbudować…

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

Zobacz również
  • Analiza podłoża lakieru w podczerwieni

    Często pojawia się potrzeba analizy podłoża lakieru w samochodzie. Dotyczy to zazwyczaj wyceny pojazdu, opinii eksperckiej lub w niektórych przypadkach w transakcji kupna-sprzedaży samochodu. Przyrządy do pomiaru grubości warstw lakieru, mierzą grubość powłoki wraz z …

    Analiza podłoża lakieru w podczerwieni
  • Kontrola warunków klimatycznych

    Podczas prowadzenia wszelkiego rodzaju prac malarskich warunki klimatyczne mają istotny wpływ na cały proces aplikacji. Do pierwszych czynności decydujących o możliwości przystąpienia do malowania powinna należeć kontrola stanu powierzchni i warunków termiczno-wilgotnościowych. Szczegółowe warunki prowadzenia …

    Kontrola warunków klimatycznych
  • NOVOL otwiera N-Box!

    Kolejny etap w historii firmy NOVOL został rozpoczęty! W dniu 12.06.2019 otworzył się N-Box i na półki sieci sklepów patronackich trafiła nowa linia – NOVOL. To produkty, które w nowoczesny sposób mają zadbać o bezproblemowe …

    NOVOL otwiera N-Box!
  • Ostatnie stadium ewolucji

    Branża materiałów lakierniczych podlega ciągłym zmianom, jednak na tle wielu innych dziedzin życia i techniki, jest to rozwój bardzo, bardzo powolny. Gdyby lakiery rozwijały się równie szybko jak choćby komputery, to już od wielu lat …

    Ostatnie stadium ewolucji
  • Pięć lat innowacyjności marki Cromax

    Kevin Torfs, Cromax Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę (EMEA), o gotowości Cromax na przyszłość w piątą rocznicę funkcjonowania tej pionierskiej marki.   Marka Cromax odrodziła się w 2013 r. pod nowym szyldem i logo. Pięć …

    Pięć lat innowacyjności marki Cromax

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie