• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Jak prowadzić lakiernię i nie zbankrutować?

Jak prowadzić lakiernię  i nie zbankrutować?

Ceny usług warsztatu lakierniczego nie mogą być zbyt wysokie, bo nie będzie klientów, nie mogą być zbyt niskie, bo działalność skończy się plajtą. A konkurencja nie śpi. Jak wyceniać pracę w warsztacie, żeby zarobić i zyskać uznanie klientów?

Naprawy lakiernicze muszą być wykonywane dobrze, tanio i szybko. Tyle, że dla klienta te pojęcia oznaczają najczęściej co innego, niż dla warsztatu. Dobrze, czyli tak, żeby nie było widać, że auto było naprawiane. Dla fachowca dobrze, oznacza wykonanie naprawy zgodnie z wymogami technologii i z wykorzystaniem właściwych materiałów. Tanio, dla klienta oznacza mniej, niż otrzymał od ubezpieczyciela, dla warsztatu natomiast oznacza pokrycie wszelkich kosztów i niewielki zysk. Szybko, dla klienta – na już, dla warsztatu takie pojęcie praktycznie nie istnieje. Jeśli poszczególne procesy wymagają określonego czasu, to naprawy nie da się przyspieszyć. W tym przypadku szybko oznacza możliwie najkrótszy czas od wjazdu samochodu do naprawy do przyjęcia zapłaty za wykonaną pracę.

Naprawa samochodu powinna być wykonana dobrze, tanio i szybko, ale w takim rozumieniu tych pojęć, jakie obowiązuje w warsztacie. Czyli przywrócenie auta do stanu przed uszkodzeniem zgodnie z wymogami technologii i z gwarancją jakości, w czasie niezbędnym do wykonania poszczególnych czynności i w cenie wynikającej z rzetelnej kalkulacji. Aby sprostać zadaniu, lakiernia musi być wyposażona w potrzebne maszyny i urządzenia, a załoga odpowiednio przeszkolona i doświadczona. Organizacja pracy warsztatu zapewnia odpowiednie zaopatrzenie w części i materiały, obieg informacji i przepływ dokumentów, a także szybkie i nie budzące wątpliwości wyceny.

Wycena wartości usług warsztatu to przede wszystkim liczba godzin, jakich wymaga naprawa, pomnożona przez wartość pracy wykonanej w czasie jednej godziny. Czyli liczba roboczogodzin. Czasy trwania czynności naprawczych powinny być ustalane zależnie od konstrukcji uszkodzonej części, stosowanych metod naprawczych, posiadanych narzędzi oraz kwalifikacji zawodowych wykonawców.

Do tego dochodzi koszt części i materiałów niezbędnych do wykonania naprawy. Konieczne jest również doliczenie kosztów dodatkowych, wynikających, na przykład z opóźnionych płatności. No i jakiś zysk, bo przecież warsztat musi generować dochód. Czas naprawy elementów pojazdu oraz wartość włożonej pracy zależą od rodzaju użytych części zamiennych oraz zastosowanych materiałów lakierniczych. Powszechną praktyką jest określanie przez ubezpieczycieli zaniżonych cen części i materiałów. Kalkulując więc wartość roboczogodziny trzeba dodatkowo uwzględniać poniesione koszty zamówienia części, transportu, magazynowania oraz dostarczenia na stanowisko naprawcze. Warto też zauważyć, że wykorzystywanie znacznie tańszych elementów używanych może wymagać dużo większego nakładu pracy i, w efekcie, oszczędności będą iluzoryczne.

Wykonując kalkulacje napraw powypadkowych i obliczanie wartości poszczególnych czynności naprawczych można (a nawet trzeba) korzystać z systemów informatycznych. Systemy informatyczne dla warsztatów pomagają obliczyć wartość roboczogodziny. Wprowadzone w nich normy czasowe rozliczenia typowych operacji lakierniczych z wykorzystaniem materiałów używanych w fabrykach (normy producentów samochodów) albo obliczone przez autoryzowane, specjalistyczne firmy. Zawsze należy korzystać z takich programów, które uwzględniają materiały i technologie dostawcy lakierów. Normy producentów samochodów mogą istotnie się różnić z uwagi na odmienne technologie i cechy użytkowe materiałów lakierniczych. Właściwa kalkulacja kosztów napraw jest niezbędna przy zawieraniu umowy o naprawach samochodów skierowanych przez ubezpieczyciela. Oprogramowanie powinno też ułatwiać wykonanie kosztorysu ponaprawczego. Obliczając wartość roboczogodziny należy uwzględnić koszty:

  • części i materiałów do utrzymania obiektów, maszyn i narzędzi
  • napraw, remontów i utrzymania obiektów, maszyn i urządzeń
  • mediów (energia elektryczna, woda, ścieki)
  • usług transportowych i usług zlecanych
  • usług telekomunikacyjnych i pocztowych
  • reprezentacji, promocji i reklamy
  • utylizacji odpadów, ścieków, śmieci itp usług
  • czynszów, dzierżaw, leasingów i ubezpieczeń
  • opłat i podatków
  • wynagrodzeń i świadczeń na rzecz zatrudnionych, kursów i szkoleń
  • amortyzacji majątku trwałego

Specjalistyczne oprogramowanie nie zawsze uwzględnia wszystkie czynności, jakie wykonywane są w warsztacie. Chociaż nie są one pracami bezpośrednio związanymi z naprawą samochodów, to jednak są konieczne i generują koszty. Dlatego też przy kalkulacji wartości roboczogodziny należy dodatkowo uwzględnić:

  • mycia przed naprawą oraz po wykonanej naprawie blacharsko lakierniczej,
  • polerowanie elementów pojazdów po naprawie,
  • naprawy zaprawkowe elementów pojazdów,
  • identyfikacja lakieru na nowym i naprawianym elemencie oraz wybranie receptur materiałów lakierniczych z bazy danych mieszalnika,
  • mieszanie składników lakieru z komponentów w mieszalniku,
  • próbne natryski lakieru dla dobrania jego odcienia.

 

Osobnym tematem są koncesje, licencje i autoryzacje producentów pojazdów oraz stały dostęp do pełnej dokumentacji technologicznej – tu koszty związane są z ilością kupowanych materiałów, jakością wykonywanych usług, liczbą konkurencyjnych zakładów w okolicy i cenami rynkowymi. Co gorsze, mogą się zmieniać wraz ze zmianami rynkowymi i sytuacją danego producenta.

 

Zainwestowane w uruchomienie warsztatu pieniądze muszą się zwrócić. Oczywiste jest zatem, że wpływy za usługi powinny pokryć wszystkie wymienione wcześniej koszty, ale również zagwarantować zwrot zainwestowanego kapitału oraz zysk. No, cóż, prowadzenie warsztatu lakierniczego nijak nie przypomina sytuacji z ”Ziemi obiecanej” – ty nie masz nic, ja nie mam nic, to w sam raz tyle, żeby zbudować…

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

Zobacz również
  • Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor

    Wiele osób myśli, że po zakończeniu sezonu F1 zespoły mają czas na odpoczynek. Nic bardziej mylnego. W tym czasie skupiają się na nieustannym ulepszaniu bolidów i tworzeniu nowych szat graficznych. Przed sezonem 2019 stajnia Mercedes-AMG Petronas …

    Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor
  • Mieszalniki lakiernicze

      Dla naprawy powłoki lakieru, niezbędne jest posiadanie bazy o kolorze zgodnym ze znajdującym się na naprawianym pojeździe. Są dwa podstawowe sposoby jego pozyskania: można udać się z elementem naprawianego pojazdu do mieszalni lakierów, bądź …

    Mieszalniki lakiernicze
  • Fabryki samochodowego piękna

    Kiedy przed laty przygotowywaliśmy tekst o autodetailingu, sporo czasu zajął reaserch informacji i znalezienie osób, które się profesjonalnie takimi usługami zajmowały. Teraz,  po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła autodetailing,  komputer pokazał 12 milionów odniesień w niespełna …

    Fabryki samochodowego piękna
  • Podstępna i zła

    Od początku motoryzacji cichym, ale bardzo groźnym wrogiem samochodów jest korozja. Przez dziesięciolecia różnie sobie z nią radzono, dziś można powiedzieć, że ta zaraza została opanowana. Pod warunkiem zastosowania odpowiednich szczepionek przed, i leków po …

    Podstępna i zła
  • Satysfakcja bez zysku

      Bardzo ważnym, acz niedocenianym etapem zakończenia naprawy samochodu po kolizji drogowej jest finishing. Chodzi o to, aby klient odbierał naprawiony samochód bez usterek, czysty i pachnący.     Z punktu widzenia klienta właściwie naprawione …

    Satysfakcja bez zysku

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie