• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym

Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym

Warsztat przystępujący do naprawy pojazdu po zdarzeniu drogowym powinien wykonać szereg czynności niezbędnych dla właściwej oceny uszkodzeń, ich naprawy oraz rozliczenia z płatnikiem. Pracownicy o wysokich kwalifikacjach wykonują je w określonej kolejności.

 

W dużych warsztatach jednym samochodem zajmuje się kilka, a może i kilkanaście osób. W warsztatach małych zadania wymienionych niżej pracowników spadają na właściciela i – jeśli są – dwóch, trzech pracowników.

Proces naprawy samochodu obejmuje cały szereg czynności wykonywanych przez odpoqwiednio przygotowanych pracowników:

 

Doradcy Klienta

– rejestracja klienta w systemie firmy

– zgłoszenie do płatnika z ustaleniem odpowiedzialności (zazwyczaj Ubezpieczyciel)

– ocena uszkodzeń przez Rzeczoznawcę płatnika ( umyty pojazd)

– weryfikacja kosztorysu warsztatowego przez płatnika i jego zatwierdzenie

– zamówienie części zamiennych i materiałów niezbędnych do naprawy

– przygotowanie opisu czynności do wykonania dla poszczególnych pracowników

 

Monterzy

– wprowadzenie na stanowisko po umyciu dodatkowym (podwozie, nadkola)

– pomiary nadwozia z wydrukiem

– zabezpieczenie miejsc nienaprawianych oraz wnętrza pojazdu

– demontaż części niezbędnych w celu udostepnienia obszaru naprawy

shutterstock_302642225

Blacharze

– demontaż elementów do wymiany i naprawy

– naprawa

– montaż i pasowanie elementów wraz z kontrolą jakości wykonania

– pomiary kontrolne

– demontaż do lakierowania

 

Pomocnicy

– przygotowanie powierzchni elementów oraz nadwozia do lakierowania w kabinie wraz z kontrolą jakości

 

Lakiernicy

– dobór kolorystyki do nadwozia

– lakierowanie nadwozia i elementów

 

Mistrz

– kontrola jakości

 

Monterzy i Blacharze

– montaż pojazdu

 

Polerowacze i Lakiernicy

– prace polerskie i przygotowanie przed wydaniem

Kontrola Jakości po naprawie

Osoba upoważniona z dużym doświadczeniem np. Doradca, Mistrz, Kierownik warsztatu

Mechanic checking on auto bodywork

Jak widać, do przeprowadzenia naprawy w standardach ASO wymagana jest praca i wiedza wielu specjalistów, pamiętać należy o osobach wspierających tj. pracowników biura klienta, magazynu części zamiennych czy obsługi samochodów zastępczych.

W praktyce w zależności od wielkości warsztatu oraz jego efektywności, wyszukuje się pracowników mających więcej niż jedną specjalność – blacharz i monter, mechanik z uprawnieniami diagnosty i monter, pomocnik z podstawami umiejętności lakiernika, pomocnik i polerowacz. Oczywiście wiele zależy od lokalnej specyfiki, nie wszędzie uda się znaleźć osoby o określonych specjalizacjach, wiedzy i doświadczeniu.

W małym warsztacie szef sam pracuje, a ekipę uzupełnia o specjalistów których sam nie potrafi zastąpić. W większych firmach, 4-6 osobowych, to właściciel zajmuje się papierologią i częściami oraz obsługą klienta, a specjaliści – blacharz i lakiernik wspierani są przez pomocników i wykonują całą naprawę. Życie tworzy różne konfiguracje zespołu tworzonego w celu optymalnego wykorzystania wyposażenia warsztatu oraz dobrego wykonania usługi. Jeśli to się nie uda to może się skończyć likwidacją zakładu.

14

 

W warsztatach dużych, wykonujących większość napraw trójelementowych, specjalizacja poszła tak daleko, że każdy specjalista – przygotowywacz , monter, blacharz oraz lakiernik, wykonuje swoje czynności. Pojazd, niczym na taśmie produkcyjnej, jest przesyłany od specjalisty do specjalisty, bez martwego przestoju (oczekiwania na zmianę) i jest wydawany po dwóch, trzech dniach od przyjęcia (Anglia, Holandia). Oczywiście z zachowaniem właściwej jakości wykonania. Płaca wynika ze sprzedanych roboczogodzin, a w kalkulacjach znajdujemy wartość robocizny przypisaną do wykonywanej czynności. Nie ma problemów z błędami wykonania, bo każdy pracownik jest specjalistą, więc ich nie popełni.

Dużym zaskoczeniem dla autorów była duża firma, w której jeden pracownik wykonywał cały proces sam: od naprawy blacharskiej przez lakierowanie aż do ostatecznego montażu. Można i tak, bo jak wcześniej wspomniano, to Życie i lokalny rynek wymusza określone działania.

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

 

Zobacz również
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini
  • Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

    Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku.  Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …

    Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night
  • Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

    W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …

    Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x