• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Pomiary karoserii cz.2

Pomiary karoserii cz.2

Podstawowym warunkiem dokonania prawidłowej naprawy karoserii samochodu powypadkowego jest zastosowanie ramy naprawczej oraz urządzenia do pomiaru karoserii wraz z bazą danych wzorcowych. Próby przywrócenia właściwej geometrii powypadkowej płycie podłogowej bez szybkiego oraz pewnego zdiagnozowania uszkodzeń, ich zakresu oraz kierunków są zwykle albo nieudane, albo nieopłacalne. Niepodważalną zasadą jest, że aby dobrze wykonać naprawę, trzeba zmierzyć płytę podłogową przed naprawą, w trakcie oraz po jej zakończeniu.

 

Metody mogą być różne. Można co prawda mierzyć tzw. „miarką” lecz jeżeli naprawa ma być wykonana poprawnie to dokonanie pomiaru trójwymiarowego tą metodą (np. przy uszkodzeniach górnych punktów mocowania Mc Pherson’a) jest albo niemożliwe albo pochłonie bardzo wiele czasu, stawiając pod znakiem zapytania zarówno dokładność jak i opłacalność całego przedsięwzięcia. Wszyscy obecni użytkownicy ram oraz systemów pomiaru karoserii przyznają, że od chwili gdy zaczęli stosować te urządzenia w swoich warsztatach to odmieniło ich pracę i nie wyobrażają sobie powrotu do starych metod. Prawidłowa technologia napraw powypadkowych to naprawa z wykorzystaniem następującego wyposażenia:

 

1.Urządzeń pomiarowych.

2.Urządzeń naprawczych.

 

Kolejność zaprezentowana powyżej nie jest pomyłką. Metody usuwania uszkodzeń powypadkowych mogą być różne w zależności od wyposażenia warsztatu blacharskiego, możliwości ekonomicznych, a nawet umiejętności czy też przyzwyczajeń blacharza. Nie ma jednak sensu naprawa uszkodzeń bez dokładnej wiedzy o ich zakresie oraz bez możliwości sprawdzenia efektów przeprowadzonych czynności przed wykonaniem zabezpieczeń antykorozyjnych i powłok lakierniczych.

 

Dlaczego pomiary są ważne

Skuteczna i opłacalna naprawa powypadkowa, przeprowadzona pod kontrolą pomiaru trójwymiarowego wsparta porównaniem położenia punktów bazowych z danymi porównawczymi pozwala uniknąć dodatkowych operacji i poprawek. Już na etapie produkcji pomiarom poddawane są poszczególne elementy karoserii oraz całe zespoły.

 

 

 

Fot.1. Pomiar karoserii podczas procesu produkcji. (Fotolia)

 

 

Naprawa w oparciu o pomiary daje bardzo duże szanse wyeliminowania błędów kształtu naprawianego nadwozia, co jest szczególnie ważne w trefach mocowaniach elementów zawieszenia kół. Najtrudniejsze do naprawy powypadkowej jest nadwozie samonośne, gdzie bez technologii pomiaru trójwymiarowego prawie niemożliwe jest stwierdzenie nieprawidłowości, które mogą mieć wpływ na geometrię układu jezdnego albo dopasowanie do innych elementów karoserii. W naprawie samochodu, podobnie jak w leczeniu, najważniejsza jest prawidłowa diagnoza. Bez tego trudno dobrać odpowiednie czynności i technologie naprawcze.

 

Typy systemów i urządzeń pomiarowych

Na rynku można spotkać wiele systemów pomiarowych różniących się konstrukcją, zasadą działania czy też zastosowaną technologią. Pomimo upływu lat można zauważyć brak znaczącego postępu w konstrukcji urządzeń naprawczo-pomiarowych do napraw powypadkowych. Nadal dominują ramy naprawcze z tym, ze częściej zintegrowane z podnośnikami nożycowymi oraz mechaniczne i elektroniczno-komputerowe urządzenia pomiarowe. Urządzenia pomiarowe nadal działają na zasadzie „trójwymiarowej suwmiarki mechanicznej”, a w elektronicznych wykorzystuje się przetworniki kąta, laser lub ultradźwięki.

 

Podział urządzeń pomiarowych

 

rys-1-podzial-urz-pomiarowych

 

Rys.1. Podział urządzeń pomiarowych (BR)

 

samochd

 

Fot.2. Zdjęcie pomiaru podczas pracy (Fotolia)

 

fot-3

 

 

Fot.3. Pomiary mechanicznym przymiarem blacharskim (HERKULES)

 

 

 

Rodzaje pomiarów

Przy pomocy warsztatowych urządzeń pomiarowych można wykonywać dwa rodzaje pomiarów:

 

3D – pomiar położenia punktów w przestrzeni

2D -0 pomiar odległości pomiędzy punktami

 

 

Pomiar 3D

Urządzenia pozwalające na pomiar trójwymiarowy 3D należą do systemów wykorzystujących tzw. współrzędnościową technikę pomiarową. Pomiary z zastosowaniem urządzeń pomiarowych 3D są dokonywane w układzie odniesienia (rys.), którego głównymi elementami są:

 

  1. Wzdłużna płaszczyzna pionowa (środkowa pojazdu).
  2. Płaszczyzna pozioma (odniesienie „0” dla wysokości).
  3. Płaszczyzna poprzeczna (prostopadła do pozostałych).

rys-2-plaszczyzny

 

 

Rys. Idea pomiaru trójwymiarowego (BR)

 

 

 

Położenie mierzonego punktu określane jest przez wartości trzech współrzędnych. Poprzez określenie położenia punktów w przestrzeni można utworzyć obraz zmierzonej bryły karoserii, a odbywa się to albo za sprawą specjalnego oprogramowania lub analizy obsługującego urządzenie. Dalszym etapem jest porównanie wyników z danymi zawartymi w bazie porównawczej.

 

Pomiar 2D

Urządzenia pomiarowe 2D pozwalają jedynie na stwierdzenie odległości pomiędzy punktami bez określenia ich położenia w przestrzeni. Takich pomiarów można dokonać w zasadzie każdym przyrządem pomiarowym typu miara zwijana czy też równego rodzaju liniały i wzorniki. Ze względu na trudną dostępność większości punktów w karoserii konieczne jednak staje się zastosowanie specjalistycznych przymiarów blacharskich. Dodatkowo pozwalają one na zmierzenie odległości pomiędzy punktami w karoserii pomimo specyficznych kształtów punków pomiarowych. Należy pamiętać, że mogą to być otwory okrągłe lub podłużne, śruby, nakrętki, narożniki itp. Niektóre przymiary blacharskie posiadają na wyposażeniu trzy końcówki pomiarowe co w niektórych przypadkach pozwala na strefowy pomiar w trzech płaszczyznach. Jest to jednak zwykle bardzo mało dokładne i niezwykle skomplikowane do powiązania z pomiarami punktów w innej strefie.

 

 

 

Bogusław Raatz

HERKULES AUTO-TECHNIKA

 

 

 

Zobacz również
  • Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!

    Pierwsza książka Bogusława Raatza poruszająca tematykę napraw karoserii została wydana w 2005 roku. W tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie zaszło wiele zmian dotyczących technologii i konstrukcji pojazdów, co w konsekwencji powoduje konieczność modernizacji technologii naprawczych. …

    Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!
  • Lutospawanie w naprawach karoserii

    Od ponad dziesięciu lat coraz częściej można usłyszeć o nowych stopach stalowych i ich roli w zmniejszaniu masy karoserii samochodowej. Samo zmniejszenie masy nie jest wyłącznym celem konstruktorów. Jednocześnie poprawia się bezpieczeństwo bierne pasażerów oraz …

    Lutospawanie w naprawach karoserii
  • Organizacja serwisu cz.2

    Warto zastanowić się na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas procesu likwidacji szkody. Samochód, który uległ kolizji drogowej zostaje przeważnie przetransportowany do warsztatu blacharskiego, który ma się zająć jego naprawą. Kolizja zdarza się zawsze w …

    Organizacja serwisu cz.2
  • Ramy i stanowiska naprawcze

    Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń do naprawy karoserii samochodów powypadkowych. Firmy produkujące urządzenia naprawcze wprowadzają na rynek coraz to nowe rozwiązania oraz mocno przekonują o słuszności stosowanych rozwiązań. Poza sloganami reklamowymi jest jednak kilka …

    Ramy i stanowiska naprawcze
  • Spawalnictwo w naprawach blacharskich

    Spawanie blach stalowych Elementy karoserii wykonane z wysokogatunkowych blach stalowych nie mogą być spawane metodą MAG, czyli stalowym drutem elektrodowym w osłonie dwutlenku węgla lub mieszanki argonu i dwutlenku węgla.   Metoda MAG ze względu …

    Spawalnictwo w naprawach blacharskich

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się