• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Pomiary karoserii cz.1

Pomiary karoserii cz.1

Podstawowym warunkiem dokonania prawidłowej naprawy karoserii samochodu powypadkowego jest zastosowanie ramy naprawczej oraz urządzenia do pomiaru karoserii wraz z bazą danych wzorcowych. Próby przywrócenia właściwej geometrii powypadkowej płycie podłogowej bez szybkiego oraz pewnego zdiagnozowania uszkodzeń, ich zakresu oraz kierunków są zwykle albo nieudane, albo nieopłacalne.

 

Pomiary to podstawa

Niepodważalną zasadą jest, że aby dobrze wykonać naprawę, trzeba zmierzyć płytę podłogową przed naprawą, w trakcie oraz po jej zakończeniu. Metody mogą być różne. Można co prawda mierzyć tzw. „miarką” lecz jeżeli naprawa ma być wykonana poprawnie to dokonanie pomiaru trójwymiarowego tą metodą (np. przy uszkodzeniach górnych punktów mocowania Mc Pherson’a) jest albo niemożliwe albo pochłonie bardzo wiele czasu, stawiając pod znakiem zapytania zarówno dokładność jak i opłacalność całego przedsięwzięcia.

Mechanician with insurance adjuster checking on auto repair

 

Fot. Metoda pomiaru wybierana jest w zależności od wymagań technicznych mierzonego elementu. Bywa, że wystarczy miara zwijana, a niekiedy konieczne jest stosowanie urządzeń 3D. (Shutterstock)

 

 

 

 

Wszyscy obecni użytkownicy ram oraz systemów pomiaru karoserii przyznają, że od chwili gdy zaczęli stosować te urządzenia w swoich warsztatach to odmieniło ich pracę i nie wyobrażają sobie powrotu do starych metod. Prawidłowa technologia napraw powypadkowych to naprawa z wykorzystaniem następującego wyposażenia:

 

1.Urządzeń pomiarowych.

2.Urządzeń naprawczych.

 

Kolejność zaprezentowana powyżej nie jest pomyłką. Metody usuwania uszkodzeń powypadkowych mogą być różne w zależności od wyposażenia warsztatu blacharskiego, możliwości ekonomicznych, a nawet umiejętności czy też przyzwyczajeń blacharza. Nie ma jednak sensu naprawa uszkodzeń bez dokładnej wiedzy o ich zakresie oraz bez możliwości sprawdzenia efektów przeprowadzonych czynności przed wykonaniem zabezpieczeń antykorozyjnych i powłok lakierniczych.

 

Dlaczego pomiary są ważne

Skuteczna i opłacalna naprawa powypadkowa, przeprowadzona pod kontrolą pomiaru trójwymiarowego wsparta porównaniem położenia punktów bazowych z danymi porównawczymi pozwala uniknąć dodatkowych operacji i poprawek. Naprawa w oparciu o pomiary daje bardzo duże szanse wyeliminowania błędów kształtu naprawianego nadwozia, co jest szczególnie ważne w trefach mocowaniach elementów zawieszenia kół. Najtrudniejsze do naprawy powypadkowej jest nadwozie samonośne, gdzie bez technologii pomiaru trójwymiarowego niemożliwe jest stwierdzenie nieprawidłowości, które mogą mieć wpływ na geometrię układu jezdnego albo dopasowanie do innych elementów karoserii. W naprawie samochodu, podobnie jak w leczeniu, najważniejsza jest prawidłowa diagnoza. Bez tego trudno dobrać odpowiednie czynności i technologie naprawcze.

Systemy pomiarowe

Wybór rodzaju i typu systemu pomiaru karoserii uzależniony jest zwykle od typu urządzenia naprawczego jak i możliwości serwisu. Optymalne jest zawsze zastosowanie urządzeń trójwymiarowych przy wsparciu bazy danych według której można porównać zmierzone wartości.

img_1604

 

 

Fot. Niektóre systemy pomiarowe mogą być stosowane bez konieczności mocowania pojazdu na ramie naprawczej. (Spanesi)

 

 

 

Dlaczego bazy danych porównawczych, a nie fabrycznych? Bo nie zawsze dane znajdujące się w oferowanych bazach danych są danymi fabrycznymi autoryzowanymi przez producentów samochodów. Raczej warto założyć, ze są to dane zbierane przez twórców bazy. Warto rozważyć korzystanie z danych zawartych w instrukcjach napraw poszczególnych modeli pojazdów opracowanych przez producentów. Da to gwarancję autentyczności wymiarów.

karta-art-karoseriaq-8

 

 

Fot. Karta pomiarowa powinna zawierać co najmniej punkty charakterystyczne płyty podłogowej wraz z mocowaniem Mc Phersona. (BR)

 

Niezależnie od rodzaju bazy danych pomiary można wykonywać stosując zasadę symetrii określonych punków charakterystycznych. Diagnostyka taka wymaga jednak zachowania daleko idącej ostrożności i najlepiej sprawdza się kontro „wielowarstwowa” czyli połączenie wymiennie kilku metod. Tak na prawdę każdy sposób pomiaru pozwalający na określenie położenia punktów karoserii jest lepszy niż nie wykonywanie pomiarów w ogóle.

 

 

Bogusław Raatz

 

Zobacz również
  • Aluminium w karoserii

    Pierwiastek oznaczany symbolem Al zwany kiedyś również glinem, którego nazwa pochodzi bezpośrednio z języka łacińskiego jest najczęściej występującym metalem na Ziemi i stanowi on aż 8% wszystkich pierwiastków występujących na naszej planecie. Aluminium produkowane jest …

    Aluminium w karoserii
  • Specyfika naprawy panelowej

    Jedną z metod naprawy, która może sprawić, że usługa będzie bardziej opłacalna jest naprawa panelowa. Nie zawsze naprawa elementu jest opłacalna. Również nie zawsze jest możliwa ze względu na oczekiwania klienta. Podczas wyboru metody naprawy …

    Specyfika naprawy panelowej
  • Warsztat blacharski – technologie i urządzenia

    W celu realizacji każdej naprawy karoserii niezbędne jest zastosowanie odpowiedniej technologii i narzędzi oraz urządzeń. Właściwa technologia napraw powypadkowych to naprawa z wykorzystanie następującego wyposażenia:   urządzeń pomiarowych, urządzeń naprawczych.   Kolejność zaprezentowana powyżej nie …

    Warsztat blacharski – technologie i urządzenia
  • Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!

    Pierwsza książka Bogusława Raatza poruszająca tematykę napraw karoserii została wydana w 2005 roku. W tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie zaszło wiele zmian dotyczących technologii i konstrukcji pojazdów, co w konsekwencji powoduje konieczność modernizacji technologii naprawczych. …

    Nowa książka pt. BLACHARSTWO SAMOCHODOWE ukaże się jeszcze w tym roku!
  • Lutospawanie w naprawach karoserii

    Od ponad dziesięciu lat coraz częściej można usłyszeć o nowych stopach stalowych i ich roli w zmniejszaniu masy karoserii samochodowej. Samo zmniejszenie masy nie jest wyłącznym celem konstruktorów. Jednocześnie poprawia się bezpieczeństwo bierne pasażerów oraz …

    Lutospawanie w naprawach karoserii

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się