• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Pomiary karoserii cz.1

Pomiary karoserii cz.1

Podstawowym warunkiem dokonania prawidłowej naprawy karoserii samochodu powypadkowego jest zastosowanie ramy naprawczej oraz urządzenia do pomiaru karoserii wraz z bazą danych wzorcowych. Próby przywrócenia właściwej geometrii powypadkowej płycie podłogowej bez szybkiego oraz pewnego zdiagnozowania uszkodzeń, ich zakresu oraz kierunków są zwykle albo nieudane, albo nieopłacalne.

 

Pomiary to podstawa

Niepodważalną zasadą jest, że aby dobrze wykonać naprawę, trzeba zmierzyć płytę podłogową przed naprawą, w trakcie oraz po jej zakończeniu. Metody mogą być różne. Można co prawda mierzyć tzw. „miarką” lecz jeżeli naprawa ma być wykonana poprawnie to dokonanie pomiaru trójwymiarowego tą metodą (np. przy uszkodzeniach górnych punktów mocowania Mc Pherson’a) jest albo niemożliwe albo pochłonie bardzo wiele czasu, stawiając pod znakiem zapytania zarówno dokładność jak i opłacalność całego przedsięwzięcia.

Mechanician with insurance adjuster checking on auto repair

 

Fot. Metoda pomiaru wybierana jest w zależności od wymagań technicznych mierzonego elementu. Bywa, że wystarczy miara zwijana, a niekiedy konieczne jest stosowanie urządzeń 3D. (Shutterstock)

 

 

 

 

Wszyscy obecni użytkownicy ram oraz systemów pomiaru karoserii przyznają, że od chwili gdy zaczęli stosować te urządzenia w swoich warsztatach to odmieniło ich pracę i nie wyobrażają sobie powrotu do starych metod. Prawidłowa technologia napraw powypadkowych to naprawa z wykorzystaniem następującego wyposażenia:

 

1.Urządzeń pomiarowych.

2.Urządzeń naprawczych.

 

Kolejność zaprezentowana powyżej nie jest pomyłką. Metody usuwania uszkodzeń powypadkowych mogą być różne w zależności od wyposażenia warsztatu blacharskiego, możliwości ekonomicznych, a nawet umiejętności czy też przyzwyczajeń blacharza. Nie ma jednak sensu naprawa uszkodzeń bez dokładnej wiedzy o ich zakresie oraz bez możliwości sprawdzenia efektów przeprowadzonych czynności przed wykonaniem zabezpieczeń antykorozyjnych i powłok lakierniczych.

 

Dlaczego pomiary są ważne

Skuteczna i opłacalna naprawa powypadkowa, przeprowadzona pod kontrolą pomiaru trójwymiarowego wsparta porównaniem położenia punktów bazowych z danymi porównawczymi pozwala uniknąć dodatkowych operacji i poprawek. Naprawa w oparciu o pomiary daje bardzo duże szanse wyeliminowania błędów kształtu naprawianego nadwozia, co jest szczególnie ważne w trefach mocowaniach elementów zawieszenia kół. Najtrudniejsze do naprawy powypadkowej jest nadwozie samonośne, gdzie bez technologii pomiaru trójwymiarowego niemożliwe jest stwierdzenie nieprawidłowości, które mogą mieć wpływ na geometrię układu jezdnego albo dopasowanie do innych elementów karoserii. W naprawie samochodu, podobnie jak w leczeniu, najważniejsza jest prawidłowa diagnoza. Bez tego trudno dobrać odpowiednie czynności i technologie naprawcze.

Systemy pomiarowe

Wybór rodzaju i typu systemu pomiaru karoserii uzależniony jest zwykle od typu urządzenia naprawczego jak i możliwości serwisu. Optymalne jest zawsze zastosowanie urządzeń trójwymiarowych przy wsparciu bazy danych według której można porównać zmierzone wartości.

img_1604

 

 

Fot. Niektóre systemy pomiarowe mogą być stosowane bez konieczności mocowania pojazdu na ramie naprawczej. (Spanesi)

 

 

 

Dlaczego bazy danych porównawczych, a nie fabrycznych? Bo nie zawsze dane znajdujące się w oferowanych bazach danych są danymi fabrycznymi autoryzowanymi przez producentów samochodów. Raczej warto założyć, ze są to dane zbierane przez twórców bazy. Warto rozważyć korzystanie z danych zawartych w instrukcjach napraw poszczególnych modeli pojazdów opracowanych przez producentów. Da to gwarancję autentyczności wymiarów.

karta-art-karoseriaq-8

 

 

Fot. Karta pomiarowa powinna zawierać co najmniej punkty charakterystyczne płyty podłogowej wraz z mocowaniem Mc Phersona. (BR)

 

Niezależnie od rodzaju bazy danych pomiary można wykonywać stosując zasadę symetrii określonych punków charakterystycznych. Diagnostyka taka wymaga jednak zachowania daleko idącej ostrożności i najlepiej sprawdza się kontro „wielowarstwowa” czyli połączenie wymiennie kilku metod. Tak na prawdę każdy sposób pomiaru pozwalający na określenie położenia punktów karoserii jest lepszy niż nie wykonywanie pomiarów w ogóle.

 

 

Bogusław Raatz

 

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x