• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Podstępna i zła

Podstępna i zła

Od początku motoryzacji cichym, ale bardzo groźnym wrogiem samochodów jest korozja. Przez dziesięciolecia różnie sobie z nią radzono, dziś można powiedzieć, że ta zaraza została opanowana. Pod warunkiem zastosowania odpowiednich szczepionek przed, i leków po zakażeniu.

 

 

Od lat karoserie samochodów są dość skutecznie zabezpieczone przed korozją. Jako szczepionkę można potraktować dodatki uszlachetniające stal w produkcji blach karoseryjnych w hucie. Dodatki te mają zagwarantować, iż po przemianie płatów blachy w wytłoczony i pospawany (czasem klejony) szkielet konstrukcji samochodu i po położeniu zabezpieczenia (na przykład ocynkowanie) w strukturze pod zabezpieczeniem nie pojawią się ogniska korozji. Szczepionką antykorozyjną są też kolejne warstwy fabrycznych powłok, z których widoczna jest jedynie wierzchnia warstwa koloru pod lakierem bezbarwnym. Czasy, kiedy odebrany z fabryki samochód wiozło się do zabezpieczenia minęły, poszukiwanie przemysłowej lub okrętowej chemii antykorozyjnej również.

Współczesne zabezpieczenia fabryczne są skuteczne na tyle, że producenci na perforację blach dają nawet kilkunastoletnie gwarancje. Warunkiem jest, to zrozumiałe, utrzymanie powłok bez uszkodzeń.

 

Określenie korozja pochodzi z łaciny, gdzie corrosio oznacza zżeranie. To dość trafnie oddaje istotę stopniowej degradacji metali pod wpływem czynników zewnętrznych. W praktyce warsztatowej spotyka się najpowszechniejszą korozję elektrochemiczną. Jej istotą jest powstawanie ognisk korozji, w których funkcję elektrod pełnią fragmenty powierzchni metalu o różnych potencjałach, natomiast rolę elektrolitu może spełniać wilgoć w powietrzu, krople wody. Najprościej wygląda to tak, że tlen z wody jest redukowany do jonów wodorotlenowych i cząsteczek tlenu; cząsteczkowy tlen łączy się z metalami i tlenki oraz wodorotlenki metalu tworzą rdzę. Oczywiście procesy korozji można opisać znacznie bardziej precyzyjnie, analizując korozję z punktu widzenia termodynamiki, chemii czy kinetyki, jednak dla zrozumienia istoty tego zjawiska wystarczy wiedza, że rdza to utleniony metal, a powstaje ona na skutek działania czynników atmosferycznych. I wcale nie trzeba zgłębiać tajników fizyki kwantowej, aby wiedzieć, że dokładne odizolowanie metalu od czynników atmosferycznych, daje pewność, że metal nie będzie korodował.

 

Jak wcześniej wspomniałem, współczesne samochody są dobrze zabezpieczone przed korozją. Jeśli powłoki fabryczne nie były uszkodzone, to nawet po kilkunastu latach eksploatacji samochód nie powinien być zardzewiały. Jednak w czasie eksploatacji uszkodzenia powłok lakierniczych i warstw zabezpieczających podwozie są niemal nieuniknione. Niewielkie uszkodzenia lakieru powstają po uderzeniach drobin żwiru czy piasku, częste wyjazdy na drogi szutrowe prowadzą do większych uszkodzeń nadkoli, często też zdarzają się delikatne uszkodzenia parkingowe. Wszędzie tam, gdzie powłoka została uszkodzona i stal jest narażona na kontakt z czynnikami atmosferycznymi, tworzy się ognisko korozji. Kiedy takie auto trafia do warsztatu naprawczego po kolizji, okazuje się, że konieczne są także naprawy drobnych uszkodzeń i wżerów rdzy, które powstały wcześniej. To może rodzić nieporozumienia; towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobowiązane do pokrycia naprawy jedynie w zakresie, który przywraca auto do stanu sprzed zdarzenia, lakiernik chce oddać auto w stanie nie budzącym zastrzeżeń, właściciel auta chce mieć samochód całkowicie naprawiony. Ubezpieczenie pokrywa jedynie naprawę uszkodzeń powstałych w czasie kolizji, dlatego wszystkie powstające przy takiej okazji wątpliwości trzeba wyjaśnić przed przystąpieniem do pracy. Dobrze jest, gdy wszelkie, na pierwszy rzut oka niewidoczne uszkodzenia, zostaną dokładnie opisane, a ich naprawa wyceniona. Właściciel auta może podjąć decyzję o ich pozostawieniu w takim samym stanie, lub naprawianiu i ponoszeniu dodatkowych kosztów. Dopiero po akceptacji zakresu i kosztów dodatkowej naprawy, można przystąpić do pracy.

fot1-3

 

Pozornie niewielkie ubytki powłoki lakierniczej wymagają ingerencji lakiernika na znacznie większej powierzchni, niż sądzi większość właścicieli aut. Trzeba usunąć wszystkie fragmenty powłok, pod którymi pojawiła się rdza. Następnie wykwity rdzy usuwa się mechanicznie szlifując cały obszar. Zaatakowany korozją fragment należy wyczyścić możliwie dokładnie, tak aby usunąć wszystkie niezwiązane trwale ze strukturą blachy naloty i osady utlenionej warstwy. Na tak przygotowaną powierzchnię należy położyć podkład, który w swoim składzie zawiera inhibitory korozji. Polecane są podkłady wypełniające stworzone na bazie żywic epoksydowych; zapewniają dobrą przyczepność, znakomicie izolują, powstrzymują proces korozji i są obojętne chemicznie. Po wyschnięciu i odtłuszczeniu można nałożyć szpachlę. Nie należy wyrównywać powierzchni szpachlą położoną bezpośrednio na blachę, to poważny błąd, który tylko przyspieszy procesy korozyjne na naprawianym obszarze. Po odpowiednim wyschnięciu podkładu (zgodnie z podanymi danymi w karcie produktu) nakłada się szpachlę. O szpachlach, ich cechach i doborze piszemy w kolejnym artykule.

 

Jeżeli na elementach karoserii pojawiły się rozległe, głębokie wżery, to lakiernika musi wspomóc blacharz. Albo wymieniając cały element (błotnik, płat drzwi lub maskę), albo wstawiając tzw. reperaturki. Następnie cały element przygotowuje się do lakierowania zgodnie z wykorzystywaną w danym warsztacie technologią.

fot1-2

 

Zobacz również
  • Powłoka poliuretanowa Rangers; przygotowanie podłoży i dobór podkładów aby warstwa ochronna była trwała, odporna chemicznie i mechanicznie

      Powłoki poliuretanowe tworzą elastyczną warstwę zabezpieczającą przed czynnikami atmosferycznymi, uszkodzeniami mechanicznym, chemicznymi czy korozją. W motoryzacji stosowane są do zabezpieczania zarówno nadwozi, jak i podwozi. W zależności od potrzeb można je stosować jako ochronę …

    Powłoka poliuretanowa Rangers; przygotowanie podłoży i dobór podkładów aby warstwa ochronna była trwała, odporna chemicznie i mechanicznie
  • Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności

      Niekiedy oglądając powłokę lakieru swojej pracy lakierniczej z przerażeniem stwierdzamy obecność obcych ciał na powłoce zewnętrznej. Nieszczęściem są wtrącenia na powierzchni bazy pod lakierem bezbarwnym, bo takie wtrącenie usuniemy tylko metodą ponownego lakierowania. Zaletą …

    Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności
  • Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną

    Naprawa lakiernicza samochodów, o które właściciele dbają regularnie korzystając z usług autodetailingowych, może sprawiać niejakie problemy. Powłoki lakiernicze zabezpieczone woskiem naturalnym czy syntetycznym z dodatkami na przykład krzemionki, tworzą warstwę ochronną o minimalnej adhezji i …

    Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną
  • Standox: kolor niebieski

    Według Raportu Popularności Kolorów Axalta z 2018 roku najpopularniejszym chromatycznym kolorem w Europie wśród nowych samochodów jest kolor niebieski, który ma 10% udziału w rynku. Niebieski wyróżnia się również największą liczbą odcieni – ma ich aż 20 000, …

    Standox: kolor niebieski
  • Firma NOVOL szkoli lakierników w nowoczesnym Demobusie

    Firma NOVOL od lat kładzie olbrzymi nacisk na szkolenie lakierników – zarówno doświadczonych profesjonalistów, jak i tych młodych, rozpoczynających przygodę z rzemiosłem. W ramach programu Akademia NOVOL Pion Szkoleń NOVOL rok w rok edukuje setki …

    Firma NOVOL szkoli lakierników  w nowoczesnym Demobusie

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie